Trocadero byter ägare

Spendrups Bryggeri har idag tagit över varumärket Trocadero från Nordarom AB. Genom förvärvet får Spendrups ansvar för den totala produktionen av Trocadero och möjlighet att utveckla och förädla det ikoniska svenska varumärket.

Spendrups har en lång tradition av att hitta och framgångsrikt utveckla klassiska svenska varumärken, som exempelvis Loka, Mariestads och Norrlands Guld. Nu vill man göra en liknande resa med den klassiska läsken Trocadero.

- Vi ser stora möjligheter att utveckla varumärket som har blivit så älskat av det svenska folket bland alla globala läskedrycker. Dessa fanns inte tidigare när åtta bryggerier delade på ansvaret för varumärkets utveckling, säger Erik Jarnsjö, försäljningsdirektör på Spendrups.

Sedan 1953 har Trocadero producerats efter samma unika recept – först av Saturnus och därefter av Nordarom i Norrköping. Produktionen har de senaste fem åren legat stabilt på mellan 11 och 12 miljoner liter per år. Trocadero finns i 33 cl returglas, 33 cl burk och 33, 50 och 150 cl petflaska.

- Nordarom har tillverkat Trocaderos extrakt sedan år 2006. Nu är det dags för läsk-ikonen att varsamt förädlas och utvecklas. Vi är glada över att Spendrups tar hand om Trocaderos resa framåt och kommer att följa utvecklingen av varumärket med stort intresse. Vi kommer även i fortsättningen att tillverka Trocaderos extrakt, säger Mats Hansare, vd för Nordarom.

Avtalen som Nordarom tidigare har haft med sju andra bryggerier avslutas den 20 november 2017. Spendrups blir därmed ensam leverantör av Trocadero till dagligvaru- och servicehandeln och till restauranger. Spendrups har sedan länge stått för största delen av varumärkets volym av Trocadero. Läsken kommer att tillverkas på bryggeriet i Grängesberg med en årlig produktion av cirka 12 miljoner liter.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Vinnarna av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic 2017 är bartendern Mano och fysikern Martin28.8.2017 16:00Pressmeddelande

I lördags avgjordes tredje upplagan av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. Efter finalen, där fem professionella bartenders och fem entusiastiska amatörer gjorde upp i två separata tävlingar, står det nu klart att bartendern Mano Roshdis GT ”Golden Pearl” och fysikern Martin Johanssons GT ”Midnattssolsdrömmande Rabarber” är Sveriges bästa Gin & Tonics.

Nu korar vi Sveriges Bästa Gin & Tonic!6.4.2017 10:30Pressmeddelande

Söndagen den 9 april är det internationella GT-dagen. Det firar Schweppes med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. GT är en älskad klassiker som kan varieras i det oändliga. Frågan är vem som gör den bästa. För tredje året i rad anordnar Schweppes tävlingen tillsammans med Nöjesguiden. Nytt för i år är att bartenders och amatörer tävlar sinsemellan. Finalen går av stapeln den 26 augusti på Gamla Riksarkivet i Stockholm.