Treårigt kollektivavtal för Svenska kyrkan tecknat med Akademikerförbundet SSR och Jusek med förtecknade förbund

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har tecknat kollektivavtal med Akademikerförbundet SSR och Jusek med förtecknade förbund för Svenska kyrkan. Avtal har även tecknats med Kommunal och Vision, som tidigare kommunicerats. Förhandlingarna med övriga arbetstagarorganisationer fortsätter.

-  Vi har hittat konstruktiva lösningar och är glada att kunna teckna avtal som rustar Svenska kyrkan för framtiden, säger Cecilia Herm, förhandlingschef vid Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Avtalet är på tre år och innehåller utrymme för löneökningar på totalt 6,5 % över tre år, vilket är i nivå med det märke som satts av industrin. Även avtalen med Vision och Kommunal är på tre år och innehåller motsvarande löneutrymme.

I överenskommelsen ingår, liksom i avtalet med Vision, en gemensam rekommendation till lokalt kollektivavtal för årsarbetstid och en möjlighet att träffa lokalt kollektivavtal om införande av så kallad semesterväxling från och med den 1 januari 2018.

Avtalet innehåller ett antal förändringar som även överenskommits med både Vision och Kommunal, bland annat ersätts kravet på förhandling innan beslut om provanställning av underrättelseskyldighet för arbetsgivaren. Bestämmelserna om föräldraledighet avseende föräldrapenningtillägg och föräldralön ändras också från och med den 1 oktober och en avtalsvårdsgrupp/samrådsgrupp för avtals- och arbetsmiljöfrågor har bildats.

-  Det finns viktiga frågor som inte kan lösas i kollektivavtal, men som behöver diskuteras. Avtalsvårdsgruppen blir ett forum för partsgemensam samverkan. Det har vi goda erfarenheter av sedan tidigare, exempelvis när det gäller arbetsmiljö, säger Cecilia Herm.

Nu fortsätter förhandlingarna med övriga arbetstagarorganisationer. Målet är att teckna avtal så snart som möjligt.

Arbetsgivarorganisationen återkommer med mer information om förändringarna i de allmänna bestämmelserna efter att avtal har tecknats med övriga arbetstagarorganisationer.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation är arbetsgivar- och serviceorganisation för Svenska kyrkans församlingar, pastorat och stift. Organisationen tecknar kollektivavtal för Svenska kyrkans anställda, ger utbildning, rådgivning och service inom arbetsgivar- och begravningsfrågor.

www.svenskakyrkan.se/arbetsgivare

Kyrkklockor ringer på 100-årsdagen av första världskrigets slut9.11.2018 08:12Pressmeddelande

På söndag, den 11 november, är det 100 år sedan första världskriget tog slut. Detta uppmärksammas med att kyrkklockor ringer kl. 13:30 i flera europeiska länder. I Svenska kyrkan tas det internationella initiativet upp och kyrkor på flera ställen i landet kommer att ringa, däribland Uppsala domkyrka. 100-årsminnet av krigsslutet kommer också att uppmärksammas i söndagens gudstjänster i många församlingar.

Kyrkornas Världsråd möts i Uppsala2.11.2018 08:58Pressmeddelande

Under den kommande veckan sammanträder Kyrkornas Världsråds exekutivkommitté (styrelsens arbetsutskott) i Uppsala. Kyrkornas Världsråd är den ekumeniska rörelsens främsta företrädare. Under 2018 har Kyrkornas Världsråd firat 70-årsjubileum för att följa upp arbetet med enhet, rättvisa och fred i världen. Det är dessutom 50 år sedan världsrådets viktiga generalförsamling ägde rum i Uppsala, som blev en vändpunkt för arbetet med religion och utvecklingsfrågor, social rättvisa, kommunikation och påverkansfrågor.