Tre beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas tre beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, fredagen den 29 november 2019.

Namn:                           Herman Hansson
Förening:                      Kristianstads IK
Adress:                         Box 3021, 29103 KRISTIANSTAD
Matchdatum:                2019-11-27
Mellan:                          Kristianstads IK - Karlskrona HK, HockeyAllsvenskan
Domare/Anmälare        Anders Sandahl
Avstängningsperiod    2019-11-28 - 2019-12-04 - 3 match(er)
Böter                             1 750:- betalas senast 2019-12-29

BESLUT

Efter match penalty i match mellan Kristianstads IK och Karlskrona HK, HockeyAllsvenskan, den 27 november 2019, åläggs Herman Hansson, Kristianstads IK, följande straff för huvudtackling (checking to the head):

1. Avstängning fr.o.m. den 28 november 2019 t.o.m. den 4 december 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  2. Böter om 1 750 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara tre matcher inklusive den automatiska avstängningen som följer av ett match penalty.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av en anmälan, ett yttrande från Herman Hansson samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: I en spelvändning kommer Karlskronas #16 Linus Karlsson och får pucken en bit i från sig. Kristianstads spelare #77 Herman Hansson kommer då från sidan och tacklar Linus med en uppåtriktad rörelse. Tacklingen träffar Linus i huvudet.
Herman Hansson har uppgett följande. Givetvis olyckligt det som inträffade då jag inte hade för avsikt att tackla motståndaren mot huvudet. I aktuell situation så är min tanke att fullfölja mot puckinnehavaren för att vinna fördel av pucken men olyckligtvis så tappar han pucken och när jag närmar mig så upplever jag att han sträcker sig efter pucken vilket gör att motståndaren är i en lägre position än om han hade haft full puckkontroll och jag har ingen möjlighet att avbryta min aktion. Detta är min bild av händelsen.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Herman Hansson gjort sig skyldig till en bestraffningsbar huvudtackling. Det förhållandet att den tacklade spelaren är något låg i tacklingsögonblicket ändrar inte bedömningen. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara tre matcher inklusive den automatiska avstängningen som följer av ett match penalty. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Tacklingen är respektlös och träffar huvudet
  • Stor skaderisk

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44.

Namn:                            Oliver Eklind
Förening:                       BIK Karlskoga
Adress:                          Nobelhallen, 69133 KARLSKOGA
Matchdatum:                 2019-11-27
Mellan:                           BIK Karlskoga - IF Björklöven, HockeyAllsvenskan
Domare/Anmälare        Hampus Springare

BESLUT
Efter match mellan BIK Karlskoga och IF Björklöven, HockeyAllsvenskan, den 27 november 2018, åläggs Oliver Eklind, BIK Karlskoga, en tillrättavisning för slashing. Beslutet om avstängning under utredning hävs.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av en anmälan, ett yttrande från Oliver Eklind och en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: Med ca 4 sekunder kvar av matchen spelar Fredric Weigel i Björklöven ifrån sig pucken. I samband när han spelar ifrån sig pucken riktar Oskar Eklind i Karlskoga ett slag mot Weigel. Slaget bedöms som obehärskat och våldsamt.
Oliver Eklind har uppgett följande. I matchens sista sekunder riktar jag ett slag som träffar Fredric Weigels klubba och sen går min klubba i riktning ner mot isen. Fredric faller och håller sig för ansiktet. När man tittar på klippet är det en annan spelares klubba än min som han får i ansiktet samtidigt som jag riktat mitt slag. Den BIK klubban (BIK spelaren går in med klubban blad mot puck) som träffar ansiktet lyfts dessutom upp av egen Björklövenspelare (Nr7). Jag riktade ett slag mot Fredric Weigels klubba som kanske kan tyckas vara oaktsamt (vilket sker under matcher med 2 min påföljd) men om det ska bedömas olika om det är under matchen sista sekunder än övrig tid tycker jag också vore fel.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Oliver Eklind när det är kort tid kvar av matchen har utdelat ett hårt och vårdslöst slag mot motspelarens klubba. Nämnden konstaterar att agerandet är vårdslöst men bedömer inte agerandet så våldsamt att det bör föranleda en avstängning. Nämnden nöjer sig med att utdela en tillrättavisning att i fortsättningen följa gällande regelverk. Härmed ska Oliver Eklinds avstängning under utredningen upphävas.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 61.

Namn:                            Adam Edström
Förening:                      Rögle BK
Adress:                         Ishallsvägen, 26254 ÄNGELHOLM
Matchdatum:                2019-11-28
Mellan:                          Rögle BK - IF Malmö Redhawks, SHL
Domare/Anmälare        Situationsrummet

BESLUT
Efter match mellan Rögle BK och IF Malmö Redhawks, SHL, den 28 november 2019, beslutar Disciplinnämnden följande avseende anmälan mot Adam Edström, Rögle BK, för huvudtackling (checking to the head):
Anmälan lämnas utan bifall.

SKÄL
Anmälan: I samband med att period 2 tar slut så utdelar Röglespelaren nr 34 Edström en tackling. Malmöspelaren nr 9 Storm kommer in med pucken i zon och är i kamp med en annan Röglespelare. Edström kommer in från sidan och tacklar Storm med en uppåtgående tackling som med sitt högra axelkåpa träffar Storm på hakan. Storm som är upptagen med en annan Röglespelare hinner inte skydda sig när Edström utdelar tacklingen från sidan som tredje man.
Adam Edström har uppgett följande. Jag kommer i backcheck och väljer att fullfölja min tackling efter att jag slagit bort pucken. Jag kommer rakt fram ifrån och träffar spelarens högra axel. Jag glad att spelare i fråga inte blev skadad och kunde fortsätta spela. Han reser sig snabbt från tacklingen och verkar oberörd.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Enligt Disciplinnämndens bedömning ger filmsekvensen inte tillräckligt stöd för uppgifterna i anmälan om att huvuddelen av kraften tacklingen träffar i huvudet. Vid den bedömningen ska anmälan lämnas utan bifall.

Alexander RamsayOrdförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd