Treårigt kollektivavtal för Svenska kyrkans utlandsanställda klart

Seniorutflykt med Svenska kyrkan i London. Foto: Joakim Carlström

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har tecknat kollektivavtal för Svenska kyrkans utlandsanställda, det så kallade Utlandsavtalet, med Vision, Akademikerförbundet SSR och Jusek med förtecknade förbund, Kyrkans Akademikerförbund samt Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds samverkansråd*.

Utlandsavtalet 17 är på tre år och innehåller utrymme för löneökningar på totalt 6,5 % över tre år (2017: 2,2 procent, 2018: 2,0 procent, 2019: 2,3 procent), vilket är i nivå med det märke som satts av industrin.

Avtalet ger också för första gången möjlighet att erbjuda anställda tillsvidareanställning när arbetsgivaren så bedömer lämpligt.

En annan nyhet i avtalet är att parterna har kommit överens om att tvister som uppstår mellan arbetsgivare och arbetstagare slutligt ska avgöras genom skiljedomsförfarande och att svensk lag ska tillämpas.

*Visions styrelse beslutar om avtalet vid ett styrelsemöte i slutet av sommaren.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation är arbetsgivar- och serviceorganisation för Svenska kyrkans församlingar, pastorat och stift. Organisationen tecknar kollektivavtal för Svenska kyrkans anställda, ger utbildning, rådgivning och service inom arbetsgivar- och begravningsfrågor.

www.svenskakyrkan.se/arbetsgivare

Svenska kyrkans biskopar besöker den lutherska kyrkan i Tanzania2.5.2019 10:31:50 CESTPressmeddelande

I helgen åker Svenska kyrkans 14 biskopar till Tanzania för att besöka den lutherska kyrkan i landet. Under en vecka kommer de både att ha gemensamma studiedagar med biskoparna från Tanzania samt besöka Svenska kyrkans vänstift. Resan är ett svarsbesök då de tanzaniska biskoparna besökte Sverige 2015. Genom att mötas, samtala, dela erfarenheter och fira gudstjänst tillsammans vill kyrkorna utveckla den långa relation som finns.