Tre av tio nyutexaminerade vill byta jobb inom ett år

Bland de nyutexaminerade studenter som har jobb vill drygt tre av tio stanna högst ett år till. Samtidigt är de attraktiva på arbetsmarknaden, de flesta får jobb inom tre månader efter examen. Det visar en ny undersökning från Jusek, som menar att organisationer som vill rekrytera och behålla nyutexaminerade måste lägga kraft på att vara attraktiva arbetsgivare.

– Många nyutexaminerade vill stanna en relativt kort tid på sitt första jobb och är samtidigt attraktiva på arbetsmarknaden. Arbetsgivare som vill behålla dem som nyligen tagit examen måste därför både erbjuda attraktiva villkor och möjlighet till utveckling, säger Sofia Hylander, opinionsbildare inom arbetsmarknad på Jusek.

Resultat från Juseks undersökning Efter examen som lanseras idag visar att en majoritet av de nyutexaminerade har lätt att få jobb. Nära fyra av tio uppger att de fick kvalificerat arbete redan innan de avslutade studierna. Tre månader efter examen har drygt sju av tio nyutexaminerade ett kvalificerat jobb. De grupper som tillfrågats är jurister, ekonomer, systemvetare, personalvetare, kommunikatörer och samhällsvetare som tagit examen under perioden september 2017 - augusti 2018.

Samma undersökning visar också att många av dem som nyligen tagit examen gärna vill byta jobb inom en snar framtid. Drygt en av tio skulle byta idag om de fick tillfälle, och tre av tio skulle vilja byta inom ett år. Endast var femte uppger att de vill stanna längre än tre år på sin nuvarande arbetsplats. Skälen till att vilja byta jobb tycks inte handla om att lämna en otrygg anställning eller ett jobb som saknar koppling till utbildningen. Sju av tio nyutexaminerade anger att de har en tillsvidareanställning, och en klar majoritet har ett jobb som helt eller delvis är relaterat till utbildningen.

– Många har lätt för att få jobb och kan därmed både välja vad de vill arbeta med och ställa krav på arbetsplats och arbetsvillkor. Arbetsgivare behöver erbjuda förutsättningar som både lockar nya medarbetare och som får dem att vilja stanna kvar och utvecklas. Här räcker det inte att erbjuda en hög lön. Vi vet sedan tidigare att nyutexaminerade rankar bra kollegor, ett gott ledarskap och trygga anställningsvillkor högst hos arbetsgivare, säger Sofia Hylander.

Här kan du ta del av resultaten: www.jusek.se/efterexamen
Se tabell nedan.

Om undersökningen:
I urvalet ingår jurister, ekonomer, systemvetare, personalvetare, kommunikatörer och samhällsvetare under 36 år som tagit examen under perioden september 2017 – augusti 2018. 2 121 personer har besvarat undersökningen, svarsfrekvensen uppgick till 33 procent. Undersökningen genomfördes av Exquiro Market Research på uppdrag av Jusek under våren 2019.

För mer information kontakta:
Sofia Hylander, opinionsbildare
sofia.hylander@jusek.se

Hur länge vill du vara kvar på din nuvarande arbetsplats?

Skulle byta idag om jag fick tillfälle

Max ett år till

Mellan 1-3 år till

Längre än 3 år till

Vet ej

Jusek fortsätter att växa – har nu över 90 000 medlemmar11.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Akademikerförbundet Jusek slår återigen medlemsrekord. Att fler studenter fortsätter att vara medlemmar när de blir yrkesverksamma är en viktig anledning till ökningen när förbundet nu passerar 90 000 medlemmar. – Det är glädjande att så många söker sig till Jusek. Vi ser i våra medlemsundersökningar att många väljer oss för att vi kan våra medlemmars professioner, säger Sofia Larsen, ordförande för Jusek. Jusek har haft en positiv medlemsutveckling under många år. För första gången någonsin har förbundet idag över 90 000 medlemmar. En viktig anledning till ökningen är att studentmedlemmar väljer att stanna kvar i förbundet när de blir yrkesverksamma. Den senaste medlemsundersökningen visar att den främsta anledningen till att många går med i Jusek är för att förbundet aktivt riktar sig till akademiska professioner. Den 1 januari planerar Jusek att bilda ett nytt akademikerförbund tillsammans med Civilekonomerna. Om ett nytt förbund bildas kommer det att samla över 130 000 medlemmar oc

Liberalernas budgetsatsning: Positivt med satsningar på alla delar av rättsväsendet9.9.2019 15:36:52 CESTPressmeddelande

Jusek ser positivt på att centrala delar av rättskedjan får förstärkningar i den satsning som Liberalerna presenterade idag. En sammanhållen politik för de olika myndigheterna är nödvändig för att förbättra Sveriges förmåga att bekämpa brott, och Jusek vill nu se både en långsiktig resursförstärkning och att en helhetssyn präglar rättspolitiken framöver.