Trocadero byter ägare

Spendrups Bryggeri har idag tagit över varumärket Trocadero från Nordarom AB. Genom förvärvet får Spendrups ansvar för den totala produktionen av Trocadero och möjlighet att utveckla och förädla det ikoniska svenska varumärket.

Spendrups har en lång tradition av att hitta och framgångsrikt utveckla klassiska svenska varumärken, som exempelvis Loka, Mariestads och Norrlands Guld. Nu vill man göra en liknande resa med den klassiska läsken Trocadero.

- Vi ser stora möjligheter att utveckla varumärket som har blivit så älskat av det svenska folket bland alla globala läskedrycker. Dessa fanns inte tidigare när åtta bryggerier delade på ansvaret för varumärkets utveckling, säger Erik Jarnsjö, försäljningsdirektör på Spendrups.

Sedan 1953 har Trocadero producerats efter samma unika recept – först av Saturnus och därefter av Nordarom i Norrköping. Produktionen har de senaste fem åren legat stabilt på mellan 11 och 12 miljoner liter per år. Trocadero finns i 33 cl returglas, 33 cl burk och 33, 50 och 150 cl petflaska.

- Nordarom har tillverkat Trocaderos extrakt sedan år 2006. Nu är det dags för läsk-ikonen att varsamt förädlas och utvecklas. Vi är glada över att Spendrups tar hand om Trocaderos resa framåt och kommer att följa utvecklingen av varumärket med stort intresse. Vi kommer även i fortsättningen att tillverka Trocaderos extrakt, säger Mats Hansare, vd för Nordarom.

Avtalen som Nordarom tidigare har haft med sju andra bryggerier avslutas den 20 november 2017. Spendrups blir därmed ensam leverantör av Trocadero till dagligvaru- och servicehandeln och till restauranger. Spendrups har sedan länge stått för största delen av varumärkets volym av Trocadero. Läsken kommer att tillverkas på bryggeriet i Grängesberg med en årlig produktion av cirka 12 miljoner liter.

Spendrups världsledande på ekologisk öl4.6.2018 09:32Pressmeddelande

Spendrups har jobbat länge på ett starkt och stort utbud av ekologiska drycker, trots att det innebär stora utmaningar. Det gäller inte minst inom ölproduktionen där vi har valt att producera öl som är ekologiskt till 100 procent. Spendrups har nu skrivit avtal med ytterligare en producent av ekologisk humle, och säkrat tillgången av humle i många år framåt. Nu hr vi passerat 10 miljoner liter ekologiskt öl vilket innebär att vi är störst i världen på ekologisk öl.

Nyhet! Schweppes Lemon Zero – och tre älskade sommardrinkar utan tillsatt socker15.5.2018 09:52Pressmeddelande

Sommarens svalkande drinkar är till för att avnjutas, kanske allra helst vid poolkanten eller på en god väns balkong. Oavsett finns det aldrig anledning att tumma på smaken. Därför lanserar nu Schweppes Lemon Zero, för dig som vill njuta av lika goda drinkar utan tillsatt socker. Testa Schweppes Lemon Zero i tre klassiska sommarfavoriter – du kommer garanterat få en frisk smakupplevelse du länge vill sippa på.