Tre av fyra tjänstemän nöjda med upphandling av pensionsförvaltare

Tre av fyra privatanställda tjänstemän, 78 procent, tycker det är bra att valcentralen Collectum väljer ut vilka försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP. Färre än var tionde, 9 procent, tycker att det är dåligt. Det visar en ny undersökning som genomförts av Ipsos på uppdrag av Collectum.

– Upphandlingarna gör att pensionsspararna får en tjänstepension i toppklass, även om man inte vill göra egna val. Undersökningen visar att en stor majoritet uppskattar den kvalitetssäkring som upphandlingarna ger, säger Tomas Carlsson, Collectums pensionsexpert.

Drygt tre av fyra tjänstepensionssparare, 78 procent, att de tycker det är ganska eller mycket bra att Collectum väljer ut vilka försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP. Bara 9 procent av tjänstemännen tycker det är ganska eller mycket dåligt, medan 13 procent är osäkra.

Collectum har i uppdrag från arbetsmarknadens parter PTK och Svenskt Näringsliv att bidra till att fler än två miljoner tjänstemän i det privata näringslivet får en så hög tjänstepension som möjligt. Företaget upphandlar, utan eget vinstsyfte, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP.

Den senaste upphandlingen avslutades under 2018. Resultatet blev en ännu bättre tjänstepension, både när det gäller traditionell försäkring och fondförsäkring. Exempelvis kostar samma fonder på den öppna marknaden nu i genomsnitt mer än tre gånger så mycket jämfört med det upphandlade utbudet.

– Tack vare upphandlingarna blir det mer pengar till pensionsspararnas framtida pension, istället för till onödiga avgifter till pensionsförvaltarna. Den som har den kollektivavtalade tjänstepensionen ITP kan räkna med mesta möjliga pension för pengarna, säger Tomas Carlsson.

Tjänstepensionsupphandlingarna genomförs av Collectum på uppdrag av Svenskt Näringsliv och PTK. De nya avtalen gäller från den 1 oktober 2018 till den 30 september 2023. Tidigare har upphandlingar genomförts 2007, 2010 och 2013.

Bilagor:

- Om undersökningen
- Om upphandlingen

För mer information, kontakta gärna:

Tomas Carlsson, pensionsexpert Collectum, 070-091 76 25
Daniel Kinnerup, pressansvarig Collectum, 073-940 16 84

Undersökningen genomfördes i mars och april 2020 av undersökningsföretaget Ipsos. 1 000 privatanställda tjänstemän fick frågan: ”Tycker du att det är bra eller dåligt att Collectum väljer ut vilka försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP?” 29 procent svarade ”mycket bra”, 49 procent svarade ”ganska bra”, 7 procent svarade ”ganska dåligt” och 2 procent svarade ”mycket dåligt”. ”Osäker, vet ej” svarade 13 procent.

Om upphandlingen

Traditionell försäkring

• I upphandlingen valdes fem försäkringsbolag inom traditionell försäkring: Alecta, AMF, Folksam, SEB och Skandia.
  • Alecta förvaltar även pensionskapitalet åt de pensionssparare som inte gör egna val av placering.
  • Trots att kravet på den minsta garanterade utbetalningen sänkts sedan upphandlingen 2013 på grund av rådande låga räntenivåer, erbjuder två av försäkringsbolagen samma garanti som 2013 och samtliga upphandlade produkter ger den försäkrade en högre garanti än det obligatoriska kravet.
  • Den genomsnittliga avgiften för traditionella försäkringar är nu 0,13 procent. Det kan jämföras med 0,18 procent vid upphandlingen 2013.

Fondförsäkring

• I upphandlingen valdes fem försäkringsbolag inom fondförsäkring: Danica, Handelsbanken, Movestic, SPP och Swedbank.
  • Den genomsnittliga avgiften för entrélösningarna är 0,14 procent. Det kan jämföras med 0,23 procent vid upphandlingen 2013.
  • Den genomsnittliga avgiften för bolagens valbara fonder är nu 0,30 procent. Det kan jämföras med 0,39 procent vid upphandlingen 2013.
  • Avgifterna för exakt samma fonder på den öppna marknaden är i genomsnitt 0,95 procent, alltså mer än tre gånger så höga jämfört med de upphandlade avgifterna.

Collectum administrerar tjänstepensionen ITP med målet att privatanställda tjänstemän ska få så hög pension som möjligt.

ITP omfattar 2,7 miljoner tjänstemän och vi förmedlar årligen ungefär 60 miljarder kronor i premier från 37 000 arbetsgivare med kollektivavtal.

Vi ägs av våra kunder som representeras av Svenskt Näringsliv, Förhandlings- och samverkansrådet PTK, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen.