Trots oförändrad hyra - Bowling Bulls ägare säger nej till nytt kontrakt

Bowling Bulls ägare har fått igenom sina krav på oförändrad hyra men säger ändå nej till att driva bowlinghallen vidare.

Sedan mars 2018 har förhandlingar pågått mellan fastighetsägaren Järfällahus AB och Emil Sawma, som hyr lokalen där han driver Bowling Bull på Söderhöjden i Jakobsberg. Bakgrunden är att hyreskontraktet gick ut och skulle förhandlas om. Under förhandlingens gång tog Järfällahus en mängd olika steg för att gå hyresgästen till mötes. Vi kom med flera bud och olika förslag till lösningar för att verksamheten skulle kunna fortsätta. Emil Sawma ställde sig negativ till samtliga försök att lösa situationen.

Ärendet hänsköts därför till Hyresnämnden. Det ledde till att Hyresnämnden kom med en rekommendation, ett så kallat medlingsbud, i december 2018. Överenskommelsen var att båda parter skulle acceptera Hyresnämndens utslag. Det var dock bara Järfällahus som accepterade föreslagen hyresnivå. Vi har i samråd med den nya politiska ledningen i kommunen beslutat att erbjuda ytterligare rabatt på hyran så att den kommer ned till samma låga nivå som nuvarande kontrakt. Anledningen är att hallen används av pensionärer och paraidrottare, varför vi är måna om att verksamheten ska kunna bedrivas även i framtiden. Detta erbjudande skulle bara gälla så länge nuvarande hyresgäst driver bowlingverksamhet i lokalen och som längst i fyra år. Emil Sawma har dock tackat nej även till detta erbjudande, trots att förutsättningarna är i linje med de krav han tidigare ställt.

Vad som händer nu med bowlinghallen är oklart. I det fall att nuvarande hyresgäst bestämmer sig för att flytta kommer Järfällahus att göra allt vi kan säkerställa att det kan fortsätta bowlingverksamhet i lokalen.

-         Vi har hela tiden varit öppna för att nå en överenskommelse, säger Zara Lahouar, förvaltningschef på Järfällahus. Vårt erbjudande är en hyra som är på samma nivå som tidigare, vilket innebär den lägsta kvadratmeterhyran av alla bowlinghallar i norra Storstockholm. Ändå är läget just nu att hyresgästen tackat nej. Troligen väljer han att lämna lokalen till sommaren. Oavsett vem som bedriver verksamheten är vår målsättning att man ska kunna spela bowling i lokalen även framöver.

Sammanfattning:

-         Bowling Bull ligger på Hammarvägen 61, området Söderhöjden i Jakobsberg, Järfälla.

-         Förhandlingar om ny hyra påbörjades i mars 2018. Sedan dess har kontraktet förlängts vid flera tillfällen och Järfällahus har lämnat ett flertal bud och förslag till lösningar.

-         Ärendet har varit i Hyresnämnden, vilket resulterat i en rekommenderad hyra.

-         Järfällahus har accepterat den rekommenderade hyran och ytterligare rabatterat den så att den motsvarar samma nivå som nuvarande hyra.

Bowling Bulls ägare har tackat nej till ett nytt kontrakt med samma hyra som tidigare.