Tre Kronor spelar Czech Hockey Games i Wien och Ostrava 28 april–1 maj

Förbundskapten Johan Garpenlöv har tagit ut Tre Kronors trupp som ska möta Österrike, Tjeckien och Finland i Czech Hockey Games i Wien, Österrike, och Ostrava, Tjeckien, 28 april–1 maj.

– Vi fortsätter vår resa mot hockey-VM, och vår trupp blir bättre för varje vecka. Nu får vi in Henrik Tömmernes, som har haft en fantastisk säsong i Tre Kronor, han ingår i vår stomme. Fredrik Olofsson, Max Friberg och Elmer Söderblom höjer nivån på forwardssidan. Nu höjs även nivån på motståndet ett snäpp; Norge och Danmark är bra hockeylag, men det är ett steg till att möta Finland och Tjeckien. Det ska också bli värdefullt att spela mot kommande VM-motståndaren Österrike, säger Johan Garpenlöv, förbundskapten för Tre Kronor.

Efter frånvaro av personliga skäl förra veckan är Johan Garpenlöv tillbaka och leder Tre Kronor denna vecka.

TRUPPEN

86. Mathias Bromé
89. Patrik Karlkvist
92. Kim Rosdahl

Ändringar från förra veckans samling

Följande spelare ansluter: Max Friberg, Fredrik Olofsson, Elmer Söderblom, Henrik Tömmernes

Följande spelare lämnar truppen: Filip Cederqvist, Carl-Johan Lerby, Henrik Törnqvist

SPELSCHEMA

Torsdag 28 april
19.00 Sverige–Österrike Steffl Arena, Wien, Österrike

Lördag 30 april
16.00 Sverige–Tjeckien Ostravar Arena, Ostrava, Tjeckien

Söndag 1 maj
12.00 Sverige–Finland Ostravar Arena, Ostrava, Tjeckien

MEDIA

Förfrågningar från media hanteras av Tre Kronors Media Manager Linus Hugosson, som nås på +46 (0)70-4450444.

TV-SÄNDNING

Landskamperna sänds på TV 10/Viaplay.

Erik Gustafsson, Luleå HF är Rinkens Riddare säsongen 2021-202213.5.2022 13:56:43 CEST | Pressmeddelande

Rinkens Riddare i svensk ishockey är ett av de äldsta hederspriserna. Hans "Stöveln" Öberg, Gävle GIK fick det första 1962/63. Efter förra säsongen premierades Oscar Möller, Skellefteå AIK. Det är Kamratföreningen Ishockeyjournalisterna som nominerar pristagaren. Efter säsongen 2021/22 har Luleå Hockeys back Erik Gustafsson, 33 utsetts till Rinkens Riddare. Priset utdelas till en framstående spelare, som samtidigt visat sig vara en gentleman på och utanför isen.