Tre av fyra sommarresor är redan bokade hos Ving

Även om solen just nu värmer stora delar av Sverige är det många som vill försäkra sig om att få sol och varma bad, även under sin semester. Redan nu har Ving sålt 75 procent av alla sommarresor och i närtid är fler än 95 procent av resorna sålda. Allra flest har valt att boka en resa till Mallorca, Rhodos och Kreta.

Alcudia, Mallorca. Foto: Mats Högberg

Sommarlovet står för dörren och många litar inte på det svenska sommarvädret och att värmen ska hålla i sig. Därför ser man till att solsäkra en eller två av semesterveckorna på sydligare breddgrader där genomsnittstemperaturen brukar vara betydligt högre både i luften och i vattnet.

De flesta vet att regnet och kylan brukar komma lagom till midsommar och vågar inte lita på att det här fina vädret fortsätter. Snart går stora delar av svenska folket på semester och om vädret blir sämre lär det bli huggsexa om resorna och många vill komma iväg så snart skolorna slutar, säger Anna Hagberg, tf. informationschef Ving.

De som vet att de vill resa utomlands ska inte vänta med att boka sin resa. Från nu och fram till midsommar är fler än 95 procent av Vings resor bokade, men för dem som tänkt resa i juli och augusti finns det fortfarande en del kvar att välja mellan.

Hit har flest valt att boka sin sommarresa
1. Mallorca
2. Rhodos
3. Kreta