Tre medaljer till Dala Sports Academy Elit Skidorientering - på EM i Bulgarien

Andrei Lamov vår ryska skidorienterare på DSA Elit tog tre medaljer vid ett tufft skidorienterings EM i Bulgarien 21-27 januari 2022.
Andrei Lamov (bild från Sörskog, 2021) Fotograf: Håkan Blomgren

Hög höjd, starka vindar, snöfall och tuffa banor var utmaningar som deltagarna på skidorienterings EM i Chepelare, Bulgarien ställdes inför.

Den av våra tre skidorienterare från DSA Elit som klarade det bäst var vår ryska stjärna Andrei Lamov. Han åkte till sig ett guld i stafett, ett silver på medeldistansen samt ett brons på långdistansen.

Unge Gustav Jonsson gjorde mästerskapsdebut och var lite besviken på hur kroppen kändes, men fick med sig mycket erfarenhet kring tävling på höghöjd och placeringar kring 30.

För vårt största svenska medaljhopp på damsidan, Magdalena Olsson, tyvärr slutade EM redan innan start genom att en förkylning gjorde att hon var tvungen att resa hem. Alla tre DSA Elits skidorienterare tävlar för IFK Mora OK.

---

Dala Sports Academy Elit (DSA Elit) är Dalarnas egen elitidrottsmiljö inom idrotterna cykel, friidrott, längdskidor, orientering, skidorientering och triathlon. I elitmiljön finns idag ett hundratal idrottare från hela landet där många av dem tillhör landslagsnivån såväl som yttersta världseliten i sin idrott. Sedan starten 1985 har aktiva som varit en del av verksamheten tagit fler än 225 medaljer på OS, VM, världscup och EM.

Verksamheten drivs av RF-SISU Dalarna i nära samarbete med Högskolan Dalarna och specialidrottsförbunden för idrotter som ingår i verksamheten. Syftet med Dala Sports Academy Elit är att erbjuda idrottare en träningsmiljö på högsta nivå som stimulerar dem i träning på hemmaplan. Den dagliga verksamheten består av idrottsspecifika träningar och individuell coachning tillsammans med erfarna elittränare där den aktive står i centrum.

För att kunna vara en del av elitmiljön ska idrottaren vara på nationell eller internationell nivå, eller ha potential att nå detta. Elitimiljön gör det möjligt för idrottare att träna på heltid eller kombinera en elitsatsning med arbete och/eller med akademiska studier för att därmed främja dubbla karriärer.

Sven Olsson,
elitidrottstränare DSA Elit skidorientering/orientering
sven.olsson@rfsisu.se

Andrei Lamov (bild från Sörskog, 2021) Fotograf: Håkan Blomgren
Gustav Jonsson (bild från Sörskog, 2021) Fotograf: Håkan Blomgren

RF-SISU Dalarna är Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas regionala organisation i Dalarna. Vårt uppdrag är att stödja, företräda och leda distriktets idrott. Vi är också idrottens eget studieförbund. Vi arbetar med folkbildning och utbildning inom idrotten. Att stimulera människors lärande och sätta idéer i rörelse är en viktig uppgift för oss.