Triss i prestige från Philipponnat i februaris TSE-släpp

Tre toppchampagner från Philipponnat i TSE-släppet 14 februari: Lagom till Alla hjärtans dag lanseras tre av kvalitetsproducenten Philipponnats hårt allokerade prestigeviner. Det är tre årgångschampagner som oemotståndliga redan idag, men naturligtvis är mycket lagringsdugliga. Cuvée 1522 Premier Cru Extra Brut Rosé 2008 Artikelnummer 97083. Endast 240 buteljer. Lanseras i presentförpackning. Pris 969 kr. Mareuil sur Aÿ Premier Cru Extra Brut 2008 Artikelnummer 97067. Endast 180 buteljer. Pris 1459 kr. Clos des Goisses Extra Brut 2010: Artikelnummer 97073. Endast 72 buteljer. Lanseras i presentförpackning. Pris 1650 kr.

Cuvée 1522 Premier Cru Extra Brut Rosé är gjord för att visa upp storheten i roséchampagne. Familjen Philipponnat har bott i Champagne i många hundra år, men räknar år 1522 som en milstolpe. Det var nämligen då som Aprile Philipponnat registrerades som ägare av vingårdar i byn Aÿ. Cuvée 1522 är en hyllning till det arvet. Majoriteten av pinot noirdruvorna kommer från vingården Léon i Ay, chardonnaydruvorna från Mesnil-sur-Oger och cirka 10 procent pinot noir (som vinifieras som ett rödvin) från vingårdarna i Mareuil-sur-Ay. 2008 blev en klassisk och strålande årgång som lämnade få bönder missnöjda. Cuvée 1522 Premier Cru Extra Brut Rosé 2008 har bland annat belönats med 98 poäng i Decanter.

Vinet är gjort på 72 procent pinot noir och 28 procent chardonnay från Grand Cru- och Premier Cru-vingårdar. Ungefär hälften av basvinet är lagrat på ekfat och har inte genomgått malolaktisk jäsning. Lagrat på jästfällning i elva år innan degorgeringen i mars 2019. 4,5 gram dosage.

Mareuil sur Aÿ Premier Cru Extra Brutär en av tre enskilda vingårds-cuvéer. Årgång 2008 är den andra efter 2006. De utvalda vingårdslägena är antingen en del av Clos des Goisses i byn Mareuil-sur-Ay, eller ligger precis intill. Endast 2200 flaskor producerades av Mareuil sur Aÿ Premier Cru Extra Brut av den fantastiska årgången 2008.

Vinet är gjort på 100 procent pinot noir, som är Philipponnats signaturdruva, från Premier Cru-lägen. Ungefär hälften av basvinet är lagrat på ekfat och har inte genomgått malolaktisk jäsning. Degorgerades i augusti 2018. 4,5 gram dosage.

Clos des Goisses är Philipponnats flaggskepp och ikonvin. Legendariska Clos des Goisses är en muromgärdad vingård på 5,5 hektar med kalkrik jordmån (krita, sand och märgel) och en perfekt exponering som vetter mot söder och anses vara Champagnes bästa sluttning. Just den sydliga exponeringen gör Clos des Goisses i genomsnitt 1,5 grad varmare än regionens genomsnitt under mognadsperioden. Vingården har funnits sen 1600-talet, vilket gör den till den äldsta vingården i Champagne. Den har även regionens brantaste sluttning på 45⁰ (”Gois” betyder just mycket brant sluttning). Philipponnat köpte vingården år 1935. Årgång 2010 gav en extremt låg skörd. Totalt producerades 5000 flaskor av Clos de Goisses 2010, vilket är cirka en fjärdedel av normalskörd. Sverige har fått en allokering av 90 flaskor, av vilka 72 stycken nu släpps på Systembolaget. Clos des Goisses 2010 har bland annat belönats med 98 poäng i Decanter.

Vinet är gjort på 71 procent pinot noir and 29 procent chardonnay. 73 procent av basvinet lagras på ekfat. Vinet genomgår ingen malolaktisk jäsning. Lagrat på jästfällning i nio år innan degorgeringen i mars 2019. 4,5 gram dosage.

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Codorníu, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.

El Estecos höghöjdsvin Altimus 2015 i Systembolagets exklusiva småsläpp21.11.2019 10:45:46 CETPressmeddelande

Imorgon fredag kl 10.00 är det dags för nytt släpp av småpartier på Systembolaget, med särskilt fina viner till decemberhelgernas kommande middagar. Från oss på Spring Wine & Spirits hittar du den argentinska producenten El Estecos flaggskepp Altimus 2015. Perfekt till bättre viltmiddagar, smakrik stek och grillat lamm, nöt eller fläsk. Totalt släpps 480 buteljer. Artikelnummer 95477 och kostar 279 kronor