Tre lösningar för prispressat byggande – vilken är bäst?

För att lösa den svenska bostadskrisen måste byggprocessen förenklas och byggkostnaderna sänkas. Men hur når vi dit? Vi ställer tre olika förslag från Boverket, Kommittén för modernare byggregler och Sveriges Allmännytta mot varandra. Dessutom: Efter tio år med Allmännyttans Kombohus – blev det så bra som det var tänkt? Välkommen att lyssna till diskussionerna under ett kostnadsfritt webbinarium kl 09:00-10:00!

En förutsättning för att kunna bygga standardiserat och därmed pressa priserna är att byggreglerna är förutsägbara och samtidigt flexibla – annars försvinner en del av möjligheten till upprepning av ett byggsystem. Lagkravens utformning tar i dag tar inte höjd för att kraven tolkas olika i olika kommuner, vilket i förlängningen kan betyda att serietillverkade hus behöver ändras eller till och med inte kan byggas alls.

Det finns nu tre olika förslag på lösningar för att använda samhällets resurser effektivare och möjliggöra för fler serietillverkade hus:

• Sveriges Allmännytta: ett nationellt typhusgodkännande
  • Kommittén för modernare byggregler: en statlig byggkravsnämnd ger förhandsbesked
  • Boverket: certifierad sakkunnig eller certifierade projekteringsföretag.

Vilket förslag har bäst förutsättningar för att driva utvecklingen av ett bättre standardiserat byggande och därmed bana väg för fler nyproducerade bostäder till en rimlig kostnad? Vad skulle det innebära för byggherrar, för kommuner och byggföretag?

Deesutom: rapportsläpp
2010 startades arbetet med Allmännyttans Kombohus med syftet att göra det enklare och billigare för de allmännyttiga bostadsföretagen att bygga lägenheter som hyresgästerna kan och vill efterfråga.

Hur har det gått? Blev det så bra som man tänkt sig? Om inte – vilka hinder har det funnits? Konsultföretaget Tyréns presenterar på webbinariet en helt ny rapport med svaren på de frågorna.

Medverkande:
Jonas Högset - Chef Fastighet & Boende, Sveriges Allmännytta
Sofia Heintz - Expert Nyproduktion & Fastighetsutveckling, Sveriges Allmännytta
Robin Svensén - Nationalekonom, Tyréns AB
Pether Fredholm - VD, JSB Gruppen AB
Jan-Ove Östbrink - Bostadspolitisk expert, Sveriges kommuner och regioner (SKR)

Datum och plats: Webbinarium, 15 maj, kl 9-10. OBS! Antalet platser är begränsade.
Pris:
Sista anmälningsdag:
 14 maj
Anmäl dig här:

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se/

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige.

Budgetpropositionen: Flera bra förslag, men det krävs mer21.9.2020 12:40:18 CESTPressmeddelande

Nytt stöd till energieffektivisering och renovering av flerbostadshus, flera satsningar på åtgärder i utsatta bostadsområden, en utredning om BIDs (Business Improvement Districts) och höjt anslag till investeringsstöd för hyresbostäder. – Budgetpropositionen för 2021 innehåller förslag som är positiva för hyresrätten, men det krävs fler åtgärder, säger Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta.

Guldmedalj för satsning på boende för unga1.9.2020 12:05:55 CESTPressmeddelande

150 möjligheter för ungdomar att ta sig in på bostadsmarknaden, framtagna med ledorden Unga, Billigt och Hållbart - det konceptet gjorde Skövdebostäder till vinnare i tävlingen om årets bästa nyproduktion, som hölls under årets upplaga av Fastighetsutvecklingsdagarna. – Skövdebostäder har imponerat på både jury och publik med ett bostadskoncept för bra boende till en rimlig kostnad för en tydlig målgrupp, säger juryns ordförande Sofia Heintz.