Tre Kronors förbundskapten Johan Garpenlöv slutar efter säsongen 2021/2022

Idag meddelar Svenska Ishockeyförbundet att Tre Kronors förbundskapten Johan Garpenlöv slutar när kontraktet går ut efter säsongen 2021/2022. Processen med att tillsätta en ny förbundskapten är ett pågående arbete inför säsongen 2022/2023.

Johan Garpenlöv har under de senaste tio åren haft flera ledande roller i Tre Kronors stab under turneringar som OS, World Cup och hockey-VM. Garpenlöv har arbetat som team manager, assisterande förbundskapten till Rikard Grönborg och när kontraktet går ut efter säsongen 2021/2022 har han varit Tre Kronors förbundskapten i tre år.

- Rollen som förbundskapten för Tre Kronor är det finaste jobbet i hockeysverige även om det såklart har varit speciella förutsättningar under en pandemi. Nu har vi en spännande säsong framför oss med både OS och VM och mitt fulla fokus ligger på det vi ska göra tillsammans under den kommande säsongen. Vad som händer efter den här säsongen är något som får utkristallisera sig längre fram, säger förbundskapten Johan Garpenlöv.

- Totalt sex år som assisterande förbundskapten och förbundskapten för ett landslag är en lång tid och jag har därför full förståelse för Johans beslut. Jag och Johan har en bra dialog i vårt arbete och i den dialogen framkom det från Johans håll att han inte var aktuell för en eventuell förlängning. Nu fortsätter de viktiga förberedelserna inför en säsong som innehåller både en OS-och VM-turnering. Processen med att tillsätta en ny förbundskapten för Tre Kronor har initierats av förbundsstyrelsen och är ett pågående arbete inför säsongen 2022/2023, säger Olof Östblom, tävlingschef för Svenska Ishockeyförbundet.

Se intervju med Johan Garpenlöv på swehockey.se

Ligamodellen – grunden för avslag på Bodens dispensansökan23.11.2021 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Ligamodellen är och har varit en viktig och avgörande del för svensk ishockeys utveckling och kommersiella tillväxt. Det är en modell som stärker de enskilda klubbarna inom respektive liga, men även hela den samlade ishockeyn. Boden Hockey har sökt om dispens från ett krav i ligamodellen, att tillhöra ligaorganisationen Hockeyettan. En enig förbundsstyrelse har beslutat att avslå Bodens dispensansökan.