Tre lösningar för prispressat byggande – vilken är bäst?

För att lösa den svenska bostadskrisen måste byggprocessen förenklas och byggkostnaderna sänkas. Men hur når vi dit? Vi ställer tre olika förslag från Boverket, Kommittén för modernare byggregler och Sveriges Allmännytta mot varandra. Dessutom: Efter tio år med Allmännyttans Kombohus – blev det så bra som det var tänkt? Välkommen att lyssna till diskussionerna under ett kostnadsfritt webbinarium kl 09:00-10:00!

En förutsättning för att kunna bygga standardiserat och därmed pressa priserna är att byggreglerna är förutsägbara och samtidigt flexibla – annars försvinner en del av möjligheten till upprepning av ett byggsystem. Lagkravens utformning tar i dag tar inte höjd för att kraven tolkas olika i olika kommuner, vilket i förlängningen kan betyda att serietillverkade hus behöver ändras eller till och med inte kan byggas alls.

Det finns nu tre olika förslag på lösningar för att använda samhällets resurser effektivare och möjliggöra för fler serietillverkade hus:

• Sveriges Allmännytta: ett nationellt typhusgodkännande
  • Kommittén för modernare byggregler: en statlig byggkravsnämnd ger förhandsbesked
  • Boverket: certifierad sakkunnig eller certifierade projekteringsföretag.

Vilket förslag har bäst förutsättningar för att driva utvecklingen av ett bättre standardiserat byggande och därmed bana väg för fler nyproducerade bostäder till en rimlig kostnad? Vad skulle det innebära för byggherrar, för kommuner och byggföretag?

Deesutom: rapportsläpp
2010 startades arbetet med Allmännyttans Kombohus med syftet att göra det enklare och billigare för de allmännyttiga bostadsföretagen att bygga lägenheter som hyresgästerna kan och vill efterfråga.

Hur har det gått? Blev det så bra som man tänkt sig? Om inte – vilka hinder har det funnits? Konsultföretaget Tyréns presenterar på webbinariet en helt ny rapport med svaren på de frågorna.

Medverkande:
Jonas Högset - Chef Fastighet & Boende, Sveriges Allmännytta
Sofia Heintz - Expert Nyproduktion & Fastighetsutveckling, Sveriges Allmännytta
Robin Svensén - Nationalekonom, Tyréns AB
Pether Fredholm - VD, JSB Gruppen AB
Jan-Ove Östbrink - Bostadspolitisk expert, Sveriges kommuner och regioner (SKR)

Datum och plats: Webbinarium, 15 maj, kl 9-10. OBS! Antalet platser är begränsade.
Pris:
Sista anmälningsdag:
 14 maj
Anmäl dig här:

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se/

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige.

Bostadsbyggandet uppåt - tack vare förenklat byggkoncept15.5.2020 08:11:22 CESTPressmeddelande

Kombohusen, Sveriges Allmännyttas typhuskoncept med 25 procent lägre byggkostnader, har pressat tillbaka skenande byggpriser och resulterat i tusentals nya bostäder med lägre hyror för hyresgästerna. Var femte bostadsbolag i Sverige hade inte hade byggt på 20 år innan de byggde sitt första Kombohus. Det framgår av en ny rapport som granskat tio år med Kombohusen, genomförd av konsultföretaget Tyréns på uppdrag av Sveriges Allmännytta.

Fri hyressättning löser inte bostadskrisen och gör hyresrätten mindre attraktiv och trygg25.4.2020 14:15:01 CESTPressmeddelande

Januaripartiernas förslag om fri hyressättning vid nyproduktion löser inte den svenska bostadsbristen. Det är inte de betalningsstarkaste hushållen vi främst behöver bygga för idag - tvärtom, säger Anders Nordstrand, VD för Sveriges Allmännytta. -- - Kraftigt ökade byggpriser har redan drivit upp hyrorna i nyproducerade hyreslägenheter till en nivå som motsvarar den marknadshyra som fri hyressättning skulle resultera i. Hyrorna i nya bostäder måste i stället pressas så att så många som möjligt i hela landet har råd att efterfråga dem.