Tre av fyra chefer kollar upp dig på nätet
– I dag är det mer regel än undantag att chefer och rekryterare gör efterforskningar på nätet för att vara träffsäkra i rekryteringen. På en snabbföränderlig arbetsmarknad är det avgörande att hitta personer med rätt förmågor och drivkrafter. Den digitala närvaron kan vara ett sätt att stå ut i konkurrensen, säger Helen Remnås, chef för rekrytering på Experis, Sveriges största rekryteringsbolag och en del av ManpowerGroup.
Ditt digitala avtryck kan vara lika viktigt som ett CV när du söker jobb. I Sveriges största arbetslivsundersökning Manpower Work Life svarar 71 procent av landets chefer att de alltid eller ganska ofta kollar upp människor de möter i yrkeslivet på nätet. Och efterforskningarna får ibland konsekvenser. Ungefär var sjunde chef, 14 procent, anger att de har ökat respektive minskat samarbetet med personer i sitt yrkesliv efter att ha kollat upp dem på nätet.
– Kollar man upp en person på nätet i jobbsyfte kan man även få reda på privata saker, allt från fritidsintressen till politiska åsikter. För den chef som gör efterforskningar är det är viktigt att reflektera kring egna fördomar och låta den andres kompetens och professionella agerande väga in i slutsatserna, säger Helen Remnås.
Även arbetsgivarna har anledning att tänka igenom sina digitala fotspår. 27 procent av svenskarna uppger att de har avstått från att söka en tjänst efter att ha googlat på arbetsgivaren – och nästan var tionde, 9 procent, har sagt upp sig från sitt jobb på grund av information de hittat på nätet.
Bilaga
Fem tips – så skapar du en positiv bild av dig själv på nätet
För mer information, kontakta gärna:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se
Om Experis
Experis är en av de världsledande aktörerna inom kompetensförsörjning. Vi erbjuder chefer och specialister - via konsulttjänster, rekrytering och projektlösningar. Experis finns på 34 orter i Sverige och i mer än 50 länder världen över och är en del av ManpowerGroup tillsammans med Manpower, ManpowerGroup Solutions och Right Management.
Fem tips – så skapar du en positiv bild av dig själv på nätet
1. Tänk igenom hur du vill framstå
I en rekryteringsprocess kan all information om dig på nätet bli pricken över i:et – eller spiken i kistan. Tänk igenom hur privata bilder eller interna skämt kan uppfattas av en utomstående, om du låter inläggen var offentliga.
2. Dra fördel av sociala medier
Att vara flitig på sociala medier betraktas ofta som positivt. En aktiv LinkedIn- eller Twitterprofil visar på engagemang, kommunikativ förmåga och att du kan bli en bra ambassadör för arbetsgivaren.
3. Visa respekt
Ett provokativt inlägg eller en ogenomtänkt kommentar kan säga mycket om ditt omdöme – inte minst om du uttrycker dig nedsättande om din chef eller arbetsgivare. Skriv inget i affekt, som du inte kan stå för i efterhand.
4. Våga tycka till
Många företag vet att organisationens värderingar är viktigare än någonsin för att locka till sig talanger. Om du är tydlig med dina egna värderingar, så ökar sannolikheten för att du och arbetsgivaren passar bra ihop.
5. Håll ditt CV uppdaterat
I slutändan är det alltid kompetensen som avgör. Publicera gärna ditt CV på sociala nätverk som LinkedIn, och se till att din beskrivning är uppdaterad, relevant, välformulerad och rättstavad.
Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under februari–mars 2018 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 1 707 personer har svarat på undersökningen.Frågorna som ställdes var:
1. Händer det att du kollar upp folk (på nätet) som du möter i yrkeslivet?
Chefer |
Ej chefer |
|
Alltid |
34% |
12% |
Ganska ofta |
37% |
30% |
Ganska sällan |
23% |
36% |
Aldrig |
6%v |
21% |
Vet ej |
0% |
1% |
2. Händer det att du väljer att öka eller minska samarbetet med personer i ditt yrkesliv beroende på vad du får reda på om dem på nätet?
De svarande fick kryssa i flera svar, här redovisas svaranden som instämmer i påståendet i procent.
Chefer |
||
Ja, det har hänt att jag har avstått från att söka en tjänst på grund av information jag hittat om arbetsgivaren |
48% |
27% |
Nej, det har inte hänt |
33% |
47% |
Ja, det har hänt att jag sökt mig till en specifik arbetsplats på grund av information jag hittat om arbetsgivaren |
24% |
18% |
Ja, det har hänt att jag sökt mig närmare en person efter information jag hittat om hen i jobbet |
14% |
8% |
Ja, det har hänt att jag hållit avstånd till någon på jobbet på grund av information jag hittat om hen |
14% |
18% |
Ja, det har hänt att jag valt att sluta på en arbetsplats på grund av information jag hittat om arbetsgivaren |
5% |
8% |
Vet ej |
1% |
3% |
Nyckelord
Kontakter
Hélène BelinKommunikationschef - Kommunikation och PR
Tel:0703 77 45 43helene.belin@manpowergroup.seBilder
Om
Om ManpowerGroup
ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Genom oss hittar företag rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2023 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för fjortonde året. I Sverige har vi omkring 6 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis® och Talent Solutions®. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.
Följ ManpowerGroup
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup
Svenska IT-företag sämst på jämställdhet17.4.2024 08:02:00 CEST | Pressmeddelande
Nio av tio företag inom IT-branschen i Sverige uppger själva att de inte är helt jämställda. Det visar en ny undersökning från Experis, baserad på intervjuer med 788 svenska företag. Resultatet innebär att man är sämst på jämställdhet av samtliga tillfrågade branscher.
Ny prognos: Inbromsning på arbetsmarknaden under andra kvartalet12.3.2024 07:59:11 CET | Pressmeddelande
Arbetsmarknaden fortsätter bromsa in under det andra kvartalet. Sysselsättningsprognosen faller med 7 procentenheter jämfört med det första kvartalet 2024. Trots en inbromsning hamnar sysselsättningsprognosen på 14 procent. Mest optimistisk är IT-branschen med 39 procent. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.
It-branschen går mot trenden – hög efterfrågan på arbetskraft i vår12.3.2024 07:52:25 CET | Pressmeddelande
På en inbromsande svensk arbetsmarknad visar företagen inom It- och techsektorn stor optimism. Inför det andra kvartalet 2024 ger arbetsgivarna en sysselsättningsprognos på hela +39 procent, vilket är klart högst av samtliga branscher i undersökningen. Det visar Experis arbetsmarknadsbarometer.
Klar majoritet av svenska företag uppger att de inte är jämställda7.3.2024 15:08:14 CET | Pressmeddelande
Endast var sjätte arbetsgivare i Sverige, 16 procent, uppger att de har uppnått full jämställdhet – det visar en ny undersökning bland 788 svenska företag, genomförd av ManpowerGroup inför internationella kvinnodagen. Hela fyra av tio arbetsgivare, 38 procent, uppger att de är ganska eller mycket långt ifrån att uppnå jämställdhet, medan 43 procent uppger att de är på god väg.
ManpowerGroup utses till ett av världens mest etiska företag för 15:e året7.3.2024 09:17:21 CET | Pressmeddelande
Ethisphere har tilldelat ManpowerGroup utmärkelsen World's Most Ethical Companies för 15:e årets. Utvärderingen görs inom kategorierna bolagsstyrning, etik och efterlevnad, ledarskap och rykte, kultur, miljö och social påverkan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum