Tremånadersränta populärast för bostadsrättsägare i Skåne

Under juni och juli i år valde 61 procent av bostadsrättsägarna i Skåne tremånaders bindningstid. Tendensen att fler bostadsrättsägare än villaägare väljer kortast möjliga bindningstid återfanns även i Västra Götaland och Stockholms län.

Statistikens uppbyggnad
Statistiken baseras på nya kunders val av bindningstid och befintliga kunder med bolån som valt ny bindningstid under juni och juli. Det går att bryta ned statistiken på flera län. Den här gången fokuserar vi på hur kunder i Skåne, Stockholm och Västra Götalands län valt att göra med sina bolån.

- Bostadsrättsinnehavare är betydligt mer benägna att välja lån med tre månaders ränta jämfört med villaägare, så det är troligt att boendeformen i sig spelar roll för valet av bindningstid. Vi bor dock längre i småhus än bostadsrätter, vilket också kan påverka, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB.

- En annan faktor som sannolikt slår igenom vid val av bindningstid är omkostnader. Det är större risk att det kan komma större oförutsedda kostnader för underhåll i småhus än bostadsrätter som man kanske inte räknat med. Att binda räntan kan därmed bidra till större förutsägbarhet i månadskostnaderna, säger Claudia Wörmann.

- Vi ser nu att betydligt fler och framförallt småhusägare väljer att binda räntan. Det är inte så konstigt sett till att det just nu är lägre ränta på bolån med bindningstid på mellan ett och tre år jämfört med på bolån på tremånaders, avslutar Claudia Wörmann.

Skåne län
I Skåne valde 61 procent av bostadsrättsköparna/ innehavarna tre månaders bindningstid och 46 procent fattade samma beslut för sitt villalån. 41 procent av villaägarna valde att binda sina bolån. Motsvarande andel för dem med bostadsrätt var 28 procent. 11 procent av dem med bostadsrätt respektive 12 procent av dem med villa valde en mix av bindningstider, med en del tre månaders och en del med längre bindningstid.

Stockholms län
I Stockholm valde 58 procent av bostadsrättsköparna/ innehavarna tre månaders bindningstid och 51 procent fattade samma beslut för sitt villalån. 34 procent av villaägarna valde att binda sina bolån. Motsvarande andel för bostadsrättsägare var 27 procent. 15 procent av dem med bostadsrätt respektive 14 procent av villaägarna valde en mix av bindningstider, med en del tre månaders och en del med längre bindningstid.

Västra Götalands län
I Västra Götalands län valde 55 procent av bostadsrättsköparna/ innehavarna tre månaders bindningstid och 40 procent fattade samma beslut för lånet på sin villa.
47 procent av villaägarna valde att binda sina bolån. Motsvarande andel för bostadsrättsägare var 32 procent. 13 procent av dem med bostadsrätt respektive 14 procent av villaägarna valde en mix av bindningstider, med en del tre månaders och en del med längre bindningstid.

Val av bindningstid villaägare i juni och juli

Allt bundet

Allt rörligt

Mixat

34%

51%

14%

Skåne

41%

46%

12%

Västra Götaland

47%

40%

14%

Källa: SBAB. Not: Avrundning till närmaste hela procenttal kan göra att siffrorna inte summerar till hundra procent.

Val av bindningstid bostadsrättsägare i juni och juli

Allt bundet

Allt rörligt

Mixat

27%

58%

15%

Skåne

28%

61%

11%

Västra Götaland

32%

55%

13%

Mer om statistiken
Underlaget baseras på SBAB:s nya kunder, samt befintliga kunder som lade om sina lån under perioden 1 juni till och med 31:a juli. Vill du veta mer om hur kunderna valde att göra i ditt län, välkommen att höra av dig så tar vi fram underlaget.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 288 000 och 391 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 juni 2021). Antal medarbetare (FTE) är 811. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Glädjeskutt i svensk ekonomi, bostadsbrist på väg att lösas och behov av fler moderna trädgårdsstäder17.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk ekonomi går som tåget och inflationen ökar snabbare än väntat. Riksbanken kommer att tvingas justera upp räntebanan och höja reporäntan tidigare än de indikerat. Ett omfattande bostadsbyggande i kombination med en kraftigt nedreviderad befolkningsprognos talar för att bostadsbristen är löst till 2027. Prioriteringsordningen i byggandet måste dock ses över - vi behöver nya moderna trädgårdsstäder. Detta är några av slutsatserna i Bomarknadsnytt nr 3, 2021.

Hög tid att se över prioriteringsordningen i bostadsbyggandet6.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det byggs för få villor i Sverige. I två av tre storstadslän – Stockholm och Skåne – råder underskott i produktionen och trenden går snabbt mot underskott även i Västra Götaland. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för andra kvartalet 2021. Indexet visar också att prioriteringsordningen i byggandet framöver för Sverige som helhet bör vara småhus, bostadsrätter och hyresrätter.

Efter-semestern-effekt: bostadspriserna upp på bred front i augusti2.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bostadspriserna vände upp på bred front i augusti efter mer dämpade sommarmånader. Lägenhetspriserna steg i samtliga regioner med undantag för i Storgöteborg där de stod mer eller mindre stilla. Villapriserna steg också, med undantag för i Storstockholm där de stod stilla och Mellersta Sverige där de sjönk svagt. I samtliga storstadsområden ligger priserna på både lägenheter och villor kvar under toppnoteringarna tidigare under året. Detta visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under augusti.

Reporäntan och de rörliga boräntorna kvar på nuvarande nivå till hösten 202319.8.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Riksbanken höjer reporäntan nästa gång i november 2023. Det får de rörliga boräntorna att ligga mer eller mindre stilla på nuvarande nivå fram till dess. De långa marknadsräntorna föll oväntat tillbaka under sommaren vilket talar för att de långa bundna boräntorna höjs senare än tidigare väntat. Det är mycket förmånligt att binda boräntan på lite längre tid och allt fler väljer att göra det. Det är dock viktigare än någonsin att vara vaksam på de stora skillnaderna mellan list- och snitträntorna. Det är några av slutsatserna i Boräntenytt nr 4, 2021.