TripAdvisor och Viator slutar sälja biljetter till delfinunderhållning

Tusentals delfiner lever i fångenskap runt om i världen, ännu fler fångas i haven och säljs eller föds upp för att roa turister. Nu slutar resejättarna TripAdvisor och Viator sälja biljetter till och marknadsföra attraktioner där delfiner och andra valar far illa.

Nick Stewart, som är chef för World Animal Protections arbete med delfiner, säger:

”Vi är överlyckliga över att TripAdvisor nu stoppar biljettförsäljningen till och marknadsföringen av alla attraktioner med delfiner och andra valar. Miljoner djurvänner luras varje år att tro att delfinshower är harmlösa, lärorika och bra för bevarande. Men detta kunde inte vara längre från sanningen.

Vi vet att de flesta människor som deltar i den här verksamheten gör det för att de älskar vilda djur, omedvetna om grymheten bakom kulisserna. Turister som vill uppleva vilda djur på ett etiskt sätt under semestern bör se djur i naturen eller i genuina fristäder.

Att stänga denna grymma industri kommer inte att ske över en natt, men om vi vidtar åtgärder nu kan det vara den sista generationen delfiner som hålls fångade i vinstsyfte.”