Porsche

Tre svenska förare i säsongspremiären av Porsche Mobil 1 Supercup.

Dela
Fragus Motorsport, ett av de främsta teamen i Porsche Carrera Cup Scandinavia, inleder en satsning på Porsches internationella entypsmästerskap. Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och Pontus Fredricsson kommer till start på Imola-banan 23–24 april.

Karlskogabaserade Fragus Motorsport är sedan länge ett av de främsta teamen i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Inför säsongspremiären av Porsche Mobil 1 Supercup på Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari i Imola 23–24 april tillkännager teamet att man inleder en internationell satsning vid sidan om engagemanget för Carrera Cup.

– Efter många säsonger i den absoluta toppen av Skandinaviens ledande racingmästerskap är Porsche Mobil 1 Supercup det naturliga steget, säger Robin Hansson, Fragus Motorsport. 2022 har vi ett bra utgångsläge med tre hungriga vinnare i teamet som kommer att dra nytta av den här chansen att mäta sig mot världseliten.

Satsningen omfattar ordinarie svenska förare i Fragus Motorsport som alla tillhör toppskiktet av Porsche Carrera Cup Scandinavia. Hampus Ericsson och Edvin Hellsten – tvåa och trea i fjolårets mästerskap – samt Pontus Fredricsson, som är högaktuell efter vinterns seger i Porsche ROC Challenge. Samtliga tre förare är eller har dessutom varit medlemmar i PCCS Driver Development Programme.

Fragus Motorsport tävlar i Porsche Mobil 1 Supercup med status som ”Guest Starting Team”, vilket öppnar dörren för fler inhopp senare under året.

– Vi ser fram emot en första lärorik tävlingshelg på Imola och har redan ställt in siktet på ytterligare några race under årets säsong som kan ligga till grund för en seriös utvärdering, fortsätter Hansson. Vår ambition är en full satsning på Supercupen under 2023.

Porsche Mobil 1 Supercup är sportbilstillverkarens internationella entypsmästerskap som körs på samma banor som Formel 1, de mest utmanande tävlingsarenorna i Europa, under åtta av årets Grand Prix-helger. Racingserien använder den senaste generationen av Porsche 911 GT3 Cup. Samma tävlingsbil som debuterar i Porsche Carrera Cup Scandinavia senare i vår.

– Det här är en fantastisk möjlighet, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Ett av toppteamen från Porsche Carrera Cup Scandinavia och tre av mästerskapets starkaste förare får chansen att visa upp sig på den internationella racingsscenen. Det är ett fint betyg på arbetet med vårt förarutvecklingsprogram och på förarkvaliteten inom svensk racing.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och Pontus Fredricsson kommer till start i säsongspremiären på Imola-banan redan nu till helgen, 23–24 april. Bilden: Hampus Eriksson (#31) under försäsongstest på Imola.
Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och Pontus Fredricsson kommer till start i säsongspremiären på Imola-banan redan nu till helgen, 23–24 april. Bilden: Hampus Eriksson (#31) under försäsongstest på Imola.
Ladda ned bild
Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och Pontus Fredricsson kommer till start i säsongspremiären på Imola-banan redan nu till helgen, 23–24 april. Bilden: Edvin Hellsten (#32) under försäsongstest på Imola.
Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och Pontus Fredricsson kommer till start i säsongspremiären på Imola-banan redan nu till helgen, 23–24 april. Bilden: Edvin Hellsten (#32) under försäsongstest på Imola.
Ladda ned bild
Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och Pontus Fredricsson kommer till start i säsongspremiären på Imola-banan redan nu till helgen, 23–24 april. Bilden: Pontus Fredricsson (#30) under försäsongstest på Imola.
Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och Pontus Fredricsson kommer till start i säsongspremiären på Imola-banan redan nu till helgen, 23–24 april. Bilden: Pontus Fredricsson (#30) under försäsongstest på Imola.
Ladda ned bild
– Det här är en fantastisk möjlighet, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Ett av toppteamen från Porsche Carrera Cup Scandinavia och tre av mästerskapets starkaste förare får chansen att visa upp sig på den internationella racingsscenen. Det är ett fint betyg på arbetet med vårt förarutvecklingsprogram och på förarkvaliteten inom svensk racing.
– Det här är en fantastisk möjlighet, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Ett av toppteamen från Porsche Carrera Cup Scandinavia och tre av mästerskapets starkaste förare får chansen att visa upp sig på den internationella racingsscenen. Det är ett fint betyg på arbetet med vårt förarutvecklingsprogram och på förarkvaliteten inom svensk racing.
Ladda ned bild
– Efter många säsonger i den absoluta toppen av Skandinaviens ledande racingmästerskap är Porsche Mobil 1 Supercup det naturliga steget, säger Robin Hansson, Fragus Motorsport. 2022 har vi ett bra utgångsläge med tre hungriga vinnare i teamet som kommer att dra nytta av den här chansen att mäta sig mot världseliten. Bilden: Porsche Mobil 1 Supercup, Monza, 2021.
– Efter många säsonger i den absoluta toppen av Skandinaviens ledande racingmästerskap är Porsche Mobil 1 Supercup det naturliga steget, säger Robin Hansson, Fragus Motorsport. 2022 har vi ett bra utgångsläge med tre hungriga vinnare i teamet som kommer att dra nytta av den här chansen att mäta sig mot världseliten. Bilden: Porsche Mobil 1 Supercup, Monza, 2021.
Ladda ned bild
Porsche Mobil 1 Supercup är sportbilstillverkarens internationella entypsmästerskap som körs på samma banor som Formel 1, de mest utmanande tävlingsarenorna i Europa, under åtta av årets Grand Prix-helger. Racingserien använder den senaste generationen av Porsche 911 GT3 Cup. Samma tävlingsbil som debuterar i Porsche Carrera Cup Scandinavia senare i vår.
Porsche Mobil 1 Supercup är sportbilstillverkarens internationella entypsmästerskap som körs på samma banor som Formel 1, de mest utmanande tävlingsarenorna i Europa, under åtta av årets Grand Prix-helger. Racingserien använder den senaste generationen av Porsche 911 GT3 Cup. Samma tävlingsbil som debuterar i Porsche Carrera Cup Scandinavia senare i vår.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2021 registrerades 2 390 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Den starkaste serietillverkade Porschen någonsin sätter rekord på Laguna Seca och Nürburgring11.3.2024 14:36:36 CET | Pressmeddelande

Porsche utökar modellutbudet av sin eldrivna sportsedan med modellerna Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package. Den sistnämnda är konstruerad för bankörning och får utan baksäte ett ännu bättre förhållande mellan vikt och effekt. Vid toppeffekt kan båda modellerna leverera mer än 1 100 hk. I kombination med aerodynamiska förändringar och lättviktsåtgärder höjer dessa helt elektriska GT-sportbilar den kördynamiska ribban.

Nya Porsche Taycan – starkare, snabbare, längre!7.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Porsche Taycan har fått en omfattande uppdatering. De nya versionerna har mer effekt, längre räckvidd, accelererar snabbare och laddar snabbare med större stabilitet. Designavdelningen har vässat formerna och samtidigt differentierat Turbo-modellerna tydligare. Alla Taycan-versioner har en mer omfattande standardutrustningslista och är försedda med den senaste generationen av interiörkonceptet Porsche Driver Experience.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye