Tre beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas tre beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, onsdagen den 18 september 2019.

Namn:                            Filiph Engsund
Förening:                       IK Oskarshamn
Adress:                          Döderhultsvägen 5b, 57231 OSKARSHAMN
Matchdatum:                 2019-09-17
Mellan:                            IK Oskarshamn - Leksands IF, SHL
Domare/Anmälare         Situationsrummet
Avstängningsperiod     2019-09-18 - 2019-09-26 - 3 match(er)
Böter                              4 375:- betalas senast 2019-10-18

BESLUT
Efter match mellan IK Oskarshamn och Leksands IF, SHL, den 17 september 2019 åläggs Filiph Engsund, IK Oskarshamn, följande straff för crosschecking:

1. Avstängning fr.o.m. den 18 september 2019 t.o.m. 26 september 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  2. Böter om 4 375 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara tre matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Filiph Engsund samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: 6.17 kvar av första perioden så skjuter Oskarshamnsspelaren nr 33 Engsund ner pucken i anfallszon. Leksandsspelaren nr 3 Berg står upp på egen blå linje. Engsund försöker gå förbi med använder klubban högt och träffar Berg med en crosschecking i ansiktet. Crosscheckingen utförs med kraft.
Filiph Engsund har uppgett följande. Jag upplever situationen på följande sätt: jag får ett pass när jag åker baklänges och vänder upp för att dumpa pucken i offensiv zon, när jag gör detta upptäcker jag backen försent. Han står upp på mig och min reaktion och instinkt blir att försvara mig och undvika tacklingen. Jag drar då upp mina händer för att skydda mig och när jag gör detta följer klubban med upp men det är absolut inte med avsikt jag träffar honom med klubban. Jag är ingen ful spelare, det är aldrig min avsikt att skada en motspelare.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Filiph Engsund gjort sig skyldig till en crosschecking. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara tre matcher. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

1. Crosschecking som träffar ansiktet
  2. Stor risk för skada

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 59.

Namn:                            Joachim Rohdin
Förening:                       Brynäs IF
Adress:                          Gavlehovsvägen 13, 80633 GÄVLE
Matchdatum:                  2019-09-17
Mellan:                            Linköping HC - Brynäs IF, SHL
Domare/Anmälare         Situationsrummet
Avstängningsperiod     2019-09-18 - 2019-09-24 - 2 match(er)

BESLUT
Efter match mellan Linköping HC och Brynäs IF, SHL, den 17 september 2019 åläggs Joachim Rohdin, Brynäs IF, följande straff för slagsmål:
Avstängning fr.o.m. 18 september 2019 t.o.m. den 24 september 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara två matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Joachim Rohdin samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: Tid 39.07 I samband med en målvaktsblockering i Linköpings försvarszon så börjar Linköpingsspelaren nr 37 Ginning och Brynässpelaren nr 72 Rohdin att knuffas. Efter ett par knuffar så börjar Ginning att slå slag mot huvudet på Rohdin. Rohdin får ett par slag mot huvudet innan Rohdin börjar att själv dela ut slag mot huvudet på Ginning. Båda spelarna utdelar många slag mot huvudet och är till slut lika delaktiga i slagsmålet.
Joachim Rohdin har uppgett följande. Jag håller ifrån början och har ingen tanke på att slåss utan väntar mer på att domarna ska gå emellan oss, när det inte sker och jag får slag emot mig så lär jag försvara mig till slut.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Joachim Rohdin deltagit i slagsmålet på sådant sätt att förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara två matcher. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Upprepade slag mot huvudet med handskar på.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 47.

Namn:                               Adam Ginning
Förening:                         Linköping HC
Adress:                             Gumpekullavägen 1, 58278 LINKÖPING
Matchdatum:                   2019-09-17
Mellan:                              Linköping HC - Brynäs IF, SHL
Domare/Anmälare          Situationsrummet
Avstängningsperiod     2019-09-18 - 2019-09-21 - 2 match(er)

BESLUT
Efter match mellan Linköping HC och Brynäs IF, SHL, den 17 september 2019 åläggs Adam Ginning, Linköping HC, följande straff för slagsmål:
Avstängning fr.o.m. 18 september 2019 t.o.m. 21 september 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara två matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Adam Ginning samt en filmsekvens från händelsen.
Adam Ginning har uppgett följande. Vid en situation framför vårat mål uppstår en situation där deras spelare försöker ta sig in på mål. Jag markerar min närvaro var på Brynässpelaren sätter upp händerna i ansiktet på mig ett flertal gånger. Efter dessa uppstår fighten och jag tycker därefter vi båda är lika delaktiga i situationen.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Adam Ginning deltagit i slagsmålet på sådant sätt att förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara två matcher. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Upprepade slag mot huvudet med handskar på.

Johan NordinVice ordförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Tel:070 - 181 26 30