Ticket

Trendspaning: 2020 års stora resetrender

Dela
Svenskarnas resebeteende har aldrig varit statiskt utan förändras från år till år, men är i dessa tider under större förändring och ökad medvetenhet än någonsin tidigare. Flera av de trender som både Ticket och övriga branschen ser inför det nya decenniet gäller ett mer hållbart och medvetet resande, med fokus på nya, lite mindre besökta resmål, avslappning och hälsa – gärna med naturen i centrum.

- De trender vi ser inför 2020 och framåt är mer hållbara, känns mer långsiktiga och går ofta mer på djupet än tidigare trender, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Motarbeta överturism

Under de senaste åren har en ökande trend varit att besöka så kallade second cities – att inte besöka ett lands mest populära stad eller turistort, utan att istället välja mindre besökta platser med betydligt färre turister. Detta gynnar både besökare och lokalbefolkning: besökare möter ofta en mer genuin plats, präglad av det lokala livet snarare än en turistanpassad metropol, och de lokala näringsidkarna gynnas av inkomster från turisterna. Att besöka minde upptäckta platser är också ett sätt att fortsätta upptäcka världen, samtidigt som risken för överturism med dess negativa konsekvenser motarbetas.

Fokus på avslappning och utloggning

Tidigare upplevelsetrender, där äventyren står i centrum, börjar ge utrymme för en motsatt trend där avslappning står i centrum. Detta handlar nödvändigtvis inte om att gå tillbaka till att bara slappa på en solstol, men att fokusera på att semestern ska ge total avkoppling, lugn och ro, och inte minst att logga ut från så många digitala kanaler som möjligt. Allt för att maximera återhämtningen som en utlandssemester ger.

Holistisk hälsa i fokus – naturen i centrum

En helhetssyn på hälsa står alltmer i fokus – och detta följer med svenska resenärer även under en semesterresa utomlands. Fler efterfrågar vällagad, ekologisk, nyttig och god mat under semestern, lägger ofta till något träningspass – som gärna får vara exempelvis lugnare yoga, som ger avslappning. Naturupplevelser blir allt viktigare och fler resenärer söker sig till naturnära resmål utanför städerna, där en avkopplande semester kan kombineras med sköna vandringar i vackra landskap.

Senarelagda bokningar

Trenden att boka sin utlandsresa tidigare och tidigare, som Ticket har sett under flera år bakåt, ser ut att både avstanna och vända. I år bokar svenska resenärer sin semesterresa utomlands tätare inpå avresedatumet än tidigare. Detta är till stor del en konsekvens av att det stora trycket på semesterbokningar har mattats av något. Så sent som i fjol var fyndläget som bäst så lång tid innan avresa som möjligt. Till följd av dels den varma sommaren 2018 och dels anpassningen av utbudet som researrangörerna har gjort under det gångna året är trenden nu den motsatta, och svenskarna bokar generellt sett sin utlandssemester längre fram inpå resan än tidigare.

Hållbarhet – en del av att upptäcka världen

Hållbarhet inom resebranschen är i allra högsta grad aktuellt även under kommande 20-tal. Svenskar, generellt sett mycket beresta, ställer allt högre krav på aktörer i branschen att utveckla mer hållbara semesterlösningar. Tågresandet ökar, med nya linjer som följd, men allt viktigare är ett helhetstänk kring hållbarhet under semester. Allt från val av resmål, flygbolag och att välja direktflyg till att tänka hållbarhet på resmålet är centralt för många svenska resenärer, nu och under kommande år.


För mer information kontakta:

Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Kontakter

Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Bilder

Dokument

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye