Tre Kronor spelar landskamp i Linköping

Idag presenterar Svenska Ishockeyförbundet Linköping HC som medarrangör för Karjala Tournament-matchen mellan Tre Kronor och Tjeckien den 10 november.

Euro Hockey Tour-turneringen Karjala Tournament arrangeras av Finland och spelas i Hartwall Arena, Helsingfors 11–14 november, med utbruten match mellan Sverige och Tjeckien i Linköping och Saab Arena 10 november.

– Vi är mycket glada över att vi för första gången på över 1,5 år ska få spela landskamp med svenska fans på läktarna. Vi har fått ett engagerat och varmt mottagande av både Linköping HC och Linköpings kommun och ser fram emot att inleda Karjala Tournament på hemmaplan, säger Olof Östblom, Tävlingschef på Svenska Ishockeyförbundet.

– Det känns jättekul att Tre Kronor startar sin säsong i Linköping. Det var många år sedan vi fick möjlighet att arrangera en landskamp och det känns jättekul att kunna ge våra barn och ungdomar möjligheten att se landslaget på nära håll. Linköping som stad behöver den här typen av evenemang och vi ser mycket fram emot att välkomna Linköpingsborna till Saab Arena den 10:e november, säger Niclas Björkman, Klubbdirektör på Linköping Hockey Club

Truppsläpp

Tre Kronors trupp till Karjala Tournament presenteras av Tre Kronors förbundskapten Johan Garpenlöv vid en pressträff 1 november. Särskild inbjudan kommer.

Biljettsläpp

Matchen mellan Sverige och Tjeckien spelas i Saab Arena den 10 november kl 19.00.Biljetterna släpps den 30 september kl 11.00 och säljs via Linköping HC:s hemsida.

Pressinfo

Ansökan om ackreditering för matchen mellan Sverige och Tjeckien sker till Gustaf Douhan, pressansvarig på Linköping HC: gustaf.douhan@lhc.eu

Deadline: 8 november

Se bifogat dokument för information om ackreditering till matcherna i Finland.

Karjala Tournament

Karjala Tournament är säsongens inledande turnering av Euro Hockey Tour och avgörs 10–14 november i Finland med utbruten match i Sverige. Här är spelschemat (svenska tider):

10 nov 19.00 Sverige–Tjeckien Saab Arena

11 nov 17.30 Ryssland–Finland Hartwall Arena

13 nov 13.00 Sverige–Ryssland Hartwall Arena

13 nov 17.00 Finland–Tjeckien Hartwall Arena

14 nov 12.30 Tjeckien–Ryssland Hartwall Arena

14 nov 16.30 Finland–Sverige Hartwall Arena

Matcherna sänds i SVT:s kanaler, samt i Sveriges Radio.

Licensnämnden ges möjlighet att bevilja ett andra dispensår12.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Ishockeyförbundet meddelar idag att en översyn av licensregelverket för samtliga ligor ska genomföras inför säsongen 2025/2026. Med anledning av det har Förbundsstyrelsen beslutat att möjliggöra för licensnämnden att besluta om ett andra dispensår avseende klubbars ekonomi. Enligt licensnämndens regler kan en förening beviljas ett dispensår under en femårsperiod. I och med styrelsens beslut kan nu ett andra dispensår beviljas under en femårsperiod. Beslutet har föregåtts av dialog med de fyra ligaorganisationerna SDHL, SHL, HockeyAllsvenskan och Hockeyettan, som samtliga står bakom beslutet. – Med tanke på det utmanande omvärldsläget de senaste åren, med bland annat en pandemi och stark inflation i ekonomin, har ett behov av översyn av licensreglerna och kravet på eget kapital uppkommit. Ett dispensår innebär inte friår, utan det finns dispensregler som bland annat innebär att man ska kunna uppvisa en rimlig plan för att komma tillrätta med eventuella ekonomiska trångmål, säger