Treårigt kollektivavtal för Svenska kyrkans utlandsanställda klart

Seniorutflykt med Svenska kyrkan i London. Foto: Joakim Carlström

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har tecknat kollektivavtal för Svenska kyrkans utlandsanställda, det så kallade Utlandsavtalet, med Vision, Akademikerförbundet SSR och Jusek med förtecknade förbund, Kyrkans Akademikerförbund samt Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds samverkansråd*.

Utlandsavtalet 17 är på tre år och innehåller utrymme för löneökningar på totalt 6,5 % över tre år (2017: 2,2 procent, 2018: 2,0 procent, 2019: 2,3 procent), vilket är i nivå med det märke som satts av industrin.

Avtalet ger också för första gången möjlighet att erbjuda anställda tillsvidareanställning när arbetsgivaren så bedömer lämpligt.

En annan nyhet i avtalet är att parterna har kommit överens om att tvister som uppstår mellan arbetsgivare och arbetstagare slutligt ska avgöras genom skiljedomsförfarande och att svensk lag ska tillämpas.

*Visions styrelse beslutar om avtalet vid ett styrelsemöte i slutet av sommaren.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation är arbetsgivar- och serviceorganisation för Svenska kyrkans församlingar, pastorat och stift. Organisationen tecknar kollektivavtal för Svenska kyrkans anställda, ger utbildning, rådgivning och service inom arbetsgivar- och begravningsfrågor.

www.svenskakyrkan.se/arbetsgivare

Uttalande: Stor oro för ökad splittring efter Trumps initiativ6.12.2017 17:51Pressmeddelande

Tillsammans med många andra, däribland det kyrkliga ledarskapet i Jerusalem, uttrycker vi idag djup oro över president Trumps planer på att ensidigt förändra Jerusalems status genom att erkänna Jerusalem som Israels huvudstad och flytta sin ambassad dit. Vi stödjer upprätthållandet av Jerusalems status som en öppen stad, delad mellan två folk och tre religioner och där tillgängligheten till de heliga platserna garanteras – i enlighet med internationella överenskommelser. Den fred vi alla söker och längtar efter måste bygga på framförhandlade lösningar av konfliktens parter med utgångspunkt i folkrätten. Det finns en överhängande risk att Trumps initiativ leder till ytterligare splittring och våld inte bara i Jerusalem utan i hela regionen, och omöjliggör en fredlig lösning för Israel och Palestina. När oron och våldet ökar i regionen är det främst människorna som drabbas. Många av dessa lever redan i utsatthet. Vi delar den vånda som våra partner i Jerusalem lever med. Nu närmar vi oss

Statement: Great concern about deeper divisions following Trump’s initiative6.12.2017 17:51Pressmeddelande