Tre av fyra gymnasieelever får examen inom tre år
– Det visar att det finns ett stort behov av att skolorna jobbar mer med stöd till elever. Det handlar bland annat om att tidigt fånga upp de elever som riskerar att halka efter och tappa motivationen, säger Torun Rudin, enhetschef på Skolverket.
Fler kvinnor tar examen
Våren 2016 gick drygt 80 000 elever ut gymnasieskolan. På yrkesprogrammen fick sju av tio elever examen inom tre år, på de högskoleförberedande programmen var det åtta av tio elever som fick examen. Fler kvinnor än män fick gymnasieexamen och på de högskoleförberedande programmen är skillnaderna mellan könen störst. På samhällsvetenskapsprogrammet var det 80 procent av kvinnorna som fick examen efter tre år medan motsvarande andel för män var knappt 68 procent.
Industritekniska programmet sticker ut
Det yrkesprogram där den högsta andelen elever tog examen inom tre år var industritekniska programmet följt av el- och energiprogrammet och VVS- och fastighetsprogrammet. Lägst andel med examen hade fordon- och transportprogrammet. Industritekniska programmet har ökat kraftigt när det gäller andelen elever med examen; från 70 procent 2014 till 79 procent 2016. Det är det program som har den klart största andelen elever med examen inom tre år av alla yrkesprogram. På industritekniska programmet har också sex av tio elever läst minst en kurs utöver vad som krävs för att få examen. Inget annat nationellt program har så hög andel elever med utökat program.
– Industritekniska programmet har flera inriktningar som efterfrågas starkt på arbetsmarknaden. Trots detta är programmet litet. På flera orter har därför skolor och lokala företag arbetat tillsammans för att behålla och stärka utbildningen. Detta, i kombination med att många elever läser kurser som ger behörighet till högskolan, har säkert bidragit till siffrorna vi nu ser i statistiken, säger Torun Rudin.
Hög andel examen från naturvetenskap och ekonomi
Av de högskoleförberedande programmen fick 79 procent av eleverna på naturvetenskapsprogrammet examen och 78 procent av eleverna på ekonomiprogrammet. Det var de två program med högst andel examen inom tre år. Lägst andel elever med examen gick på estetiska programmet där 72 procent av eleverna fullföljde sina studier inom tre år.
Uppföljning av introduktionsprogrammen efter fem år
Skolverket har för första gången över en längre tid kunnat följa upp hur det har gått för elever på introduktionsprogrammen. De fem introduktionsprogrammen vänder sig till elever som saknar behörighet till nationella program. Analysen visar att inom fem år har hälften av eleverna övergått till ett nationellt program och av dessa elever har var tredje tagit examen. På det största introduktionsprogrammet, språkintroduktion, går nyanlända elever där majoriteten inte har gått i svensk grundskola. Från det programmet övergår lägst andel till nationella program.
Kontaktuppgifter
Frågor om gymnasieskolan kontakta Torun Rudin, chef gymnasieenheten 08-527 336 04
Frågor om statistiken kontakta Per Alvant, undervisningsråd 08-527 331 21, Fredrik Lundholm, undervisningsråd 08-527 331 33 eller Jonas Ingman, undervisningsråd, 08-527 332 29.
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Andelen behöriga lärare ökar4.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen behöriga lärare ökar något i både grundskolan och gymnasieskolan jämfört med föregående läsår. Högst andel behöriga lärare finns i förskoleklassen medan de anpassade skolformerna har fortsatt låg andel behöriga lärare. Det visar Skolverkets statistik över pedagogisk personal i skolan läsåret 2023/24.
Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande
15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.
Påminnelse pressinbjudan: resultaten av PISA 20224.12.2023 11:41:11 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Pressinbjudan: resultaten av PISA 202228.11.2023 13:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15- åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum