IKEA

Trendbrott: IKEA minskar sitt klimatavtryck samtidigt som verksamheten fortsätter att växa

Dela
Verksamhetsåret 2019* markerar ett viktigt trendbrott: klimatavtrycket i IKEAs värdekedja minskade, ner till referensnivån för 2016, samtidigt som tillväxten fortsatte. I dag publiceras IKEAs hållbarhetsrapport för 2019 med framsteg från hela värdekedjan och franchisesystemet i enlighet med vår People & Planet Positive-strategi.

- Vi befinner oss på en spännande resa för att inspirera och göra det möjligt för fler att leva mer hälsosamt och hållbart, samtidigt som vi skapar en positiv påverkan på människor, samhälle och vår planet. Verksamhetsåret 2019 markerar en viktig milstolpe eftersom det här är det första året då vi fortsatte att växa – samtidigt som vårt klimatavtryck minskade. Med en försäljningstillväxt på 6,5 procent lyckades vi minska vårt klimatavtryck med 4,3 procent i absoluta tal. Det här är goda nyheter, framför allt eftersom vi vet att vi behöver göra så mycket mer för att nå våra mål fram till 2030, säger Lena Pripp-Kovac, hållbarhetschef, Inter IKEA Group.

Trendbrottet beror framförallt på en stor ökning av förnybar energi i produktionen av IKEA-produkter samt en betydande ökning av energieffektiviteten hos belysning och vitvaror.

- Det är mycket glädjande att vi minskar vårt klimatavtryck. Inom IKEA Retail Sverige arbetar vi ständigt med hur vi kan bidra till att ytterligare minska vårt eget avtryck, men också för att våra kunder ska kunna välja en mer hälsosam och hållbar livsstil. I april kommer vi som ett led i detta, att erbjuda second hand-försäljning av IKEA-möbler i alla våra varuhus, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef, IKEA Retail Sverige.

Urval av höjdpunkter från 2019:

  • Varuhusförsäljningen ökade med 6,5 procent i jämförelse med verksamhetsåret 2018 samtidigt som värdekedjans klimatavtryck minskade med 4,3 procent i absoluta tal, ner till referensnivån för verksamhetsåret 2016. Detta beror framförallt på en stor ökning av förnybar energi i produktionen av IKEA produkter plus en betydande ökning av energieffektiviteten hos belysning och vitvaror.
  • All el och värme till våra byggnader i Sverige kommer från förnybara källor.
  • 90 procent av alla IKEAs inrikes transporter i Sverige är fossilfria och 100 procent av hemleveranserna i Stockholm är fossilfria.
  • 91 procent (84 procent VÅ18) av det trä som används i IKEA produkter kommer nu från mer hållbara källor – och är antingen FSC®-certifierat eller återvunnet trä.
  • Ökad användning av återvunnet material. 59 procent av den polyester som används i textilprodukter är återvunnen, och vi är på god väg mot målet 100 procent i slutet av 2020.
  • Lansering av kollektioner som har tillverkats av insamlat plastavfall från haven (MUSSELBLOMMA) och som bidrar till att minska luftföroreningarna (FÖRÄNDRING).
  • IKEA säljer nu solpaneler för hemmet på sju marknader, bland annat den svenska marknaden.
  • Tester av hållbart biobränsle för containerfartyg som transporterar IKEA-produkter.
  • Framtagande av fler växtbaserade maträtter. En version av de ikoniska IKEA köttbullarna, tillagade av växtbaserade proteinalternativ, lanseras i augusti 2020. Under året var nästan var femte rätt som såldes i bistron i våra svenska varuhus är växtbaserad.
  • I slutet av VÅ19 togs beslutet att investera 200 miljoner euro för att ytterligare påskynda omställningen till att bli klimatpositiv.
  • Sedan januari 2020 finns det inte längre några engångsartiklar i plast i IKEA-sortimentet.

Fler exempel på våra framsteg finns i IKEA hållbarhetsrapporten för 2019. Rapporten visar framsteg från hela vår värdekedja, inklusive Inter IKEA Group, franchisetagare och leverantörer. IKEA hållbarhetsstrategin People & Planet Positive beskriver ambitioner och åtaganden, och utgör en gemensam agenda för vårt arbete fram till 2030.

* Verksamhetsåret 2019 (VÅ19) sträcker sig mellan den 1 september 2018 till den 31 augusti 2019.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige
Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige
Ladda ned bild

Länkar

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.

IKEA hyllar 60- och 70-talens kreativitet och flower power genom den fjärde lanseringen av kollektionen Nytillverkad12.3.2024 11:00:15 CET | Pressmeddelande

IKEA fortsätter att ta fram älskad design från sitt arkiv, och förbättrar dem för dagens och morgondagens behov. Den fjärde utgåvan av kollektionen Nytillverkad är ännu en blinkning till det förflutna och hyllar 60- och 70-talens anda av flower power, djärvhet och kreativitet. Denna lansering av Nytillverkad kommer att finnas tillgänglig på IKEA i slutet av mars 2024.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye