Tre beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas tre beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, söndagen den 30 september 2018.

Namn:                             Marcus Sylvegård
Förening:                       IF Malmö Redhawks
Adress:                          Hyllie Stationstorg 2, 21532 MALMÖ
Matchdatum:                 2018-09-29
Mellan:                           IF Malmö Redhawks - Djurgårdens IF, SHL
Domare/Anmälare        Ludvig Lundgren
Avstängningsperiod    2018-09-30 - 2018-10-04, 2 match(er)

BESLUT
Efter match penalty i match mellan IF Malmö Redhawks och Djurgårdens IF, SHL, den 29 september 2018 åläggs Marcus Sylvegård, IF Malmö Redhawks, följande straff för otillbörligt uppträdande (unsportsmanlike conduct):
Avstängning fr.o.m. den 30 september 2018 t.o.m. 4 oktober 2018. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara två matcher inklusive den automatiska avstängningen som följer av ett match penalty.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Marcus Sylvegård samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: Efter en situation mellan Malmös 29 Marcus Sylvegård och Djurgårdens 55 Alexander Urbom samt 40 Jacob Josefson skriker 29 Sylvegård i riktning mot någon av Djurgårdsspelarna ”din jävla horunge”. Situationen inträffade efter 3.48 i tredje perioden vid en målvaktsblockering.
Marcus Sylvegård har, genom Patrik Sylvegård, uppgett följande. Det kommer ett skott från Malmös Back. Malmös spelaren (29) går på mål. DIFs spelare crosscheckar Malmö spelaren (29). Det blir lite bråk spelare 55 och 40 och 34 och nr 15, alltså 3-4 spelare mot Malmös spelare(29), nr 40 och Malmö spelaren (29) brottas bakom mål. När Malmöspelaren reser sig upp och på väg därifrån säger nr 55 VAD FAN GÖR DU BÖGJÄVEL TILL Malmö spelaren (29) som svarar HÅLL KÄFTEN HORUNGE. När Malmöspelaren säger detta är domaren precis bredvid Malmö spelaren nr (29) som syns tydligt på videon. VARFÖR SKULLE MALMÖSPELAREN SÄGA DETTA TILL DIF SPELAREN OM INTE DIF SPELAREN SA SOM OVAN ????. Malmöspelaren står upp för sig och sitt lag mot 3-4 DIF själv och i stridens hetta adrenalinet sprutar och när han reser sig upp får detta av DIF spelaren svarar han som han menar med samma medel. Malmöspelaren är ångerfull och vet att han har gjort fel men menar att DIF-spelarna med deras agerande och att dom sa detta när allt va över skall straffas hårdare.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Marcus Sylvegård gjort sig skyldig till otillbörligt uppförande. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara 2 matcher inklusive den automatiska avstängningen som följer av ett match penalty. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Det är fråga om ett otillbörligt uppträdande som är riktat mot en motspelare.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 7 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 75.

Namn:                            Erik Gustafsson
Förening:                       Luleå HF
Adress:                          Ostrongatan 2, 97334 LULEÅ
Matchdatum:                 2018-09-29
Mellan:                           Linköping HC - Luleå HF, SHL
Domare/Anmälare        Christer Lärking
Avstängningsperiod    2018-09-30 - 2018-10-11, 3 match(er)
Böter                             31 000:- betalas senast 2018-10-30,

BESLUT
Efter match mellan Linköping HC och Luleå HC, SHL, den 29 september 2018 åläggs Erik Gustafsson, Luleå HF, följande straff för huvudtackling (checking to the head):

1. Avstängning fr.o.m. den 30 september 2018 t.o.m. den 11 oktober 2018. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  2. Böter om 31 000 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara 3 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan som skett i efterhand av ansvarig för SHL:s situationsrum, Christer Lärking, ett yttrande från Erik Gustafsson samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: I den andra perioden tid 6.47 så får Linköpingspelaren nr 18 Wright pucken från sin försvarszon. Wright tar emot pucken och backar upp mot röda linjen. Wright tittar upp och ser att Luleåspelaren nr 29 Gustafsson kommer emot honom. Gustafsson tacklar Wright med en hög arm som träffar i huvudet och slår sedan huvudet i plexiglaset. Gustafsson har en uppåtgående kraft och lättar från isen i tacklingsögonblicket. Om inte Disciplinnämnden finner det klarlagt att detta är en Checking to the head så anmäler jag denna tackling som Charging eller Boarding.
Erik Gustafsson har, genom Ulf Engman, uppgett följande. När Linköpingsspelaren kommer backandes in i mittzonen som puckförare är det min uppgift som försvarare att stoppa honom. Jag gör det genom att gå in för en tackling på honom. Just före kontakten ryggar han tillbaka en aning, gissningsvis för att försöka undvika tacklingen. Detta gör att han i sista stund förflyttar sin tyngdpunkt jämfört med där jag tänkt tackla. Den initiala och största kontakten är med hans kropp - vilket förmodligen domaren som gjort anmälan håller med om utifrån att man inte ens är säker på att nämnden kommer att bedöma tacklingen som checking to the head utan som en boarding eller charging. Träffen kändes inte så illa som vissa halvskymda bildvinklar får det att se ut, vilket även det faktum att han reste sig upp när utvisningen delades ut och att han sedan spelade nästa byte och resten av matchen. I anmälan sägs det vidare att kontakten sker med uppåtriktad kraft. Som man kan se på bilderna inför tacklingen så bromsar jag upp genom att skrapa bägge skridskorna i isen och håller därmed kontakten med isen. Först efter den initiala kontakten med spelaren sträcker jag naturligt på mig och tappar balansen så att bara ena skridskon har kontakt med isen.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Erik Gustafsson gjort sig skyldig till en otillåten huvudtackling. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara 3 matcher. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Tacklingen sker med en uppåtgående rörelse och är vårdslös,
  • Stor skaderisk.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44.

Namn:                           Adam Brodecki
Förening:                     Linköping HC
Adress:                         Gumpekullavägen 1, 58278 LINKÖPING
Matchdatum:                2018-09-29
Mellan:                         Linköping HC - Luleå HF, SHL
Domare/Anmälare        Sören Persson

BESLUT
Efter match mellan Linköping HC och Luleå HF, SHL, den 29 september 2018, beslutar disciplinnämnden följande avseende anmälan mot Adam Brodecki, Linköping HC, för filmning (diving).
Anmälan lämnas utan bifall.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Adam Brodecki samt en filmsekvens av händelsen.
Anmälan: I samband med en hakningssituation där jag tar upp armen för en avvaktning på LHF spelaren förstärker LHC spelaren Adam Brodecki och slänger sig. Jag väljer då att visa ut även honom för Diving. Linjemännens första reaktion var att de trodde jag enbart visade ut Brodecki för diving och min HD kollega Björk förstärkte omedelbart min uppfattning att det var en klar förstärkning. Med andra ord har vi 4 domare från fyra olika positioner på isen där samtliga har samma uppfattning att detta är en klar förstärkning och således bör anmälas till DN.
Adam Brodecki har, genom Fredrik Emvall, uppgett följande. Som vi ser i situation så lägger jag hela min tyngdpunkt mot Luleå spelaren för att täcka pucken. Han sätter upp klubban i min midja, jag försöker trycka mig förbi men tappar skäret på vänster fot och får inte fram höger foten för att hålla balansen. Jag har ingen avsikt att förstärka det är en helt vanlig kampsituation som sker hela tiden på hockeyplan.
Disciplinnämnden gör följande bedömning: Domarna på isen har bedömt situationen som en diving, vilket föranlett utvisning. Enligt praxis kan grova fall av filmning leda till disciplinär bestraffning i form av böter. Av filmsekvensen framgår att det sker en kontakt mellan spelarna i en kampsituation där Adam Brodecki ramlar. Enligt nämnden är utredningen inte sammantaget sådan att det, utöver utvisning, bör föranleda ytterligare disciplinär bestraffning i form av böter. Disciplinnämnden lämnar därför anmälan utan bifall.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 14 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 65.

Johan NordinVice ordförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Abonnera på våra pressmeddelanden.