ManpowerGroup

Tre av fyra chefer kollar upp dig på nätet

Dela

Nästan tre av fyra chefer, 71 procent, kollar upp människor de möter i yrkeslivet på nätet – och ibland påverkar efterforskningarna samarbetet med kollegorna. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– I dag är det mer regel än undantag att chefer och rekryterare gör efterforskningar på nätet för att vara träffsäkra i rekryteringen. På en snabbföränderlig arbetsmarknad är det avgörande att hitta personer med rätt förmågor och drivkrafter. Den digitala närvaron kan vara ett sätt att stå ut i konkurrensen, säger Helen Remnås, chef för rekrytering på Experis, Sveriges största rekryteringsbolag och en del av ManpowerGroup.

Ditt digitala avtryck kan vara lika viktigt som ett CV när du söker jobb. I Sveriges största arbetslivsundersökning Manpower Work Life svarar 71 procent av landets chefer att de alltid eller ganska ofta kollar upp människor de möter i yrkeslivet på nätet. Och efterforskningarna får ibland konsekvenser. Ungefär var sjunde chef, 14 procent, anger att de har ökat respektive minskat samarbetet med personer i sitt yrkesliv efter att ha kollat upp dem på nätet.

– Kollar man upp en person på nätet i jobbsyfte kan man även få reda på privata saker, allt från fritidsintressen till politiska åsikter. För den chef som gör efterforskningar är det är viktigt att reflektera kring egna fördomar och låta den andres kompetens och professionella agerande väga in i slutsatserna, säger Helen Remnås.

Även arbetsgivarna har anledning att tänka igenom sina digitala fotspår. 27 procent av svenskarna uppger att de har avstått från att söka en tjänst efter att ha googlat på arbetsgivaren – och nästan var tionde, 9 procent, har sagt upp sig från sitt jobb på grund av information de hittat på nätet.

Bilaga
Fem tips – så skapar du en positiv bild av dig själv på nätet

För mer information, kontakta gärna:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Om Experis
Experis är en av de världsledande aktörerna inom kompetensförsörjning. Vi erbjuder chefer och specialister - via konsulttjänster, rekrytering och projektlösningar. Experis finns på 34 orter i Sverige och i mer än 50 länder världen över och är en del av ManpowerGroup tillsammans med Manpower, ManpowerGroup Solutions och Right Management.

Fem tips – så skapar du en positiv bild av dig själv på nätet

1. Tänk igenom hur du vill framstå
I en rekryteringsprocess kan all information om dig på nätet bli pricken över i:et – eller spiken i kistan. Tänk igenom hur privata bilder eller interna skämt kan uppfattas av en utomstående, om du låter inläggen var offentliga.

2. Dra fördel av sociala medier
Att vara flitig på sociala medier betraktas ofta som positivt. En aktiv LinkedIn- eller Twitterprofil visar på engagemang, kommunikativ förmåga och att du kan bli en bra ambassadör för arbetsgivaren.

3. Visa respekt
Ett provokativt inlägg eller en ogenomtänkt kommentar kan säga mycket om ditt omdöme – inte minst om du uttrycker dig nedsättande om din chef eller arbetsgivare. Skriv inget i affekt, som du inte kan stå för i efterhand.

4. Våga tycka till
Många företag vet att organisationens värderingar är viktigare än någonsin för att locka till sig talanger. Om du är tydlig med dina egna värderingar, så ökar sannolikheten för att du och arbetsgivaren passar bra ihop.

5. Håll ditt CV uppdaterat
I slutändan är det alltid kompetensen som avgör. Publicera gärna ditt CV på sociala nätverk som LinkedIn, och se till att din beskrivning är uppdaterad, relevant, välformulerad och rättstavad.

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under februari–mars 2018 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 1 707 personer har svarat på undersökningen.Frågorna som ställdes var:

1. Händer det att du kollar upp folk (på nätet) som du möter i yrkeslivet?

 

Chefer

Ej chefer

Alltid

34%

12%

Ganska ofta

37%

30%

Ganska sällan

23%

36%

Aldrig

6%v

21%

Vet ej

0%

1%

2. Händer det att du väljer att öka eller minska samarbetet med personer i ditt yrkesliv beroende på vad du får reda på om dem på nätet?
De svarande fick kryssa i flera svar, här redovisas svaranden som instämmer i påståendet i procent.

Chefer

Ja, det har hänt att jag har avstått från att söka en tjänst på grund av information jag hittat om arbetsgivaren

48%

27%

Nej, det har inte hänt

33%

47%

Ja, det har hänt att jag sökt mig till en specifik arbetsplats på grund av information jag hittat om arbetsgivaren

24%

18%

Ja, det har hänt att jag sökt mig närmare en person efter information jag hittat om hen i jobbet

14%

8%

Ja, det har hänt att jag hållit avstånd till någon på jobbet på grund av information jag hittat om hen

14%

18%

Ja, det har hänt att jag valt att sluta på en arbetsplats på grund av information jag hittat om arbetsgivaren

5%

8%

Vet ej

1%

3%

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Helen Remnås, Chef Rekrytering, Experis i Sverige
Helen Remnås, Chef Rekrytering, Experis i Sverige
Ladda ned bild

Om

ManpowerGroup
ManpowerGroup
Klarabergsgatan 29
111 81 Stockholm

http://www.manpowergroup.se

Om ManpowerGroup
ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige. 

Följ ManpowerGroup

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i mellersta Sverige11.12.2018 08:41Pressmeddelande

Arbetsgivare i mellersta Sverige, där Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län ingår, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +5 procent för det första kvartalet, på samma nivå som Sverige som helhet. Det är dock en rejäl minskning jämfört med föregående kvartals rekordprognos på +22 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i Västsverige11.12.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i Västra Götalands och Hallands län, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +6 procent för det första kvartalet, långt från rekordprognosen för motsvarande period förra året som då låg på +16 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum