Svea Bank AB (publ)

Trots extrem tillväxt: Företag fortsatt tveksamma till e-handel

Dela
E-handeln har accelererat under pandemin. Ändå arbetar de flesta företag fortfarande inte med digital försäljning till andra företag. Och många har inga planer på att börja. Rapporten Digital försäljning från Svea avslöjar samtidigt att företagen inser att kunderna i dag förväntar sig ett helt annat digitalt erbjudande.

För fjärde året i rad presenterar bank- och finansgruppen Svea sin rapport Digital försäljning. Undersökningen visar att majoriteten av svenska företag inte arbetar med digital försäljning till andra företag. Hälften av dessa säger att det inte heller är aktuellt att implementera det i verksamheten.

Det börjar dock ske en förändring hos företagen om än marginellt. I år uppger 16 procent att de överväger att införa digital försäljning i sin verksamhet. En ökning från fjolårets rapport där motsvarande siffra låg på 13 procent. Bland de tillfrågade företagen som inte arbetar med digital försäljning i dag uppger majoriteten att orsaken är att det inte passar deras målgrupp eller erbjudande.

– Digitaliseringen visade sig under pandemin vara en nödvändighet för de svenska företagens överlevnad. Det är därför förvånande att det fortfarande råder en stor tveksamhet till att införa digital försäljning. Det är viktigt att företag utvärderar sina verksamheter, möter konsumenternas förändrade behov och ser möjligheterna med att bli mer digitala, säger Thomas Svensson, Partner Manager och e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

Ökade krav på digitala försäljningslösningar

Årets rapport visar även att företagen anser att förväntningar på digitala lösningar har ökat under pandemin. I år uppger hela 69 procent av de tillfrågade att företagskunder har större förväntan på digitala lösningar i dag än för tre år sedan, alltså före pandemin. Bland de verksamheter som enbart riktar sig till privatpersoner svarar 71 procent att privatpersoner förväntar sig digitala lösningar i högre utsträckning i dag.

Bilaga 

Sker någon del av er försäljning till andra företag digitalt? (t.ex. webbutik eller återförsäljarsida och liknande?) Flervalsalternativ 

 

2021

2020

Ja

37 %

32 %

Nej, men vi funderar på det

16 %

13 %

Nej, och det är inte aktuellt

45 %

54 %

Nej

60 %

67 %

Vet ej

3 %

1 %

 

 Varför är det inte aktuellt för ert företag att starta digital försäljning?

 

2021

2020

Digital försäljning passar inte vårt erbjudande

20 %

57 %

Digital försäljning passar inte vår målgrupp

15 %

42 %

Vi saknar kompetens och resurser

8 %

2 %

Vi ser inget värde i digital försäljning

6 %

11 %

Annat

1 %

6 %

Vet ej

4 %

1 %

 

Upplever du att företagskunder förväntar sig digitala försäljningslösningar i dag än för tre år sedan? Flervalsalternativ

 

Totalt

Ja,

69 %

Ja, absolut

43 %

Ja, kanske

26 %

Nej

25 %

Vet ej

6 %

 

Upplever du att privatkunder förväntar sig digitala försäljningslösningar i större utsträckning i dag än för 3 år sedan? Flervalsalternativ

 

Totalt

Ja,

71 %

Ja, absolut

49 %

Ja, kanske

22 %

Nej

13 %

Vet ej

16 %

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea Ekonomi AB (publ)
Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med nära 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye