Tredje raka VM-guldet: ”Känns jättebra”

Suveräna Ebba Årsjö tog idag sitt tredje raka VM-guld, den här gången i favoritdisciplinen storslalom. – Jag är så stolt över att kunna hålla ihop det, förra året körde jag ur i storslalomen men nu krigar jag mig kvar, säger en trött men glad Ebba Årsjö efter VM-guldet.
Ebba Årsjö vann sitt tredje raka VM-guld när hon vann torsdagens storslalom. Foto: Oscar Olsson/Parasport Sverige

Den svenska alpina parastjärnan fortsätter imponera stort under VM i Espot, Spanien. Under torsdagen stod storslalom på schemat. En disciplin som under VM i Lillehammer förra året slutade med en snöplig urkörning. Nu ett år senare fick Ebba Årsjö revansch.

Med 2.51 sekunder att gå på från första åket kunde svenskan bemästrade den tuffa backen bäst även under det andra åket där hon drygade ut vinstmarginalen till hela 4.76 sekunder ner till tyska Anna-Maria Rieder.

– Jag hade ett par missar som jag inte kan vara nöjd med men däremot kan jag vara stolt över att jag krigade mig kvar. Det känns jättebra såklart.

1. Ebba Årsjö
  2. Anna-Maria Rieder + 4.76 sek
  3. Andrea Rothfuss + 6.70 sek

Aaron Lindström låg åtta efter det första åket, 2.60 sek, ifrån guldet och satte allt på ett kort i det andra. Trots ett bra andra åk tappade 22-åringen en placeringen i det andra och slutade därmed nia.

För Arvid Skoglund blev det dessvärre inget andra åk efter att ha kört ur i det första.

Nästa tävling väntar på lördag när herrarna ska ta sig an slalom. VM-veckan avslutas sedan på söndag med slalom för Ebba Årsjö och chans till att ta fyra av fyra medaljer under mästerskapet.

Se alla resultat här

Bilder från VM hittar du här: https://flic.kr/s/aHBqjApjBE
Foto: Oscar Olsson/Parasport Sverige.

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.