Tre starka idrottsförbund i unikt samarbete med Fabege

Svensk Friidrott, Svensk Simidrott och Svensk Orientering delar sedan sju år tillbaka lokaler i Fabeges fastighet i Hammarby Sjöstad. Nu utvecklar de tre förbunden sitt samarbete genom att teckna ett gemensamt samarbetsavtal med stadsutvecklaren Fabege.

Fabege blir officiell samarbetspartner och sponsor inte bara till ett, inte till två utan till tre stora svenska idrottsförbund med nästan 2000 föreningar och mer än 650 000 medlemmar.

- Vi är glada att vi fick till stånd det här avtalet, förhoppningsvis kan detta vara ett första steg till fler förbundsövergripande marknadssamarbeten, säger Svensk Simidrotts förbundschef Mikael Jansson.

De tre organisationerna – Svensk Friidrott, Svensk Simidrott och Svensk Orientering – bidrar till att många ungdomar idrottar, har stort engagemang inom parasport och arbetar med ledarutveckling, vilket alla är fokusområden för samarbetet med Fabege.

- I rollen som stadsutvecklare har Fabege ett naturligt fokus på människor och vad som får oss att må bra i vår vardag. Därför är vi mycket glada över att vi nu utvecklat vår långa relation med förbunden så att fler kan få möjligheten att upptäcka glädjen som ett aktivt sportande och föreningsliv innebär, säger Stefan Dahlbo, VD och koncernchef för Fabege.

Svensk Friidrotts generalsekreterare Stefan Olsson:
- Jättebra att vi får till det här samarbetet! Roligt också att vi tre förbund som delar lokaler knyts ännu närmre. Det här avtalet visar på möjligheter till fler och fördjupade samarbeten gemensamt för friidrott, simning och orientering.

- Det känns väldigt bra att det här avtalet är på plats! Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete som blir givande för alla parter, säger Svensk Orienterings förbundschef Susanne Söderholm.

Fabege AB är ett svenskt fastighetsbolag inriktning mot stadsutveckling i Stockholmsområdet. Fabege utvecklar långsiktigt attraktiva stadsdelar. För bolaget betyder det att de först och främst inte bygger hus, utan skapar förutsättningar för människor och företag att må bra och prestera. Utöver klimat och miljö, är den sociala hållbarheten en grundläggande drivkraft. Bolagets verksamhet är koncentrerad främst till sex områden i Stockholmsregionen: Arenastaden, Haga Norra, Solna Business Park, Stockholms innerstad, Hammarby Sjöstad och Flemingsberg.

Susanne Söderholm, Förbundschef Svensk Orientering
susanne.soderholm@orientering.se

Mikael Jansson, Förbundschef Svensk Simidrott
mikael.jansson@svensksimidrott.se

Helgens friidrottshöjdpunkter25.6.2020 16:17:59 CESTPressmeddelande

Under helgen väntar nya spännande tävlingar med flera av de främsta friidrottarna till start. Lördagen är särskilt intensiv med toppkastare som Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson i Bottnarydskastet och premiär för Stavhoppstouren. Samma dag samlas löpare i Göteborg då det är dags för Sprintutmaningen på Ullevi och Bannister Running Summer Night Classic på Slottsskogsvallen. Under söndagen fortsätter Bottnarydskastet med bland annat Kim Amb

Friidrottsspänning i midsommartid19.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Runt om i landet fylls det på med tävlingar, så även i dagarna runt Midsommar. Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson är några av de som tävlar igen på söndag och på tisdag gör Sveriges främsta löpare upp över 10 000 m på Stockholms Stadion. Samma kväll är det dags för Ida Storm att återigen kliva in i släggringen, nu i Lund, och för Carl Bengström, som hade en strålande inledning under den gångna helgen, att göra säsongsdebut i favoritgrenen 400mh, i Göteborg.

Motionsloppens frånvaro hotar föreningsekonomi och folkhälsa16.6.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna distribueras regeringens ekonomiska stöd till idrottsföreningar. Detta går till föreningar som påverkats av inställd verksamhet mellan 12 mars och 30 juni. Men situationen är fortsatt allvarlig, både i pandemin och hos många lopparrangerande friidrottsföreningar. Motionslopp ses som offentlig sammankomst och deras genomförande begränsas därför kraftigt av regleringen att dessa inte får samla fler än 50 personer. I loppkalendern brukar det vanligtvis återstå flera hundra lopp såhär års men när de nu ställs in försvinner både motionsmotivation och föreningsekonomi.