Treårigt kollektivavtal för Svenska kyrkans utlandsanställda klart

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har tecknat kollektivavtal för Svenska kyrkans utlandsanställda, det så kallade Utlandsavtalet, med Vision, Akademikerförbundet SSR och Jusek med förtecknade förbund, Kyrkans Akademikerförbund samt Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds samverkansråd*.

Seniorutflykt med Svenska kyrkan i London. Foto: Joakim Carlström

Utlandsavtalet 17 är på tre år och innehåller utrymme för löneökningar på totalt 6,5 % över tre år (2017: 2,2 procent, 2018: 2,0 procent, 2019: 2,3 procent), vilket är i nivå med det märke som satts av industrin.

Avtalet ger också för första gången möjlighet att erbjuda anställda tillsvidareanställning när arbetsgivaren så bedömer lämpligt.

En annan nyhet i avtalet är att parterna har kommit överens om att tvister som uppstår mellan arbetsgivare och arbetstagare slutligt ska avgöras genom skiljedomsförfarande och att svensk lag ska tillämpas.

*Visions styrelse beslutar om avtalet vid ett styrelsemöte i slutet av sommaren.

Seniorutflykt med Svenska kyrkan i London. Foto: Joakim Carlström

Besöksadress: Medborgarplatsen 3

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Nya Ducatus skildrar avtalsarbetet under 201713.3.2018 14:26Pressmeddelande

Årets första Ducatus, magasinet om att leda och arbeta i kyrka och begravningsverksamhet, fokuserar på det gångna årets avtalsrörelse som avslutades 30 november 2017. – En av de frågor som arbetsgivarföreträdare inom kyrkan har angett som mest angelägen – att få enhetligare och enklare arbetstidsregler – har i och med detta fått en lösning. Det säger Cecilia Herm, förhandlingschef på Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Nytt avtal om särskilda bestämmelser för präst30.11.2017 13:30Pressmeddelande

Ny utbildning startar för kyrkogårdsarbetare med praktisk erfarenhet20.11.2017 13:05Pressmeddelande