Tredje samproduktionen i Cannes för Film i Väst

I dag blev det klart att den isländske regissören Hlynur Pálmason är uttagen till Kritikerveckan i Cannes, Critique de la Semaine, med sin film A White, White Day. Filmen är producerad av Anton Máni Svansson, Join Motion Pictures, i samproduktion med bland andra Nime Yousefi, Hob och Film i Väst. Delar av filmen är postproducerad i Västra Götaland av Göteborgsföretaget CloudBerry Post.

Hlynur Pálmason fick sitt stora genombrott med sin film Vinterbröder, som tävlat och även vunnit en lång rad priser på internationella festivaler. Detta är Film i Västs första isländska samproduktion.

Filmen utspelar sig i en avlägsen isländsk stad där en tjänstledig polischef börjar misstänka att en av innevånarna haft en affär med hans hustru, som omkom i en tragisk olycka två år tidigare. Steg för steg blir han alltmer besatt av att hitta sanningen, vilket utsätter honom och hans närmaste för en stor fara. En berättelse om sorg, hämnd och ovillkorlig kärlek.

Detta är Film i Västs tredje samproduktion vid festivalen i Cannes. Jim Jarmuschs zombiekomedi The Dead Don’t Die inviger hela festivalen och tävlar även om Guldpalmen, Palme d’Or. Det gör även den rumänske regissören Corneliu Porumboius drama The Whistlers.

Nya stjärnskott klara för Ruben Östlunds Triangle of Sadness4.2.2020 16:02:26 CETPressmeddelande

Nu presenteras skådespelarna för Ruben Östlunds kommande film Triangle of Sadness, en episk satir som utspelar sig i modevärlden och de superrikas universum. Den internationella ensemblen kommer ledas av unga skådespelarstjärnskotten Harris Dickinson och Charlbi Dean ackompanjerade av den trefaldigt Oscar©-nominerade Woody Harrelson. Inspelningarna påbörjas den 19 februari i Göteborg och Trollhättan och fortsätter därefter på en lyxyacht i den grekiska övärlden. Filmen beräknas ha premiär 2021 och SF Studios kommer att distribuera filmen i Norden. Filmen produceras av Erik Hemmendorff, Plattform Produktion och Philippe Bober, Coproduction Office, i samproduktion med Film i Väst bland andra.

Pressinbjudan: Ser du månen, Daniel24.1.2020 15:06:06 CETPressmeddelande

Den verklighetsbaserade danska biosuccén Ser du månen, Daniel, av Niels Arden Oplev och Anders W. Berthelsen spelades in i Göteborg förra året. Nu visas den på Göteborg Film Festivals Galasektion. Filmen har setts av 475 000 på dansk bio och blev den mest sedda danska filmen på bio förra året. Tisdag 28 januari inbjuds media att träffa Niels Arden Oplev, Anders W. Berthelsen och skådespelaren Esben Smed för intervjuer.