Trendiga gråärter skapar rusning på Skansen

När Agneta Magnusson skulle presentera sin bok och ha en föreläsning om den trendiga gråärten, och de lika intressanta rovorna och kålrötterna, på Skansen den 16 januari blev det fullbokat direkt. -Det hade vi inte räknat med, säger Sarah Gühne som ansvarar för föreläsningsverksamheten. Som tur är har Agneta en lucka i kalendern så hon kan komma tillbaka för en ny föreläsning redan nu den 24 januari.

Gråärtsblom. Foto: Agneta Magnusson.

Agneta Magnusson är kulturvetare och fröodlare och just nu aktuell med boken "Gråärter, rovor - och den älskade kålroten" som handlar om växter som spelat en väsentlig roll för överlevnaden genom historien. Det här är köksväxter som har gett god skörd, klarat sig under olika förhållanden och varit viktiga komplement i kosthållningen.

Agneta berättar om köksväxternas historia, hur de odlats och hur de använts i matlagning och bakning. Bland kapitelrubrikerna hittar man till exempel "Mångfaldens gråärter", "Korovans storhetstid" och "Gammalt & nytt om kålrötter".  För den som odlar gråärta, rova eller kålrot innehåller boken också recept på bland annat hårt tunnbröd på gråärt och kornmjöl, rovmos med dragon och kålrotskryddskorpor.

Ettt viktigt budskap i boken är att vi måste fortsätta att odla de här grödorna, annars är de borta för alltid.
-Om vi vill bevara denna smakrika mångfald så får vi odla själva, säger Agneta Magnusson som också är ålderman i föreningen Sesams ärtskrå. Få sorter finns i handeln. Den som är intresserad kan gå med i Sesam, där man som medlem fröodlar och delar med sig av sitt överskott.

”Gråärter, rovor – och den älskade kålroten"

Plats: Skånska Gruvan, plan 3

Datum och tid: 16 januari 2019 kl 18-19 FULLBOKAT

Datum och tid: 24 januari 2019 kl 18-19

Gråärtsblom. Foto: Agneta Magnusson.
Rättviksärter. Foto: Agneta Magnusson.
Rättviksärt. Foto: Agneta Magnusson.
Solleröärter. Foto: Agneta Magnusson.
Solleröärter, torkade. Foto: Agneta Magnusson.
Solleröärt. Foto: Agneta Magnusson.
Jätteärt. Foto: Agneta Magnusson.
Gråärter. Foto: Agneta Magnusson.

Pressinbjudan: Kyrkhultstugan återinvigs 24 maj15.5.2019 08:48:11 CESTPressmeddelande

Kyrkhultstugan var en av de första stugorna som Skansens grundare Artur Hazelius lät flytta och återuppföra på Skansen. Under de senaste åren har stugan stått stängd på grund av renoveringsbehov och det var inte helt självklart vad som skulle kunna göras med den. Då fick Skansen kontakt med industrimannen Rune Andersson och med hembygdsföreningen i Kyrkhult, och ett helt nytt projekt tog fart - museet om museet!