Tre läskande tonicdrinkar med Schweppes Selection Mixers – perfekta till minglet

Inspireras av tre läskande, lyxiga och enkla drinkrecept med Schweppes Selection Mixers, signerade dryckesförfattaren Örjan Westerlund.

Schweppes Selection Mixers är utvecklade i samarbete med mixologer, stjärnkockar och matkritiker för att leverera en intensiv och balanserad smakupplevelse. Den unika macerationsprocess som används vid tillverkningen kapslar in och bevarar såväl smakerna från några av världens finaste citrusfrukter och örter, som de friska kolsyrebubblorna. Den höga kolsyrehalten i Schweppes Selection Mixers förstärker smakerna och får drinken att hålla sig läskande längre, vilket resulterar i en fräsch upplevelse från första till sista sippen. Perfekt för drinkar både med och utan alkohol.

Ett självklart val

För dryckesprofilen Örjan Westerlund, tidigare vinnare av titeln Sveriges Bästa Gin & Tonic och författare till hela 52 böcker om gin, whisky, öl och snaps - flera av dem internationellt prisade, är Schweppes Selection Mixers ett självklart val när det är dags att blanda en drink.

”Jag använder gärna Schweppes Selection Mixers i en klassisk Gin & Tonic, men även som topping på en drink – det är en tonic som förstärker smakerna i alla lägen. Denna torra, eleganta mixer med sin extremt höga kolsyra ger skjuts åt alla kombinationer utan att själv ta för stor plats.”

Örjan Westerlund har tagit fram tre drinkar med Schweppes Selection Mixers, perfekta till vilket festligt tillfälle som helst, eller varför inte till självaste nyårsafton?

Simply Red (Alkoholfri drink)
En drink där hibiskus och smoothie finner varandra i exotisk fruktighet, och där en skvätt IPA på toppen stramar upp på ett oväntat sätt. Drinken klarar såväl en salt aptitretare före maten, som en sötare godbit då det börjar ticka mot tolvslaget!

Ingredienser
1 dl Schweppes Selection Tonic & Hibiscus (tidigare Schweppes Premium Mixers Tonic & Hibiscus), 1,5 cl Smoothie passion/mango, 2 cl A Shipful of IPA (alkoholfri öl), apelsinzest.

Gör så här
Lägg krossad is i glaset. Häll i smoothie, fortsätt med tonic och toppa med öl. Pressa på lite olja från apelsinzesten och garnera därefter med den.

Tips på tilltugg!
Drinken gör sig bra med en chokladtryffel med apelsin- eller passionssmak, eller med ett grovt bröd, blåmögelosten St Agur, valnötter med honung och tunnstrimlad apelsinzest.

Pink Floyd (Gindrink)
Här får den populära jordgubbsginen bidra till firandet. Det skulle kunna bli en söt historia, men klarar sig tack vare lite frisk grapefruktjuice och läcker rosépeppar som knyter an till tonicens härligt kryddiga beska.

Ingredienser
1 dl Schweppes Selection Tonic & Pink Pepper (tidigare Schweppes Premium Mixers Tonic & Pink Pepper), 5 cl Pink Gin/Citadelle (eller valfri gin blandad med 1 cl koncentrerad jordgubbssaft), 2 cl grapefruktjuice, 8 rosépepparkorn, 5 frysta lingon.

Gör så här
Fyll ett glas till hälften med is. Lägg i lingon, rosépeppar och häll i grapefruktjuice och gin över. Låt dra några minuter. Fyll upp med Schweppes Selection Tonic & Pink Pepper.

Tips på tilltugg!
Drinken passar fint med smördegssnittar fyllda med ädelost som toppas med rabarbermarmelad, eller till ädelosten som mjuknat i ungen och som garnerats med bitter apelsinmarmelad.

Let’s be Ernest (Romdrink)
En flirt med Västindien där rom får kampera med mango - en frukt som gifter sig fint med rommens toner av mogen frukt och arrak. Lime skärper upp blandningen så att drinken får en frisk udd. Placera en tunn limeklyfta på toppen av isberget, så har vi en fulländad välkomstdrink för gästerna vid (nyårs)middagen!

Ingredienser
0,5 dl Schweppes Selection Tonic & Twist of Lime (tidigare Schweppes Premium Mixers Tonic & Twist of Lime), 5 cl mörk rom, 3 cl mangojuice, 0,5 cl limesaft, limeklyfta.

Gör så här
Skaka is, rom, limesaft och mangojuice. Häll upp i ett glas med krossad is. Toppa med 0,5 dl Schweppes Selection Tonic & Twist of Lime, garnera med en skiva lime.

Tips på tilltugg!
Drinken passar fint med jalapeñochips och en dipp bestående av gräddfil, en nypa salt, rivet limeskal och en skvätt limesaft.

Så smakar Schweppes Selection Mixers

Schweppes Selection Tonic & Hibiscus (tidigare Schweppes Premium Mixers Tonic & Hibiscus), har en blommig och fruktig smak och arom från hibiscusblomman. En tonic som är god till alkoholfria drinkar av bärig karaktär, drinkar med saltkant, såväl som med premiumgin, vodka och fruktiga likörer. Den väl avvägda hibiskusaromen och den höga kolsyrehalten är hemligheten till en bättre drink.

Schweppes Selection Tonic & Pink Pepper (tidigare Schweppes Premium Mixers Tonic & Pink Pepper), är en perfekt balanserad tonic med fina bubblor och subtil nyans av rosépeppar, vilket ger drinken en spännande och kryddig twist. En tonic som passar väl med en gin av blommig karaktär, såväl som med tequila och vodka samt till aromatiska alkoholfria drinkar.

Schweppes Selection Tonic & Twist of Lime (tidigare Schweppes Premium Mixers Tonic & Twist of Lime), är en välbalanserad tonic smaksatt med kallpressad limezest från Mexico. Oljorna från limezest kommer fram tydligt och gifter sig väl med den karaktäristiska enbärssmaken i gin, och ger drinkar en frisk citruskaraktär. Den passar även utmärkt med tequila, vodka och martini, samt som bas i en läskade alkoholfri drink.

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se