Trots chockhöga elpriser: Alliansen nekar politisk bredd i skånska Effektkommissonen

Under dagens möte med regionala utvecklingsnämnden i Region Skåne avslogs Vänsterpartiets initiativärende om att låta alla regionfullmäktiges partier ingå i den skånska Effektkommissionen, den enda gruppen som arbetar specifikt mot el- och energiförsörjningsfrågorna i regionen.

- Elpriserna skenar och utmanar ekonomin för våra invånare, institutioner och företag, säger Vilmer Anderssen, representant i regionala utvecklingsnämnden och initiativtagare till förslaget. Energipolitiken är en nationell fråga där vi i Skåne behöver visa en så bred och enad front som möjligt för att få till åtgärder som dämpar effekterna av de höga energipriserna så fort som möjligt. Idag utesluts folkvalda partier från diskussioner och beslutfattande, och framförallt från att medverka i bred enighet kring hur avgörande den här frågan faktiskt är.

Effektkommissionen har i uppdrag att arbeta med den långsiktiga elförsörjningen. Representanter från Region Skåne, kommuner, privata energibolag, näringslivsrepresentanter och offentliga myndigheter diskuterar fram gemensamma fokusområden för att ha möjligheten att förbättra elförsörjningen i Skåne, med avseende på leveranssäkerhet, kostnad och miljö. Alla regionfullmäktiges partier är inte representerade i Effektkommissionen. I svaret till initiativet anges att det är viktigt att Effektkommissionen inte blir för stor, d.v.s. består av för många representanter.

- Skånes effektkommission består av femton aktörer som skickar representanter till mötena. Från Region Skåne skulle det innebära att fem personer till skulle delta för att alla folkinvalda partier skulle ha en representant. Det skulle vara demokratiskt riktigt att alla partierna är med och arbetar med frågorna, inte minst för att befästa den gemensamma utgångspunkten att kräva snabba åtgärder. Att hävda att det på något vis skulle försämra gruppens arbete att vara fem till, det har jag svårt att se som ett hållbart argument för avslag, avslutar Angelica Svensson, även hon representant i regionala utvecklingsnämnden.

Kvalificerade bedömningar pekar på att de höga priserna kommer att stanna, med risk för ytterligare höjningar under höst och vinter.

Vilmer AndersenLedamot i regionfullmäktige, representant i regionala utvecklingsnämnden

Tel:070 - 585 22 24

V: Anpassa vårdens kassa efter invånarnas behov – inte tvärt om!11.3.2024 16:30:00 CET | Pressmeddelande

Idag lägger Vänsterpartiet en motion som ska säkerställa att invånarna får den vård de behöver. Region Skånes stora budgetunderskott pressar hårt på den skånska vården – nu vill V att budgeten ska planeras utifrån vårdbehoven i stället för att inskränka invånarnas rätt till vård med en alltför snäv ekonomisk ram. "Det går inte att dra ner mer på personalen. Då riskerar vi patienternas liv. Det var budskapet från kvinnokliniken i Lund som jag besökte idag", säger Nooshi Dadgostar efter skånebesöket.