Tre kvinnliga författare och pionjärer hyllas i nya barnböcker – Astrid Lindgren, Agatha Christie och Jane Austen

På söndag den 8:e mars är det Internationella kvinnodagen. I samband med det lyfter Bookmark fram tre ikoniska kvinnor med stor betydelse för litteraturen, deras samtid och generationerna efter.

Den omtyckta bokserien Små människor, stora drömmar utökas. I mars släpps tre nya böcker med litteratur som tema. Denna gång handlar böckerna om de progressiva författarna Astrid Lindgren, Agatha Christie och Jane Austen, som alla gjort avtryck på litteraturhistorien. Titlarna är anpassade för barn i åldrarna 3–6.

Böckerna blir ett betydelsefullt möte mellan barn och författare – författare som en gång själva var barn med stor fantasi och stora drömmar. Med personligt anpassade illustrationer förmedlar berättelserna om Astrid Lindgren, Agatha Christie och Jane Austen det kraftfulla budskapet att ingen är för liten för att drömma, och inga drömmar för stora för att drömmas.

I samband med släppet kommer också två tidigare utgivna böcker i serien, Coco Chanel och Frida Kahlo, i ett nytt format för barn 0–3 år.

Läs mer om böckerna, bokserien och författaren på: https://bookmarkforlag.se/forfattare/maria-isabel-sanchez-vegara/

Frida Boisen med och leder Sveriges största digitala inspirationsevent under coronakrisen2.4.2020 14:45:14 CESTPressmeddelande

Mitt under Corona-krisen, när vårt land har stannat och vi inte längre får mötas, presenteras nu TerrificTuesdays, Sveriges största digitala inspirationsevent, direktsänt från Globen. Programledaren, digitala experten och författaren Frida Boisen leder eventet tillsammans med förändringsledaren Kristina Hagström-Ilievska, som båda också är initiativtagare till TerrificTuesdays tillsammans med techbolaget Pulsen Integration. – Det är nu vi alla behöver varandra som mest! Därför samlade vi ihop Sveriges bästa talare och artister, för att med mod, nya insikter och inspiration ge vårt land kraft att ta sig igenom den här krisen, säger Frida Boisen. Eventet är gratis för alla att följa från mobil, dator eller surfplatta, men alla som har möjlighet att stötta projektet kan göra det. Allt överskott från projektet går till WHO:s fond COVID-19 Solidarity Response Fund. Premiären sänds från Ericsson Globe Arena kl 14 på tisdag med talaren Christina Stielli, som två år i rad har utsetts till året