Tre ton pepparkakor äts i Sverige under julen

1.12.2016 16:01 | Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB

Vi svenskar älskar verkligen våra pepparkakor och varje säsong köper vi nästan åtta miljoner förpackningar. Just till första och andra advent är pepparkakan extra populär.

När mörkret lägger sig över Sverige och julen närmar sig, då börjar årets pepparkakssäsong. Varje år köper vi svenskar nästan åtta miljoner pepparkaksförpackningar och mest pepparkakor köper vi till första och andra advent. Tradition är viktigt och det är de traditionellt smaksatta pepparkakorna vi allra helst köper. I Göteborgs Kex bageri i Kungälv har det bakats pepparkakor ända från starten 1888 och alla pepparkakor är bakade utan palmolja.

-Pepparkakssäsongen sträcker sig från början av november till sista december. Vi ser att våra konsumenter köper allra mest pepparkakor till första och andra advent. I Sverige äter vi nästan tre ton pepparkakor, så vi är många som blir extra snälla under julen, säger Jenni Karlsson, Kategorichef på Göteborgs Kex.

Fakta om Göteborgs Kex pepparkakor:

• Alla pepparkakor från Göteborgs Kex bakas utan palmolja.
  • Pepparkakor har bakats i Kungälv sedan starten 1888.
  • 1971 lanserades Kung Oscar pepparkakor, ett namn som godkändes av Riksmarsalksämbetet då kakorna ansågs vara ”kungligt goda”.