Tre beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas tre beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, tisdagen den 27 november 2018.

Namn:                              Hanna Rylander
Förening:                         Brynäs IF
Adress:                            Gavlehovsvägen 13, 80633 GÄVLE
Matchdatum:                   2018-11-24
Mellan:                             Brynäs IF - Luleå HF, SDHL
Domare/Anmälare          Joel Hansson

BESLUT

Efter match mellan Brynäs IF och Luleå HF, SDHL, den 24 november 2018 beslutas följande avseende anmälan mot Hanna Rylander, Brynäs IF, för kneeing:
Anmälan lämnas utan bifall.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av en anmälan som skett i efterhand av Joel Hansson, domaransvarig, ett yttrande från Hanna Rylander samt filmsekvenser från händelsen.
Anmälan: Halvvägs in i tredje perioden så spelas pucken upp från Luleås försvarszon på speakerbås sidan och pucken når fram till Luleås nummer 6 som driver in mot blålinjen och ska bryta in i anfallszonen. I samband med att Luleås nummer 6 ska passera Brynäs spelare Hanna Rylander så går Hanna upp mot Luleås nummer 6 och driver in i situationen med knät först. Hanna går in i situationen på ett våldsamt sätt utan hänsyn till motståndaren eller att spela pucken på ett korrekt sätt. Hanna sätter i denna situation sin motståndare i en farlig situation med hög skaderisk.
Hanna Rylander har uppgett följande. Jag ser att luleåspelaren får pucken vid långsarg i höjd med röda linjen. Jag vill sätta stopp i spelet och tar några skär upp mot spelaren. Hon viker av inåt banan efter blåa linjen och jag sätter ut höften för att stoppa henne med kroppen. Jag sätter inte ut knät utan det är med höften som jag försöker stoppa spelaren. Det blir ingen kontakt men spelaren. Mitt uppsåt är absolut inte att stoppa henne osjyst.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Det framgår inte av det granskade filmmaterialet att Hanna Rylander skjutit fram sitt knä eller ben och på så sätt tacklat motståndaren. Vid det förhållandet anser nämnden inte att det går att fastställa att Hanna Rylander gjort sig skyldig till en bentackling. Anmälan lämnas därför utan bifall.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 50.

Namn:                            Maja Grundström
Förening:                       MODO Hockey
Adress:                          Box 49, 89121 ÖRNSKÖLDSVIK
Matchdatum:                 2018-11-24
Mellan:                           Djurgårdens IF - MODO Hockey, SDHL
Domare/Anmälare         Nils Ekman, Djurgårdens IF
Avstängningsperiod     2018-11-26 - 2019-01-05, 5 match(er)

BESLUT
Efter match mellan Djurgårdens IF och MODO Hockey, SDHL, den 24 november 2018 åläggs Maja Grundström, MODO Hockey, följande straff för huvudtackling (checking to the head):
Avstängning fr.o.m. 26 november 2018 t.o.m. 5 januari 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning. Avstängningen avser dock inte deltagande i landslagsspel.
Avstängningen bedöms motsvara 5 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan som skett i efterhand av Nils Ekman, ett yttrande från Maja Grundström samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: När matchen igår (DIF-Modo) i SDHLs tredje period pågått i nästa 3 min uppstår bifogad händelse. Efter avblåsning ger domaren nr 25 i Modo 2min för interference. Djurgården anser att situationen är mycket farlig (hög skaderisk) och att det borde resulterat i matchstraff. Modos spelare ser situationen och väljer att uppsöka istället för att undvika Djurgårdens spelare som följer MODOs puckförare. Resultatet är en blindside tackling som tar rakt i huvudet.
Maja Grundsröm har uppgett följande. Jag märker att pucken lämnar vår offensiva zon och jag vänder då hemåt. Samtidigt som jag lämnar ytterzonen så håller jag koll på Brooke (vit #10), som transporterar pucken genom mittzon, för att undvika offside. Precis när jag lämnar den offensiva zonen kolliderar jag med en motståndare. Jag ser henne aldrig komma och hinner precis spänna mig innan kontakt. Jag gör ingen som helst rörelse för att på något sätt tackla eller skapa en kollision. Finns absolut inga uppsåt för att försöka skada utan vi kolliderar olyckligt.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Maja Grundström gjort sig skyldig till en huvudtackling. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som, efter att hänsyn har tagits till Maja Grundströms låga ålder, bedöms motsvara 5 matcher. Vid straffmätningen har nämnden i övrigt särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

1. Det är fråga om en medveten tackling på en icke puckförande spelare
  2. Tacklingen sker från blind side
  3. Hög skaderisk

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44

Namn:                            Isabell Palm
Förening:                       HV 71
Adress:                          Kinnarps Arena, 55454 JÖNKÖPING
Matchdatum:                 2018-11-24
Mellan:                           HV 71 - SDE HF, SDHL
Domare/Anmälare         Joel Hansson
Avstängningsperiod     2018-11-26 - 2018-12-05, 3 match(er)

BESLUT
Efter match mellan HV 71 och SDE HF, SDHL, den 24 november 2018 åläggs Isabell Palm, HV 71, följande straff för interference:
Avstängning fr.o.m. 26 november 2018 t.o.m. 5 december 2018. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara 3 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan som skett i efterhand av Joel Hansson, domaransvarig, ett yttrande från Isabell Palm samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: I samband med att spelet befinner sig i SDEs försvarszon så får en försvarsspelare pucken som spelas vidare ut mot långsargen. SDEs spelare följer den framförvarande anfallande spelaren mot pucken när nummer 21 Isabell Palm rör sig mot situationen och genomför en interference på den jagande SDE spelaren. Isabell kan undvika kontakten och utdelar en interference som tar mot motståndarens huvud nacke och kommer från en vinkel där spelaren inte har någon möjlighet att skydda sig och därigenom utsätter motståndaren för en hög skaderisk. Isabell kan helt undvika kontakten samt undvika en kontaktyta som är mot huvud och nackområdet på en motståndare som inte besitter pucken.
Isabell Palm har uppgett följande. Isabell Palm har för avsikt när hon går in i situationen att screena SDE spelaren. Klubban och handskarna kommer olyckligt upp i ansiktet på SDE spelaren. Situationen förstärks ytterligare eftersom Isabell är ganska lång och SDE spelaren ganska kort. Det är absolut inte med avsikt som Isabell gör detta och det visar hon tydligt när hon åker fram till spelaren direkt efter händelsen och ber om ursäkt för sitt agerande.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Isabell Palm gjort sig skyldig till en interference. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara 3 matcher. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

1. Det är fråga om en förseelse mot huvudet mot en icke puckförande spelare
  2. Hög skaderisk
  3. Det är fråga om återfall [2017-12-30 och ärende nr D-SIF-004706] i liknande förseelse

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 56

Alexander RamsayOrdförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Abonnera på våra pressmeddelanden.