Tredje utlysningsrundan för att främja tyska språket har inletts

För att vända trenden att allt färre svenska elever läser tyska stöttar Tysk-Svenska Handelskammaren och Tyska Ambassaden Stockholm särskilda och långsiktiga satsningar på tyska språket vid svenska grund- och gymnasieskolor genom initiativet Deutsch – Ditt val! Nu inleds den tredje utlysningsrundan och skolor runt om i landet kan söka medel för nästa läsår. Totalt kommer 1,5 miljoner kronor att delas ut för kommande läsår.

De första två omgångarna av Deutsch – Ditt val! var en succé. På grund av coronapandemin pausades projektet under förra året. För läsåret 2021/22 kommer Tysk-Svenska Handelskammaren att betala ut 1,5 miljoner kronor till grund- och gymnasieskolor som vill satsa på tyskan genom särskilda projekt. En förutsättning är att projekten är anpassade till den rådande situationen och möjliga att genomföra oavsett pandemiläge.

I utlysningen läggs extra stor vikt vid att stötta idéer och projekt som hållbart och långsiktigt kan bidra till att fler elever läser tyska. Det kan till exempel handla om att bygga upp eller vidareutveckla utbytesprogram (även digitala utbyten), vidareutbildning av tyskalärare, införskaffning av läromedel, digitala licenser, material till klassrummet eller att utveckla skolans kulturella utbud. Det kan också handla om att stärka samarbetet med det lokala näringslivet med koppling till Tyskland eller särskilda insatser för att påverka språkvalet i lägre klasser.

Tyska språket viktigt för svensk export

Bakgrunden till initiativet Deutsch – Ditt val! är målet att vända den nedåtgående trenden för tyska språket i skolan. När allt färre svenska elever läser tyska hindrar det svenska företags expansionschanser på Europas största marknad.

– Vi är mycket glada över att projektet drar i gång igen, Deutsch – Ditt Val! är en hjärtefråga för Tysk-Svenska Handelskammaren. Att döma av reaktionerna som strömmat in till oss den senaste veckan har tyskalärarna verkligen längtat efter att åter kunna skicka in kreativa projekt. Vi ser fram emot alla spännande ansökningar, säger projektledaren Anna Jarmuth.

Utlysningen är öppen för ansökningar till och med den 5 juli 2021.

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har vi ett gott samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger oss ett oerhört brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Tysk-Svenska Handelskammaren ingår partnerskap med AI-acceleratorn KI Park Berlin25.11.2022 17:37:23 CET | Pressmeddelande

Tysk-Svenska Handelskammaren, med säte i Stockholm, Göteborg och Malmö, inleder ett strategiskt samarbete med KI Park Berlin, en accelerator för artificiell intelligens (AI) i Tyskland. Syftet är att fördjupa innovationspartnerskapet mellan Tyskland och Sverige inom området AI. Det är första gången en bilateral handelskammare ingår ett sådant partnerskap som ger dess medlemsföretag tillgång till ett europeiskt AI-ekosystem.

Registreringsplikten av förpackningar utökas i Tyskland från juli - svenska exportföretag påverkas28.6.2022 11:42:31 CEST | Pressmeddelande

Som en del av den nya tyska förpackningslagstiftningen kommer nu ytterligare krav på registrering och redovisning. Från 1 juli 2022 måste samtliga företag som i kommersiellt syfte marknadsför förpackade varor på den tyska marknaden registrera alla typer av förpackningar hos det centrala förpackningsregistret (Zentrale Stelle) via den så kallade Lucid-portalen. Även svenska exportföretag påverkas.

Färsk tysk statistik: Handeln med Sverige ökar28.2.2022 13:00:15 CET | Pressmeddelande

Efter att 2020 uppvisat den största nedgången sedan finanskrisen har den tyska utrikeshandeln återhämtat sig kraftigt under 2021. Förväntningarna på en skjuts i konjunkturen stärks därtill när landet inom kort häver coronarestriktionerna, även om osäkerheten just nu är stor med tanke på den pågående utvecklingen i Ukraina. Handeln mellan Tyskland och Sverige klarade sig väl under coronakrisen och ökade under 2021 med 14,7 procent. Ryssland var Tysklands trettonde viktigaste handelspartner, strax före Sverige.