Tre nya chefer till Aftonbladet – värvar från TV4
– Jag är oerhört glad över att få bli en del av Aftonbladets redaktion. Efter att ha jobbat många år med digital utveckling på andra nyhetsredaktioner är det fantastiskt roligt att få komma till en organisation där den digitala publiceringen sedan länge är den självklara och där all fokus kan läggas på att göra bästa möjliga journalistik. Det kommer att bli en glädje att ta del av all den kompetens, snabbhet och kraft som finns på Aftonbladet, säger Astrid Billengren.
Astrid Billengren var tidigare digital dagchef på TV4, en kanal hon jobbat för under elva år. Hon har också en bakgrund från Dagens Nyheter. Nu blir hon biträdande nyhetschef på Aftonbladet, en nyinrättad nyckelroll i den utökade nyhetsorganisationen.
– Det var många bra sökande men vi är övertygade om att vi nu hittat rätt person. Astrid kommer att bli en viktig kugge i vårt arbete med att säkerställa att Aftonbladet förblir svenskarnas primära nyhetskälla, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef och stf ansvarig utgivare.
Samtidigt får Emma Lovén Svensson och Niklas Eriksson roller som breakingchefer, även det nyinrättade tjänster.
– Jag känner mig trygg med att det är två riktiga stjärnor på breakingjournalistik som ska leda oss till nya stordåd. Med gott ledarskap ska desken fortsätta vara en magisk plats att jobba på, säger Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef.
Emma Lovén Svensson har jobbat på Aftonbladet sedan 2015 och kommer närmast från en roll som liveredaktör där hon lett Aftonbladet TV:s breakingarbete.
– Jag ser fram emot att tillsammans med Sveriges vassaste breakingdesk erbjuda våra läsare en snabb och trygg nyhetsdestination som de alltid kan räkna med, säger hon.
Niklas Eriksson kom till Aftonbladet för drygt tio år sedan och har framför allt jobbat som reporter vid desken.
– Det känns fantastiskt roligt att få förtroendet att leda breakingdesken och jag är supertaggad, säger han.
Aftonbladet slog nyligen nytt besöksrekord och når för första gången över fyra miljoner läsare varje dag. Det innebär 50,5 procent av alla mellan 16 och 80 år och 1,1 miljoner fler än Expressen, visar siffror från Orvesto.
Även ekonomiskt går tidningen starkt, vilket möjliggör en fortsatt satsning på att utveckla både produkt och journalistik. Under 2021 har Aftonbladet rekryterat flera profilerade journalister: I våras anslöt My Rohwedder från Sveriges Radio och Linda Hjertén från Dagens Nyheter och i november tillträder den prisbelönte ekonomireportern Andreas Cervenka, senast på Dagens Industri. Författaren och kriminologen Kicki Sehlstedt är ny kolumnist sedan i maj.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef. Telefon: 076-015 05 12. E-post: hanna.olsson@aftonbladet.se.
Martin Schori, biträdande redaktionschef och stf ansvarig utgivare. Telefon: 070-161 99 47. E-post: martin.schori@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum