Tredje samproduktionen i Cannes för Film i Väst

I dag blev det klart att den isländske regissören Hlynur Pálmason är uttagen till Kritikerveckan i Cannes, Critique de la Semaine, med sin film A White, White Day. Filmen är producerad av Anton Máni Svansson, Join Motion Pictures, i samproduktion med bland andra Nime Yousefi, Hob och Film i Väst. Delar av filmen är postproducerad i Västra Götaland av Göteborgsföretaget CloudBerry Post.

Hlynur Pálmason fick sitt stora genombrott med sin film Vinterbröder, som tävlat och även vunnit en lång rad priser på internationella festivaler. Detta är Film i Västs första isländska samproduktion.

Filmen utspelar sig i en avlägsen isländsk stad där en tjänstledig polischef börjar misstänka att en av innevånarna haft en affär med hans hustru, som omkom i en tragisk olycka två år tidigare. Steg för steg blir han alltmer besatt av att hitta sanningen, vilket utsätter honom och hans närmaste för en stor fara. En berättelse om sorg, hämnd och ovillkorlig kärlek.

Detta är Film i Västs tredje samproduktion vid festivalen i Cannes. Jim Jarmuschs zombiekomedi The Dead Don’t Die inviger hela festivalen och tävlar även om Guldpalmen, Palme d’Or. Det gör även den rumänske regissören Corneliu Porumboius drama The Whistlers.