Porsche

Tre svenska förare i säsongspremiären av Porsche Mobil 1 Supercup.

Dela

Fragus Motorsport, ett av de främsta teamen i Porsche Carrera Cup Scandinavia, inleder en satsning på Porsches internationella entypsmästerskap. Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och Pontus Fredricsson kommer till start på Imola-banan 23–24 april.

Karlskogabaserade Fragus Motorsport är sedan länge ett av de främsta teamen i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Inför säsongspremiären av Porsche Mobil 1 Supercup på Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari i Imola 23–24 april tillkännager teamet att man inleder en internationell satsning vid sidan om engagemanget för Carrera Cup.

– Efter många säsonger i den absoluta toppen av Skandinaviens ledande racingmästerskap är Porsche Mobil 1 Supercup det naturliga steget, säger Robin Hansson, Fragus Motorsport. 2022 har vi ett bra utgångsläge med tre hungriga vinnare i teamet som kommer att dra nytta av den här chansen att mäta sig mot världseliten.

Satsningen omfattar ordinarie svenska förare i Fragus Motorsport som alla tillhör toppskiktet av Porsche Carrera Cup Scandinavia. Hampus Ericsson och Edvin Hellsten – tvåa och trea i fjolårets mästerskap – samt Pontus Fredricsson, som är högaktuell efter vinterns seger i Porsche ROC Challenge. Samtliga tre förare är eller har dessutom varit medlemmar i PCCS Driver Development Programme.

Fragus Motorsport tävlar i Porsche Mobil 1 Supercup med status som ”Guest Starting Team”, vilket öppnar dörren för fler inhopp senare under året.

– Vi ser fram emot en första lärorik tävlingshelg på Imola och har redan ställt in siktet på ytterligare några race under årets säsong som kan ligga till grund för en seriös utvärdering, fortsätter Hansson. Vår ambition är en full satsning på Supercupen under 2023.

Porsche Mobil 1 Supercup är sportbilstillverkarens internationella entypsmästerskap som körs på samma banor som Formel 1, de mest utmanande tävlingsarenorna i Europa, under åtta av årets Grand Prix-helger. Racingserien använder den senaste generationen av Porsche 911 GT3 Cup. Samma tävlingsbil som debuterar i Porsche Carrera Cup Scandinavia senare i vår.

– Det här är en fantastisk möjlighet, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Ett av toppteamen från Porsche Carrera Cup Scandinavia och tre av mästerskapets starkaste förare får chansen att visa upp sig på den internationella racingsscenen. Det är ett fint betyg på arbetet med vårt förarutvecklingsprogram och på förarkvaliteten inom svensk racing.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och Pontus Fredricsson kommer till start i säsongspremiären på Imola-banan redan nu till helgen, 23–24 april. Bilden: Hampus Eriksson (#31) under försäsongstest på Imola.
Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och Pontus Fredricsson kommer till start i säsongspremiären på Imola-banan redan nu till helgen, 23–24 april. Bilden: Hampus Eriksson (#31) under försäsongstest på Imola.
Ladda ned bild
Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och Pontus Fredricsson kommer till start i säsongspremiären på Imola-banan redan nu till helgen, 23–24 april. Bilden: Edvin Hellsten (#32) under försäsongstest på Imola.
Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och Pontus Fredricsson kommer till start i säsongspremiären på Imola-banan redan nu till helgen, 23–24 april. Bilden: Edvin Hellsten (#32) under försäsongstest på Imola.
Ladda ned bild
Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och Pontus Fredricsson kommer till start i säsongspremiären på Imola-banan redan nu till helgen, 23–24 april. Bilden: Pontus Fredricsson (#30) under försäsongstest på Imola.
Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och Pontus Fredricsson kommer till start i säsongspremiären på Imola-banan redan nu till helgen, 23–24 april. Bilden: Pontus Fredricsson (#30) under försäsongstest på Imola.
Ladda ned bild
– Det här är en fantastisk möjlighet, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Ett av toppteamen från Porsche Carrera Cup Scandinavia och tre av mästerskapets starkaste förare får chansen att visa upp sig på den internationella racingsscenen. Det är ett fint betyg på arbetet med vårt förarutvecklingsprogram och på förarkvaliteten inom svensk racing.
– Det här är en fantastisk möjlighet, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Ett av toppteamen från Porsche Carrera Cup Scandinavia och tre av mästerskapets starkaste förare får chansen att visa upp sig på den internationella racingsscenen. Det är ett fint betyg på arbetet med vårt förarutvecklingsprogram och på förarkvaliteten inom svensk racing.
Ladda ned bild
– Efter många säsonger i den absoluta toppen av Skandinaviens ledande racingmästerskap är Porsche Mobil 1 Supercup det naturliga steget, säger Robin Hansson, Fragus Motorsport. 2022 har vi ett bra utgångsläge med tre hungriga vinnare i teamet som kommer att dra nytta av den här chansen att mäta sig mot världseliten. Bilden: Porsche Mobil 1 Supercup, Monza, 2021.
– Efter många säsonger i den absoluta toppen av Skandinaviens ledande racingmästerskap är Porsche Mobil 1 Supercup det naturliga steget, säger Robin Hansson, Fragus Motorsport. 2022 har vi ett bra utgångsläge med tre hungriga vinnare i teamet som kommer att dra nytta av den här chansen att mäta sig mot världseliten. Bilden: Porsche Mobil 1 Supercup, Monza, 2021.
Ladda ned bild
Porsche Mobil 1 Supercup är sportbilstillverkarens internationella entypsmästerskap som körs på samma banor som Formel 1, de mest utmanande tävlingsarenorna i Europa, under åtta av årets Grand Prix-helger. Racingserien använder den senaste generationen av Porsche 911 GT3 Cup. Samma tävlingsbil som debuterar i Porsche Carrera Cup Scandinavia senare i vår.
Porsche Mobil 1 Supercup är sportbilstillverkarens internationella entypsmästerskap som körs på samma banor som Formel 1, de mest utmanande tävlingsarenorna i Europa, under åtta av årets Grand Prix-helger. Racingserien använder den senaste generationen av Porsche 911 GT3 Cup. Samma tävlingsbil som debuterar i Porsche Carrera Cup Scandinavia senare i vår.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2021 registrerades 2 390 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Nya 911 Sport Classic – tillbaka till framtiden28.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nya 911 Sport Classic är den andra av totalt fyra planerade Heritage Design samlarmodeller från Porsche. Totalt 1 250 exemplar av den begränsade upplagan från Porsche Exclusive Manufaktur kommer att återuppliva stilen från 1960-talet och det tidiga 1970-talet. Liksom föregångaren, 911 Sport Classic från 2009, som baserades på 997-modellen, är den nya specialmodellen utseendemässigt inspirerad av originalmodellen av 911 (1964 – 1973) och framförallt av 1972 års 911 Carrera RS 2.7. Porsche 911 Sport Classic är beställningsbar från och med nu och priserna börjar från 2 960 000 kr. - Heritage Design-modellerna representerar det mer emotionellt styrda konceptet av Porsches produktstrategi, säger Alexander Fabig, chef för avdelningen Customisation och Classic. - Det här unika arbetssättet innebär att designavdelningen Style Porsche samarbetar med Porsche Exclusive Manufaktur för att återskapa ikoniska 911-modeller och utrustningsdetaljer från 1950 och fram till 80-talet och för att återuppli

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum