Treårigt kollektivavtal för Svenska kyrkan tecknat med Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbunds samverkansråd

Cecilia Herm, förhandlingschef vid Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation

- Nu har vi tecknat avtal med fyra av fem arbetstagarorganisationer för Svenska kyrkan. Vi har hittat konstruktiva lösningar på viktiga frågor, säger Cecilia Herm, förhandlingschef vid Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Avtalet är på tre år och innehåller utrymme för löneökningar på totalt 6,5 % över tre år, vilket är i nivå med det märke som satts av industrin, motsvarande övriga tecknade avtal.

Avtalet innehåller två viktiga förändringar i arbetstidsreglerna för kyrkomusiker. Tidlistan för kyrkomusiker är inte längre styrande. Tidlistan finns dock kvar och kan användas för att fastställa arbetsuppgifternas volym om arbetsgivaren så önskar.

Nu försvinner också bestämmelsen om lönetillägg på 1200 kr för kyrkomusiker som går över till schemaläggning. Arbetstagare som framöver går över till schemaläggning får inget tillägg. De som idag har tillägget får behålla det som en del av lönen.

- Det här är viktiga framsteg för att göra avtalets arbetstidsregler enklare att tillämpa, säger Cecilia Herm.

Avtalet innehåller ett antal förändringar som även finns med i övriga tecknade avtal. Kravet på förhandling innan beslut om provanställning ersätts av underrättelseskyldighet för arbetsgivaren. Bestämmelserna om föräldraledighet avseende föräldrapenningtillägg och föräldralön ändras också från och med den 1 oktober och en avtalsvårdsgrupp/samrådsgrupp för avtals- och arbetsmiljöfrågor har bildats.

Arbetsgivarorganisationen återkommer med mer information om förändringarna i de allmänna bestämmelserna. Nu fortsätter förhandlingarna med Kyrkans Akademikerförbund under medling.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation är arbetsgivar- och serviceorganisation för Svenska kyrkans församlingar, pastorat och stift. Organisationen tecknar kollektivavtal för Svenska kyrkans anställda, ger utbildning, rådgivning och service inom arbetsgivar- och begravningsfrågor.

www.svenskakyrkan.se/arbetsgivare