Treårigt kollektivavtal för Svenska kyrkan tecknat med Akademikerförbundet SSR och Jusek med förtecknade förbund

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har tecknat kollektivavtal med Akademikerförbundet SSR och Jusek med förtecknade förbund för Svenska kyrkan. Avtal har även tecknats med Kommunal och Vision, som tidigare kommunicerats. Förhandlingarna med övriga arbetstagarorganisationer fortsätter.

-  Vi har hittat konstruktiva lösningar och är glada att kunna teckna avtal som rustar Svenska kyrkan för framtiden, säger Cecilia Herm, förhandlingschef vid Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Avtalet är på tre år och innehåller utrymme för löneökningar på totalt 6,5 % över tre år, vilket är i nivå med det märke som satts av industrin. Även avtalen med Vision och Kommunal är på tre år och innehåller motsvarande löneutrymme.

I överenskommelsen ingår, liksom i avtalet med Vision, en gemensam rekommendation till lokalt kollektivavtal för årsarbetstid och en möjlighet att träffa lokalt kollektivavtal om införande av så kallad semesterväxling från och med den 1 januari 2018.

Avtalet innehåller ett antal förändringar som även överenskommits med både Vision och Kommunal, bland annat ersätts kravet på förhandling innan beslut om provanställning av underrättelseskyldighet för arbetsgivaren. Bestämmelserna om föräldraledighet avseende föräldrapenningtillägg och föräldralön ändras också från och med den 1 oktober och en avtalsvårdsgrupp/samrådsgrupp för avtals- och arbetsmiljöfrågor har bildats.

-  Det finns viktiga frågor som inte kan lösas i kollektivavtal, men som behöver diskuteras. Avtalsvårdsgruppen blir ett forum för partsgemensam samverkan. Det har vi goda erfarenheter av sedan tidigare, exempelvis när det gäller arbetsmiljö, säger Cecilia Herm.

Nu fortsätter förhandlingarna med övriga arbetstagarorganisationer. Målet är att teckna avtal så snart som möjligt.

Arbetsgivarorganisationen återkommer med mer information om förändringarna i de allmänna bestämmelserna efter att avtal har tecknats med övriga arbetstagarorganisationer.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation är arbetsgivar- och serviceorganisation för Svenska kyrkans församlingar, pastorat och stift. Organisationen tecknar kollektivavtal för Svenska kyrkans anställda, ger utbildning, rådgivning och service inom arbetsgivar- och begravningsfrågor.

www.svenskakyrkan.se/arbetsgivare

Uttalande: Stor oro för ökad splittring efter Trumps initiativ6.12.2017 17:51Pressmeddelande

Tillsammans med många andra, däribland det kyrkliga ledarskapet i Jerusalem, uttrycker vi idag djup oro över president Trumps planer på att ensidigt förändra Jerusalems status genom att erkänna Jerusalem som Israels huvudstad och flytta sin ambassad dit. Vi stödjer upprätthållandet av Jerusalems status som en öppen stad, delad mellan två folk och tre religioner och där tillgängligheten till de heliga platserna garanteras – i enlighet med internationella överenskommelser. Den fred vi alla söker och längtar efter måste bygga på framförhandlade lösningar av konfliktens parter med utgångspunkt i folkrätten. Det finns en överhängande risk att Trumps initiativ leder till ytterligare splittring och våld inte bara i Jerusalem utan i hela regionen, och omöjliggör en fredlig lösning för Israel och Palestina. När oron och våldet ökar i regionen är det främst människorna som drabbas. Många av dessa lever redan i utsatthet. Vi delar den vånda som våra partner i Jerusalem lever med. Nu närmar vi oss

Statement: Great concern about deeper divisions following Trump’s initiative6.12.2017 17:51Pressmeddelande