Tre gymnasieklasser vann jackpotten på 20 000 kr under Automässan

Över 1 600 elever, fördelat på ett femtiotal klasser, besökte Transportföretagen under Automässan. Tre gymnasieklasser gick segrande från skoltävlingen om att bygga ett så högt torn som möjligt och tog därmed hem jackpotten på 20 000 kr att använda till en klassresa eller verkstadsinköp.
FTKAR2 från Jönköping vann 20 000 kr under Automässan.

De tre vinnande skolklasserna:

Klass FT20 på Dackeskolan från Mjölby med ett 200 cm högt torn.
För vinstpengarna bjuder de upp till en riktigt festlig skolavslutning för hela klassen och deras proffsiga lärare. Utöver avslutningen planeras det för en resa till Tyskland och besök till bilmuseum.

Klass FTKAR 2 på Bäckadalsgymnasiet från Jönköping med ett 189 cm högt torn.
Våra vinnare från Jönköping vill använda pengarna till en kurs i PDR, riktning utan omlackering. De planerar också att göra ett studiebesök till Sveriges skickligaste bilplåtslagare på Motorima.

Klass FT20 på De la Gardiegymnasiet från Lidköping med ett 160 cm högt torn..
De ska använda pengarna till en resa till Volvofabriken i Göteborg, äta en god lunch samt besöka Volvo Cars Brand Experience center. När de kommer hem till Lidköping kommer de avsluta med en gocart tävling.

Vi skickar ett stort grattis till våra tre vinnare som alla gjorde fantastiska insatser. Jag vill också tacka alla elever och lärare för inspirerande möten under Automässan. Det är alla vinnare som har valt en bransch med så gynnsamma förutsättningar, säger Johanna Linder, Branschutvecklare kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Eleverna som studerar på fordonsprogrammet utbildar sig enligt Transportföretagens statistik inom en framtidsbransch. Närmare sju av tio, 67 procent, som har gått ur fordons- och transportprogrammet har jobb inom ett år. Efter tre år är siffran ännu högre. Då har 77 procent av eleverna jobb.

Enligt våra beräkningar behöver vi under kommande treårsperiod rekrytera 6 800 nya medarbetare till motorbranschen. Den absoluta merparten av behovet finns bland mekaniker och tekniker. Därför uppmanade vi också ungdomar att under mässan gå runt bland företagare och välja den typ av arbetsgivare och bransch som de själva tror att de kommer gilla att jobba hos, säger Johanna Linder i en avslutande kommentar.

Priset delades ut en gång per dag och bakom priset stod Transportföretagen, FVU (Fordons VerkstadsUtrustarna) och SBF, (Sveriges Bildelsgrossisters Förening).

För kontakt med de vinnande klasserna, kontakta Transportföretagens pressansvariga Mattias Holmqvist på 072-224 58 55 alternativt mattias.holmqvist@transportforetagen.se

FTKAR2 från Jönköping vann 20 000 kr under Automässan.