Trendiga gråärter skapar rusning på Skansen

När Agneta Magnusson skulle presentera sin bok och ha en föreläsning om den trendiga gråärten, och de lika intressanta rovorna och kålrötterna, på Skansen den 16 januari blev det fullbokat direkt. -Det hade vi inte räknat med, säger Sarah Gühne som ansvarar för föreläsningsverksamheten. Som tur är har Agneta en lucka i kalendern så hon kan komma tillbaka för en ny föreläsning redan nu den 24 januari.

Gråärtsblom. Foto: Agneta Magnusson.

Agneta Magnusson är kulturvetare och fröodlare och just nu aktuell med boken "Gråärter, rovor - och den älskade kålroten" som handlar om växter som spelat en väsentlig roll för överlevnaden genom historien. Det här är köksväxter som har gett god skörd, klarat sig under olika förhållanden och varit viktiga komplement i kosthållningen.

Agneta berättar om köksväxternas historia, hur de odlats och hur de använts i matlagning och bakning. Bland kapitelrubrikerna hittar man till exempel "Mångfaldens gråärter", "Korovans storhetstid" och "Gammalt & nytt om kålrötter".  För den som odlar gråärta, rova eller kålrot innehåller boken också recept på bland annat hårt tunnbröd på gråärt och kornmjöl, rovmos med dragon och kålrotskryddskorpor.

Ettt viktigt budskap i boken är att vi måste fortsätta att odla de här grödorna, annars är de borta för alltid.
-Om vi vill bevara denna smakrika mångfald så får vi odla själva, säger Agneta Magnusson som också är ålderman i föreningen Sesams ärtskrå. Få sorter finns i handeln. Den som är intresserad kan gå med i Sesam, där man som medlem fröodlar och delar med sig av sitt överskott.

”Gråärter, rovor – och den älskade kålroten"

Plats: Skånska Gruvan, plan 3

Datum och tid: 16 januari 2019 kl 18-19 FULLBOKAT

Datum och tid: 24 januari 2019 kl 18-19

Gråärtsblom. Foto: Agneta Magnusson.
Rättviksärter. Foto: Agneta Magnusson.
Rättviksärt. Foto: Agneta Magnusson.
Solleröärter. Foto: Agneta Magnusson.
Solleröärter, torkade. Foto: Agneta Magnusson.
Solleröärt. Foto: Agneta Magnusson.
Jätteärt. Foto: Agneta Magnusson.
Gråärter. Foto: Agneta Magnusson.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.

Holger Bloms sjölejonterrass blir Baltic Sea Science Center11.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Hur skulle Skansen kunna utnyttja den gamla Sjölejonterrassen som stått oanvänd i många år? Läget mellan Skansen-Akvariet, Galejan och det gamla elefanthuset var för centralt belägen för att stå tom. Zoologiska avdelningens chef Tomas Frisk funderade tillsammans med Skansenchefen John Brattmyhr. De kontaktade Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet och tillsammans började tankarna på ett kunskapsområde om Östersjön, miljön och en plats för lärande att ta form. Arkitekten Katarina Wahlström på KAWA, och landskapsarkitekterna Topia, fick uppdrag att ta fram en programskiss för området.