Tredje raka segern i Tiomila för IFK Göteborg

IFK Göteborg tog sin tredje raka seger i Tiomila. Laget skaffade en stor ledning under natten och vann till slut med närmare åtta minuters marginal: ”Det känns riktigt mäktigt”, säger slutmannen Max Peter Bejmer.

IFK Göteborg fortsätter att dominera i de stora stafetterna. 2015 tog laget sin första seger i Tiomila. Efter att ha förlorat en spurtduell om segern 2016 har nu Blåvitt tagit tre raka segrar.

Och den här gången, i skånska Glimåkra, avgjorde IFK Göteborg i princip redan på nattsträckorna. Laget gick upp i ledningen på den klassiska ”långa natten”-sträckan (sträcka 4). Detta genom en stark insats av Fredrik Bakkman. När Bakkman växlade var det ytterligare 13 lag som kom in till växling inom en halvminut. Men på de därpå följande nattsträckorna satte IFK Göteborg in det avgörande rycket.

Efter att Johan Högstrand och Vetle Ruud Bråten orienterat starkt genom natten på sträcka fem och sex var Blåvitts ledning närmare nio minuter, och det guldgreppet släppte de aldrig.

- Jag gjorde ett jättebra lopp. Jag har följt min plan med att vara noggrann i orienteringen hela vägen. Sen är jag kanske lite förvånad över att avståndet till lagen bakom blev så stor. Men det som varit nycklarna till de segrar som vi tagit de senaste åren är att vi ser till att minimera misstagen. Vårt största misstag på nattsträckorna i natt var kanske en minut, säger Johan Högstrand.

Efter mycket stabila sträckor av Blåvitt när natten övergick till gryning kunde förra årets världsmästare på medeldistans; Eskil Kinneberg skicka ut Max Peter Bejmer i en betryggande ledning på slutsträckan. Bejmers försprång var drygt åtta minuter:

- Jag var nervös när jag stack iväg. Men jag tycker att jag jobbade mig in i loppet efter att ha haft lite svårt med besluten till en början. Sen var det skönt att få till en bra avslutning. Jag har inte sprungit sistasträckan tidigare, och trodde inte att det var så stor skillnad. Men det var riktigt mäktigt att höra publiken och möta lagkompisarna vid den sista kontrollen. Och jag kunde verkligen njuta av avslutningen, säger Bejmer som gick i mål närmare åtta minuter före tvåan Koovee, från Tammerfors. Norska Halden blev trea. Näst bästa svenska lag blev OK Linné som slutade femma.

Noterbart är att detta var den femte raka svenska segern i Tiomila. Innan dess, mellan 1997-2014 blev det bara en svensk seger.

Nästa år avgörs Tiomila i Upplands-Bro.

GLIMÅKRA, Tiomila: 1) IFK Göteborg (Håvard Sandstad Eidsmo, Fredrik Edén, Jonas Pilblad, Fredrik Bakkman, Johan Högstrand, Vetle Ruud Bråten, Jens Wängdahl, Kasper Fosser, Eskil Kinneberg, Max Peter Bejmer), 663.34, 2) Koovee (Tim Robertson, Topi Anjala, Ari-Pekka Lassila, Oleksandr Kratov, Jani Lakanen, Lauri Sild, Joni Hirvikallio, Timo Sild, Vojtech Sýkora, Daniel Hubmann), +7.48, 3) Halden (Niels Christian Hellerud, Emil Wingstedt, Mats Nordbrøden, Riccardo Scalet, Elias Bäcklund Ekvall, Fredrik Eliasson, Jesse Laukkarinen, Olav Lundanes, Markus Holter, Magne Daehli), +13.39.

Övriga svenska placeringar: 5) Linné (Vincent Coupat, Jakob Andersson, Johan Höij, Johan Höij, Rassmus Andersson, Lucas Basset, Oskar Sjöberg, Niklas Aldén, Miloš Nykodým, Jannis Bonek, Albin Ridefelt), +14.57, 8) Stora Tuna, +18.37, 10) Södertälje-Nykvarn, +22.35, 13) Göteborg-Majorna, +35.20, 15) Malung, +41.51, 16) Ravinen, +43.39, 19) Denseln, +46.05, 20) Ärla, +48.29.