Tre nya guldmedaljörer korade under Svenska Mästerskapen på Landsväg idag

Tack vare de lättade restriktionerna har publiknärvaron på tävlingsområdet gett hoppet om en lovande tävlingssäsong tillbaka!
Foto: Svenska Cykelförbundet

Under en strålande sol och klarblå himmel har SCF Svenska Mästerskapen Landsväg Kortdistans 2021 för Dam och Herr Senior precis avslutats på Falkenbergs Motorbana. Tack vare de lättade pandemirestriktionerna har tävlingsdagen känts mycket mer levande än den gjort på länge.

Årets SM-vinnare i Dam Senior-klassen blev Johanna Palmqvist från CK Hymer och i Herr Senior-klassen tog Jonathan Ahlsson hem guldmedaljen.

Damernas lopp genomfördes i samlad klunga med få attacker och försök till utbrytningar. Tävlingen avgjordes i en spurt och att Johanna Palmqvist tog hem förstaplaceringen innebär att CK Hymer tar hem ännu en SM-guldmedalj. I Herr Senior-klassen blev det många aktiva attacker och avlösande försök för utbrytningar under första halvan av loppet. Under andra halvan gick Jonathan Ahlsson och Jacob Eriksson, Gånghester CK, iväg i en tvåmannautbrytning och höll den hela vägen till mållinjen med Jonathan som vinnare. I den efterföljande klungan vinner Richard Larsen, Vincents Cycling Club, klungspurten. Bra jobbat alla tävlande, säger Alexander Wetterhall, Assisterande Förbundskapten, Svenska Cykelförbundet.

Under dagen har även SCF Svenska Mästerskapen Elit Para Handbike 2021 genomförts på samma tävlingsbana med Jaktstart som tävlingsform. Cyklisterna levererade en spännande kamp om pallplatserna där Peter Malmberg från CK Bure tog hem guldvinsten.

Tävlingsformen Jaktstart är fantastiskt spännande! Beroende på vilken klass cyklisten tävlar i, tilldelas en procentsats utifrån skadenivå. Den med högst förmåga har 100% och startar sist, medan den med lägre förmånga har en lägre procentsats, och får en tidigare starttid. Både publik och de tävlande tycker att det är en jätteintressant typ av tävling, säger Michael Lindgren, Förbundskapten Para, Svenska Cykelförbundet.

Foto: Svenska Cykelförbundet