Treårigt kollektivavtal för Svenska kyrkans utlandsanställda klart

Seniorutflykt med Svenska kyrkan i London. Foto: Joakim Carlström

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har tecknat kollektivavtal för Svenska kyrkans utlandsanställda, det så kallade Utlandsavtalet, med Vision, Akademikerförbundet SSR och Jusek med förtecknade förbund, Kyrkans Akademikerförbund samt Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds samverkansråd*.

Utlandsavtalet 17 är på tre år och innehåller utrymme för löneökningar på totalt 6,5 % över tre år (2017: 2,2 procent, 2018: 2,0 procent, 2019: 2,3 procent), vilket är i nivå med det märke som satts av industrin.

Avtalet ger också för första gången möjlighet att erbjuda anställda tillsvidareanställning när arbetsgivaren så bedömer lämpligt.

En annan nyhet i avtalet är att parterna har kommit överens om att tvister som uppstår mellan arbetsgivare och arbetstagare slutligt ska avgöras genom skiljedomsförfarande och att svensk lag ska tillämpas.

*Visions styrelse beslutar om avtalet vid ett styrelsemöte i slutet av sommaren.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation är arbetsgivar- och serviceorganisation för Svenska kyrkans församlingar, pastorat och stift. Organisationen tecknar kollektivavtal för Svenska kyrkans anställda, ger utbildning, rådgivning och service inom arbetsgivar- och begravningsfrågor.

www.svenskakyrkan.se/arbetsgivare

Internationell biståndsallians möts i Uppsala19.10.2018 10:57Pressmeddelande

Den 27 oktober till 1 november håller ACT-alliansen sin tredje generalförsamling i Uppsala, med 350 deltagare från hela världen. ACT-alliansen är en av världens största biståndsallianser, där Svenska kyrkan och Diakonia är svenska medlemmar. Bland inbjudna gäster finns FN:s vice generalsekreterare, Amina Mohammed, högsta chefen för FN-organet UN Women, Phumzile Mlambo-Ngcuka, biståndsminister Isabella Lövin samt Carin Jämtin, generaldirektör för Sida.