Ideon Science ParkIdeon Science Park

Trots Corona-krisen: Snacks-företaget RENJER presenterar fyra nya produkter

Förra året lyckades det svenska företaget Renjer Snacks AB att öka sina intäkter till nästan 12 miljoner kronor. Företaget har utvecklat varumärket RENJER som ett hållbart och näringsrikt viltkötts-alternativ till Beef Jerky. Enligt medgrundaren och VD Alex Kirchmaier så har företaget, som grundades år 2017, lyckats sälja mer än en halv miljon av deras produkter år 2019. Coronakrisen har dock haft en stark inverkan på flera av RENJERs försäljningskanaler och har stoppat deras tillväxt för stunden.

RENJER produktsortiment: Traditional Nordic och Modern Nordic

För att få ut mesta möjliga av dessa utmanande tider beslutade företaget att påskynda deras produktutveckling och investera i RENJERs framtid. Alex Kirchmaier förklarar:

”Sedan pandemin började i mitten av mars har de flesta återförsäljare stoppat sina inköp. Därför slutade vi sälja vårt nuvarande produktsortiment i nya butiker eftersom det kändes som meningslösa insatser.”

I stället fokuserade teamet all sin energi på att slutföra utvecklingen av fyra nya produkter. Den nya traditionella produktserien, bestående av Nordic Reindeer Jerky och Nordic Elk Jerky med havsalt, är en uppdaterad version av det nuvarande sortimentet medan den andra produktserien har det tydliga målet att krydda till utbudet.

Den mer moderna nordiska serie som RENJER utvecklade därför, består av Elk Jerky med svartpeppar och Red Deer Jerky med chili-lime-smak. När man frågar teamet om bästa smaken, har alla sin egen favorit. Anton Vänskä, som är ett stort fan av kryddstark mat, kan inte få nog av den nya chilismaken. Alex Kirchmaier å andra sidan tycker att den mer subtila kryddan med svartpeppar är godast. RENJERs tredje grundare Tim Schulz, som ursprungligen hade idén om att skapa ett mellanmål baserat på det traditionella lufttorkade receptet på renkött, är mer än nöjd med det förbättrade receptet för den traditionella serien, som kommer otroligt nära det nordiska originalet - med en "liten modern twist", tillägger han.

Produktutvecklingsprocessen, som inleddes i oktober, bara en månad efter RENJER framgångsrikt deltog i den tyska TV-serien “Die Höhle der Löwen” (Draknästet) planerades ursprungligen med målet att det nya sortimentet skulle lanseras hösten 2020. På grund av krisen och den därav skiftade fokusen för teamet, tidigarelades den officiella lanseringen till den 22 juni 2020. Just nu inviger Renjer denna nya era med en 6 veckor lång lanseringskampanj som belönar de lojala fansen med speciella förbeställningserbjudanden.

Fabriken som producerar den nya produktserien är livsmedelssäkerhetscertifierad av IFS. Denna produktionsanläggning uppfyller inte bara de högsta livsmedelssäkerhetsstandarderna, utan har också en avancerad produktionsprocess som leder till en längre hållbarhet på 18 månader samtidigt som man avstår från att använda något annat konserveringsmedel än naturligt havssalt. På grund av dessa förbättringar tror företaget på en ökad framtida försäljning i ett bredare utbud av kanaler.

----

Corporate Communications: Renjer Snacks AB, Alex Kirchmaier, Scheelevägen 15 SE-22363 Lund, Tel.: +46700066174, E-Mail: alex@renjer.ky

Renjer Snacks AB is the world’s leading producer of wild game snacks. RENJER brings the rare and unique flavours of the North to consumers who value sustainable raw materials, taste and quality. www.renjer.ky
Facebook/Instagram: @renjer.ky

Alex Kirchmaier, VD
E-Mail: alex@renjer.ky
Tel.: +46700066174

RENJER produktsortiment: Traditional Nordic och Modern Nordic
RENJER team: Alex Kirchmaier, Tim Schulz och Anton Vänskä

Vinnarna är utsedda i Innovationstävlingen!31.8.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Innovation har för andra året i rad tillsammans med samarbetspartners valt att synliggöra och ge utrymme åt nya innovatörer och främja deras tillträde till den stora marknad som Agenda 2030 innebär. Ideon Innovations innovationstävling har fokus på de globala målen och potentiella vinnare är entreprenörer med tidiga idéer som både har en stor affärspotential men också tydligt bidrar till en positiv förändring.

Juniorprogrammerare får fortsätta efter praktik i Coronatider- MatchIT programmet övergår i metodbeskrivning2.6.2020 14:58:31 CESTPressmeddelande

Nu har andra gruppen av juniora programmerare, utbildade i MatchIT projektet, avslutat praktikfasen - mitt under Coronatider. Ett av företagen som tagit emot juniora talanger som praktikanter via snabbutbildningen MatchIT är särskilt nöjda med samarbetet; SIB Solutions på Ideon Science Park. Resultatet av den första omgången är över 50% i relevanta jobb 6 månader efter praktik. Nu övergår projektet i metodbeskrivning och metodspridning.

Sex ledande ICT-miljöer vill skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH)29.11.2019 09:18:20 CETPressmeddelande

Ett samarbetsavtal har tecknats mellan sex av Sveriges ledande science parks inom ICT. De vill nu tillsammans skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH). Det kan i så fall bli det svenska bidraget till ett nätverk av europeiska hubbar som ska inbjuda till gränsöverskridande samarbeten samt främja spridning och användning av de digitala kapaciteter som byggs upp i näringsliv och offentlig sektor.

57% i jobb eller utbildning efter MatchIT projektets första omgång!25.11.2019 13:45:23 CETPressmeddelande

I Projektet MatchIT får nyanlända akademiker intensivutbildning och praktikjobb inom programmering. Första omgången kandidater gick ut under våren 2019. I Skåne har redan 8 av 18 MatchIT kandidater som slutförde utbildningen och praktiken fått jobb och de flesta av de resterande är inne i rekryteringsprocesser eller fortsatt utbildning. 5 deltagare fick jobb redan under utbildningens gång. ”Vi har lyckats forma ett bra samarbete både inom projektet och med företagen.” säger Olga Szczepankiewicz, projektledare på Region Skåne. Snart är det dags för omgång 2 ut i praktik.