Treårigt kollektivavtal för Svenska kyrkans utlandsanställda klart

Seniorutflykt med Svenska kyrkan i London. Foto: Joakim Carlström

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har tecknat kollektivavtal för Svenska kyrkans utlandsanställda, det så kallade Utlandsavtalet, med Vision, Akademikerförbundet SSR och Jusek med förtecknade förbund, Kyrkans Akademikerförbund samt Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds samverkansråd*.

Utlandsavtalet 17 är på tre år och innehåller utrymme för löneökningar på totalt 6,5 % över tre år (2017: 2,2 procent, 2018: 2,0 procent, 2019: 2,3 procent), vilket är i nivå med det märke som satts av industrin.

Avtalet ger också för första gången möjlighet att erbjuda anställda tillsvidareanställning när arbetsgivaren så bedömer lämpligt.

En annan nyhet i avtalet är att parterna har kommit överens om att tvister som uppstår mellan arbetsgivare och arbetstagare slutligt ska avgöras genom skiljedomsförfarande och att svensk lag ska tillämpas.

*Visions styrelse beslutar om avtalet vid ett styrelsemöte i slutet av sommaren.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation är arbetsgivar- och serviceorganisation för Svenska kyrkans församlingar, pastorat och stift. Organisationen tecknar kollektivavtal för Svenska kyrkans anställda, ger utbildning, rådgivning och service inom arbetsgivar- och begravningsfrågor.

www.svenskakyrkan.se/arbetsgivare

Europeiskt juluttalande för asylrätten och ett värdigt flyktingmottagande5.12.2018 07:54Pressmeddelande

Ärkebiskop Antje Jackelén har tillsammans med ett 30-tal europeiska kyrkoledare skrivit under ett uttalande för asylrätten och upprätthållande av värdighet i mottagandet av människor på flykt. Uttalandet överlämnades igår till Europaparlamentets förste vice talman, Mairead McGuinness, under en ceremoni i Bryssel. I uttalandet uppmanar kyrkoledarna Europas stater, invånare och politiska ledare att värna människovärdet och inte bli likgiltiga inför andras lidande.