Tre beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas tre beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, fredagen den 17 oktober 2018.

Namn:                             Paula Bergström
Förening:                        MODO Hockey
Adress:                           Box 49, 89121 ÖRNSKÖLDSVIK
Matchdatum:                  2018-10-17
Mellan:                            MODO Hockey - Luleå HF, SDHL
Domare/Anmälare          Oscar Spång

BESLUT
Efter match mellan MODO Hockey och Luleå HF, SDHL, den 17 oktober 2018, beslutar Disciplinnämnden följande avseende Paula Bergström, MODO Hockey, angående anmälan för huvudtackling:
Anmälan lämnas utan bifall.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan som skett i efterhand, ett yttrande från Paula Bergström samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: 1.45 in i andra perioden tacklar MODO:s nr 45 en Luleåspelare utanför Luleås spelarbås. Domarteamet bedömer situationen på isen som en våldsam boarding och 5 + GM bestraffas MODOS nr 45. Efter matchen så kollar domarteamet på filmen från matchen och anser att det kan vara möjligt att tacklingen tar i huvudet och därför görs en efteranmälan.
Paula Bergström har uppgett följande. När vi får kontakt med varandra så tappar hon balansen och vrider undan min högra skridsko med hennes vänstra, vilket gör att jag roterar och hamnar med ryggen mot sargen. Jag hinner inte reagera på att hon faller och hon hamnar olyckligtvis mellan mig och sargen.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Anmälan grundas på en granskning i efterhand av filmmaterialet från händelsen. Nämnden anser inte att det med tillräcklig säkerhet går att fastställa att Paula Bergström gjort sig skyldig till en bestraffningsbar huvudtackling. Nämnden anser inte heller att det finns stöd för att det rör sig om någon annan förseelse som skulle motivera ytterligare bestraffning än den som utdömts på isen. Anmälan lämnas därför utan bifall.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44

Namn:                             Adam Göransson
Förening:                        MODO Hockey
Adress:                           Box 49, 89121 ÖRNSKÖLDSVIK
Matchdatum:                  2018-10-17
Mellan:                            MODO Hockey - Luleå HF, SDHL
Domare/Anmälare         Oscar Spång
Avstängningsperiod     2018-10-19 - 2018-10-26, 3 match(er)
Böter                              5 000:- betalas senast 2018-11-18

BESLUT
Efter match mellan Modo Hockey och Luleå HF, SDHL, 2018-10-17, åläggs Adam Göransson, Modo Hockey, följande straff för otillbörligt uppträdande:

1. Avstängning fr.o.m. den 19 oktober 2018 t.o.m. den 26 oktober 2018. Avstängningen avser endast ishockey och gäller utövande av uppdrag.
  2. Böter om 5 000 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara 3 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Adam Göransson, samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: Efter slutsignalen när spelarna tackar varandra för matchen, beträder Adam Göransson MODO Hockeys spelarbås. Han fortskrider sedan med att ta en fylld vattenflaska och kasta dem mot spelare/domare medans spelarna tackar varandra för matchen.
Adam Göransson: I ren frustration strax efter slutsignal tog jag en vattenflaska och kastade ut på isen. Vattenflaskan studsade ett par gånger innan den gled på isen och träffade en Luleåspelares skridsko. Kastet var inte riktat mot någon och det fanns ingen avsikt att träffa någon. Jag kände direkt att det blev fel och är mycket ångerfull över händelsen.
Disciplinnämnden: Det är utrett att Adam Göransson kastat en vattenflaska på sätt som påståtts i anmälan. Adam Göransson har härigenom uppträtt otillbörligt gentemot spelare och domare på ett sätt som är oacceptabelt och inte förenligt med idrottens värdegrund. Förseelsen bör föranleda en avstängning från uttövande av uppdrag som motsvara tre matcher samt dessutom ett bötesstraff i enlighet med beslutet.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 7 punkten RF:s stadgar.

Namn:                             Filip Berglund
Förening:                        Skellefteå AIK
Adress:                           Box 185, 93122 SKELLEFTEÅ
Matchdatum:                  2018-10-18
Mellan:                            Skellefteå AIK - Djurgårdens IF, SHL
Domare/Anmälare          Christer Lärking
Böter                               5 000:- betalas senast 2018-11-18

BESLUT
Efter match mellan Skellefteå AIK och Djurgårdens IF, SHL, den 18 oktober 2018 åläggs Filip Berglund, Skellefteå AIK, följande straff för diving.
Böter 5 000 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda ny bestraffning.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan som skett i efterhand, ett yttrande från Filip Berglund samt en filmsekvens av händelsen.
Anmälan: När det är 14 minuter kvar av första perioden så åker Skellefteåspelaren nr 6 Berglund med pucken genom hela mittzonen. Djurgårdsspelaren nr 29 Strandberg kommer lite efter och stoppar in klubban med en hand under händerna på Berglund. Berglunds ben försvinner och han ramlar och får med sig en utvisning för hooking.
Filip Berglund har uppgett följande. Jag tycker att domaren tar en korrekt utvisning på Djurgårdsspelaren. Spelaren gör en hakning på mig och jag tappar balansen. Jag tycker inte att jag förstärker situationen heller.
Disciplinnämnden gör följande bedömning: Genom domarens uppgifter i anmälan och filmsekvensen finner nämnden det utrett att Filip Berglund gjort sig skyldig till diving som påstås i anmälan. Nämnden anser att den är av sådan art att den bör leda till bestraffning i form av ett måttligt bötesstraff.

Tillämplig regel: 14 kap 2 § 14 p RF:s stadgar, utvisning enligt regel 65.

Alexander RamsayOrdförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Tel:070 - 522 64 54