Tredje utlysningsrundan för att främja tyska språket har inletts

För att vända trenden att allt färre svenska elever läser tyska stöttar Tysk-Svenska Handelskammaren och Tyska Ambassaden Stockholm särskilda och långsiktiga satsningar på tyska språket vid svenska grund- och gymnasieskolor genom initiativet Deutsch – Ditt val! Nu inleds den tredje utlysningsrundan och skolor runt om i landet kan söka medel för nästa läsår. Totalt kommer 1,5 miljoner kronor att delas ut för kommande läsår.

De första två omgångarna av Deutsch – Ditt val! var en succé. På grund av coronapandemin pausades projektet under förra året. För läsåret 2021/22 kommer Tysk-Svenska Handelskammaren att betala ut 1,5 miljoner kronor till grund- och gymnasieskolor som vill satsa på tyskan genom särskilda projekt. En förutsättning är att projekten är anpassade till den rådande situationen och möjliga att genomföra oavsett pandemiläge.

I utlysningen läggs extra stor vikt vid att stötta idéer och projekt som hållbart och långsiktigt kan bidra till att fler elever läser tyska. Det kan till exempel handla om att bygga upp eller vidareutveckla utbytesprogram (även digitala utbyten), vidareutbildning av tyskalärare, införskaffning av läromedel, digitala licenser, material till klassrummet eller att utveckla skolans kulturella utbud. Det kan också handla om att stärka samarbetet med det lokala näringslivet med koppling till Tyskland eller särskilda insatser för att påverka språkvalet i lägre klasser.

Tyska språket viktigt för svensk export

Bakgrunden till initiativet Deutsch – Ditt val! är målet att vända den nedåtgående trenden för tyska språket i skolan. När allt färre svenska elever läser tyska hindrar det svenska företags expansionschanser på Europas största marknad.

– Vi är mycket glada över att projektet drar i gång igen, Deutsch – Ditt Val! är en hjärtefråga för Tysk-Svenska Handelskammaren. Att döma av reaktionerna som strömmat in till oss den senaste veckan har tyskalärarna verkligen längtat efter att åter kunna skicka in kreativa projekt. Vi ser fram emot alla spännande ansökningar, säger projektledaren Anna Jarmuth.

Utlysningen är öppen för ansökningar till och med den 5 juli 2021.

Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige

Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Svenska elever sämst i Skandinavien på att lära sig tyska2.1.2024 12:15:00 CET | Pressmeddelande

Allt färre svenska elever läser andra främmande språk än engelska i skolan och språkutbudet krymper på många håll på grund av lärarbrist och för små elevgrupper. I jämförelse med de andra skandinaviska länderna är Sverige sämst i klassen. I Danmark läser 85 procent av grundskoleeleverna i 9:an tyska, motsvarande siffra i Norge är 25 procent medan i Sverige endast 17 procent av niondeklassarna läser tyska.