Trots extrem tillväxt: Företag fortsatt tveksamma till e-handel
För fjärde året i rad presenterar bank- och finansgruppen Svea sin rapport Digital försäljning. Undersökningen visar att majoriteten av svenska företag inte arbetar med digital försäljning till andra företag. Hälften av dessa säger att det inte heller är aktuellt att implementera det i verksamheten.
Det börjar dock ske en förändring hos företagen om än marginellt. I år uppger 16 procent att de överväger att införa digital försäljning i sin verksamhet. En ökning från fjolårets rapport där motsvarande siffra låg på 13 procent. Bland de tillfrågade företagen som inte arbetar med digital försäljning i dag uppger majoriteten att orsaken är att det inte passar deras målgrupp eller erbjudande.
– Digitaliseringen visade sig under pandemin vara en nödvändighet för de svenska företagens överlevnad. Det är därför förvånande att det fortfarande råder en stor tveksamhet till att införa digital försäljning. Det är viktigt att företag utvärderar sina verksamheter, möter konsumenternas förändrade behov och ser möjligheterna med att bli mer digitala, säger Thomas Svensson, Partner Manager och e-handelsexpert på Svea Ekonomi.
Ökade krav på digitala försäljningslösningar
Årets rapport visar även att företagen anser att förväntningar på digitala lösningar har ökat under pandemin. I år uppger hela 69 procent av de tillfrågade att företagskunder har större förväntan på digitala lösningar i dag än för tre år sedan, alltså före pandemin. Bland de verksamheter som enbart riktar sig till privatpersoner svarar 71 procent att privatpersoner förväntar sig digitala lösningar i högre utsträckning i dag.
Bilaga
Sker någon del av er försäljning till andra företag digitalt? (t.ex. webbutik eller återförsäljarsida och liknande?) Flervalsalternativ
|
2021 |
2020 |
Ja |
37 % |
32 % |
Nej, men vi funderar på det |
16 % |
13 % |
Nej, och det är inte aktuellt |
45 % |
54 % |
Nej |
60 % |
67 % |
Vet ej |
3 % |
1 % |
Varför är det inte aktuellt för ert företag att starta digital försäljning?
|
2021 |
2020 |
Digital försäljning passar inte vårt erbjudande |
20 % |
57 % |
Digital försäljning passar inte vår målgrupp |
15 % |
42 % |
Vi saknar kompetens och resurser |
8 % |
2 % |
Vi ser inget värde i digital försäljning |
6 % |
11 % |
Annat |
1 % |
6 % |
Vet ej |
4 % |
1 % |
Upplever du att företagskunder förväntar sig digitala försäljningslösningar i dag än för tre år sedan? Flervalsalternativ
|
Totalt |
Ja, |
69 % |
Ja, absolut |
43 % |
Ja, kanske |
26 % |
Nej |
25 % |
Vet ej |
6 % |
Upplever du att privatkunder förväntar sig digitala försäljningslösningar i större utsträckning i dag än för 3 år sedan? Flervalsalternativ
|
Totalt |
Ja, |
71 % |
Ja, absolut |
49 % |
Ja, kanske |
22 % |
Nej |
13 % |
Vet ej |
16 % |
Nyckelord
Kontakter
Thomas SvenssonPartner Manager
Tel:+46(0)70-545 66 25thomas.svensson@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea Ekonomi AB (publ)
Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med nära 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
Högsta domstolen ställer sig på Sveas sida14.2.2024 14:08:18 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen (KO) inledde under år 2020 ett pilotmål mot Svea Bank i syfte att förbjuda debitering av förseningsavgifter vid konsumentkrediter. Patent- och marknadsöverdomstolen gick i april 2023 på KO:s linje. Svea överklagade till Högsta domstolen som idag meddelar att de undanröjer den tidigare domen och visar målet åter till den domstolen för fortsatt handläggning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum