Tre miljoner kronor till skolor ska främja undervisningen i tyska

Det är fortsatt få elever som väljer tyska i svenska skolan. Tysk-Svenska Handelskammaren inleder därför en ny fas av språkinitiativet Deutsch – Ditt val! som ska uppmuntra elever att läsa tyska i skolan. Tre miljoner kronor kommer under tre år fördelas på skolor som vill satsa extra mycket på tyska.

Sedan initiativet Deutsch – Ditt val! startades av Tysk-Svenska Handelskammaren tillsammans med Tyska ambassaden 2018 har 4,3 miljoner kronor delats ut till grund- och gymnasieskolor i Sverige som genom olika projekt vill främja undervisningen i det tyska språket. Totalt har 186 projekt på 125 skolor, fördelade över hela landet, tilldelats medel. Exempel på aktiviteter som främjats är utbytesprogram, studieresor, temadagar, företagsbesök, läromedel och kulturprojekt.

Tysk-Svenska Handelskammaren har nu avsatt ytterligare tre miljoner kronor för att fortsätta initiativet under en treårsperiod. Därutöver kommer utvalda skolor att utses till projektpartner av Tysk-Svenska Handelskammaren och under tre läsår premieras särskilt genom ett nära samarbete med handelskammaren och dess medlemsföretag.

– Nu tar vi satsningen vidare till nästa fas, säger Staffan Bohman, styrelseordförande för Tysk-Svenska Handelskammaren. En miljon kronor per år under tre år kommer delas ut. Denna gång vill vi lyfta ett antal skolor som i nära samarbete med det lokala näringslivet ska utveckla undervisningen i tyska.

Utlysningen startar den 3 juni 2022 och ansökningstiden pågår till den 12 augusti. I september tillkännages vilka skolor som mottagit stipendier för läsåret 22/23 och vilka skolor som dessutom utnämnts till projektpartner för tre år.

För frågor, kontakta: Aino Weber, projektledare för Deutsch – Ditt val! på Tysk-Svenska Handelskammaren, aino.weber@handelskammer.se telefon +46-8-665 18 61.

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har vi ett gott samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger oss ett oerhört brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Färsk tysk statistik: Handeln med Sverige ökar28.2.2022 13:00:15 CET | Pressmeddelande

Efter att 2020 uppvisat den största nedgången sedan finanskrisen har den tyska utrikeshandeln återhämtat sig kraftigt under 2021. Förväntningarna på en skjuts i konjunkturen stärks därtill när landet inom kort häver coronarestriktionerna, även om osäkerheten just nu är stor med tanke på den pågående utvecklingen i Ukraina. Handeln mellan Tyskland och Sverige klarade sig väl under coronakrisen och ökade under 2021 med 14,7 procent. Ryssland var Tysklands trettonde viktigaste handelspartner, strax före Sverige.

Skolor får miljoner för satsning på tyska – växande behov av språkkunskaper i näringslivet6.9.2021 15:51:31 CEST | Pressmeddelande

Tysk-Svenska Handelskammarens initiativ för att främja det tyska språket i svenska skolor är inne på sitt tredje år. Det innebär att nu totalt 125 skolor runt om i Sverige tilldelats medel för att stötta särskilda satsningar på tyska språket. Drygt 4,5 miljoner kronor har delats ut till svenska skolor från norr till söder sedan 2018. Behovet av språkkunskaper växer i näringslivet.

Tredje utlysningsrundan för att främja tyska språket har inletts5.5.2021 09:10:38 CEST | Pressmeddelande

För att vända trenden att allt färre svenska elever läser tyska stöttar Tysk-Svenska Handelskammaren och Tyska Ambassaden Stockholm särskilda och långsiktiga satsningar på tyska språket vid svenska grund- och gymnasieskolor genom initiativet Deutsch – Ditt val! Nu inleds den tredje utlysningsrundan och skolor runt om i landet kan söka medel för nästa läsår. Totalt kommer 1,5 miljoner kronor att delas ut för kommande läsår.