Trollhätteinspelade Apstjärnan av Linda Hambäck uttagen till Annecy International Animation Festival

Linda Hambäcks nya film Apstjärnan har valts ut i tävlan till Annecy International Animation Festival, världens främsta animationsfestival. Filmen bygger på Frida Nilssons barnbok och bland röstskådespelarna finns Stellan Skarsgård, Pernilla August, Rebecca Gerstmann och Melinda Kinnaman. Filmen är producerad av LeeFIlm i samproduktion med Film i Väst och till stora delar animerad hos Dockhus Animation i Trollhättan under ledning av Mikael Lindbom. Apstjärnan har svensk biopremiär 11 juni.

Apstjärnan handlar om Jonna, som bott på barnhemmet Renfanan i hela sitt liv och alltid drömt om en mamma. Men när en Gorilla svänger in med sin skruttiga bil och vill adoptera henne, blir hon tveksam. Det visar sig dock att de har mycket mer gemensamt än vad Jonna kunde tro. Just när Jonna börjat vänja sig med Gorillan och den underbara skroten har blivit hennes hem, hotar stadens starke man Tord deras existens.

Apstjärnan hade världspremiär på barn- och ungdomsfilmfestivalen BUFF i Malmö tidigare i år, och är nu utvald till filmfestivalen i Annecy, världens främsta för animerad film.

– Ärligt – det känns helt fantastiskt! Efter detta knöliga år med uppskjutna premiärer är detta som en stor underbar present! Annecy har alltid varit en drömfestival att få vara del av och att nu bli uttagen till huvudtävlan känns oerhört hedrande för oss alla som jobbat med filmen, säger Linda Hambäck, regissör och medproducent.

Linda Hambäck är en av vårt lands främsta företrädare för animerade filmer för barn i egenskap av regissör och producent. Med Vem-filmerna, Tänk om… och Bajsfilmen – Dolores och Gunellens värld har hon låtit många barn – och vuxna – få ta del av spännande berättelser befolkade av intressanta och originella figurer. Flera av Sveriges främsta skådespelare, som Stellan Skarsgård, Pernilla August, Rikard Wolff, Felix Herngren, Mia Skäringer och Melinda Kinnaman har gett röst åt karaktärerna. Linda Hambäcks förra film Gordon & Paddy tävlade 2018 om en Kristallbjörn på Berlins filmfestival. På Guldbaggegalan året efter mottog hon Gullspiran för sina insatser i svensk film för de unga.

Det unga stjärnskottet Rebecca Gerstmann gör rösten till Jonna i Apstjärnan, och i övriga röstroller finns Pernilla August (som Gorillan), Stellan Skarsgård, Melinda Kinnaman, Gunnar Bolin och Tova Magnusson.

Filmen är regisserad av Linda Hambäck, med manus av Janne Vierth efter Frida Nilssons bok. Apstjärnan är en svensk-dansk-norsk samproduktion, producerad av Petter Lindblad och Hambäck för LEE Film i samproduktion med Film i Väst (Peter Possne) och SVT (Anna Croneman) samt danska Nørlum och norska Mikrofilm, och med stöd av Svenska Filminstitutet, filmkonsulent Jenny Gilbertsson. Filmen är till stora delar animerad på Dockhus Animation i Trollhättan. SF Studios är distributör, och Apstjärnan har svensk biopremiär 11 juni.

Några av de svenska långfilmer som tidigare tävlat i Annecy är Per Åhlins Resan till Melonia (1991) och Hundhotellet (2001) samt Tarik Salehs Metropia (2010). Svensk-danska Resan till Fjäderkungens Rike (2014) av Esben Toft Jacobsen visades utom tävlan, också den producerad av Apstjärnans producent Petter Lindblad. På kortfilmssidan har närvaron varit stark, och på senare år har Slavar (2009) av David Aronowitsch och Hanna Heilborn och Min börda (2017) av Niki Lindroth von Bahr vunnit kortfilmspriset.

Annecy International Animation Film Festival äger rum 15-18 juni. Läs mer här: www.annecy.org

Kontakt:

Mikael Lindbom, Dockhus Animation, 0705-55 14 09

Film i Väst: Ulrika Grönérus 0708-64 37 36

Film i Väst satsar på Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg27.6.2022 15:30:50 CEST | Pressmeddelande

I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36x36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.

Lukas Moodysson gör ny långfilm: Tillsammans 9920.5.2022 10:40:22 CEST | Pressmeddelande

På Film i Västs årliga pressträff i Cannes tillkännagavs Lukas Moodyssons nya film Tillsammans. Den blev en stor succé bland publik och kritiker år 2000. Nu kommer uppföljaren, Tillsammans 99, som utspelar sig 1999, 24 år efter den första filmen. Tillsammans 99 spelas in i Västra Götaland under augusti och september. Filmen produceras av Memfis Film, Lars Jönsson och Anna Carlsten, i samproduktion med SF Studios och Film i Väst. SF Studios hanterar nordisk distribution. Tillsammans 99 beräknas att ha biopremiär under 2023.

Fyra av Film i Västs samproduktioner slåss om en Guldpalm i Cannes14.4.2022 12:12:16 CEST | Pressmeddelande

Med sin förra film, The Square, tog Ruben Östlund hem filmvärldens kanske mest prestigefulla pris, Palme d’Or. Nu är han tillbaka i huvudtävlan med Triangle of Sadness. Inspelad i Trollhättan och Göteborg och med Woody Harrelson i en av huvudrollerna. Även Film i Västs samproduktion Boy from Heaven av Tarik Saleh, Holy Spider av Ali Abbasi och R.M.N. av den rumänske regissören Cristian Mungiu slåss om en Guldpalm. Kristoffer Borglis Sick of Myself och Hlynar Pálmasons Godland är uttagna till sektionen Un Certain Regard.