Tre nya ledamöter föreslås till Riksidrottsstyrelsen

Victoria Escobar, Marie Hedberg och Åsa Llinares Norlin föreslås av valberedningen som nya ledamöter i Riksidrottsstyrelsen. Björn Eriksson föreslås för omval som ordförande i två år.

– Valberedningen har bedömt att det behövs en viss förnyelse när det gäller styrelsens sammansättning och anser att med dessa förslag får styrelsen en ökad bredd och förstärkt kompetens inte minst inom utbildnings- och bildningsfrågor, säger Thomas Persson, valberedningens ordförande.

Stefan Bessman och Erik Söderberg föreslås för omval som ledamöter i Riksidrottsstyrelsen. Stefan Bessman har varit ledamot i Riksidrottsstyrelsen sedan 2013 och Erik Söderberg sedan 2017.

Valberedningen föreslår även Krister Malmsten till omval som ordförande i Riksidrottsnämnden.

Här hittar du samtliga förslag med motiveringar från valberedningen

Här hittar du nyhet från i januari om vilka som nominerats till de olika posterna av medlemsförbunden

Thomas Persson
Ordförande Valberedningen

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

Öppet brev till Amanda Lind, Mikael Damberg och Lena Hallengren7.5.2021 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Vi sprider inte smitta i skogen, på havet eller vägen. Det skriver ordföranden i sex specialidrottsförbund tillsammans med Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson i ett öppet brev till Amanda Lind, Mikael Damberg och Lena Hallengren. Hela brevet kan du läsa här nedan. Där finns också länkar till de två remissvar som Riksidrottsförbundet idag skickat in gällande "Ändringar i Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om särskilda begränsningar covid-19" och "Ändringar i begränsningsförordningen maj 2021".