Trots pandemin: framgångsrikt år för Film i Väst 2020

15 inspelade långfilmer och tv-draman samt två animerade filmer. Trots pandemin gick den västsvenska filmindustrin för högvarv under 2020. Dessutom firade flera samproduktioner framgångar i Cannes, Berlin och på European Film Awards. - Vi ska vara stolta över att vi som en av få regioner i världen lyckats hålla produktionen igång under säkra former. Samtidigt har vi lagt grunden till nya tittarupplevelser och festivalbidrag, säger Mikael Fellenius, vd för Film i Väst.

Mikael Eellenius, vd Film i Väst. Bild Gus Kaage/Film i Väst

Film i Väst, som ägs av Västra Götalandsregionen, har nyligen haft bolagsstämma och kunnat summera film- och tv-dramaåret 2020.

2020 investerade Film i Väst 94 miljoner kronor i samproduktion av film och tv-drama. Samtidigt kräver Film i Väst av produktionsbolagen att de spenderar minst den summan på inköp av varor och tjänster i Västra Götalandsregionen. Den sammanlagda ”spenden” blev under 2020 över två gånger insatsen, 210 miljoner.

15 långfilmer och tv-draman ligger nästan i paritet med de två föregående åren. Men pandemin har också krävt extra ekonomiska insatser av Film i Väst, och framför allt av produktionsbolagen för att kunna säkerställa säkra inspelningar.

Genom extrainsatserna har stora projekt som Hannes Holms Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton, Erik Poppes Utvandrarna och Lisa James Larssons En Kunglig Affär – berättelsen om Kurt Haijby lagt stora delar av inspelningarna i Västra Götaland i stället för utomlands.

I 19 kommuner i Västra Götaland skedde det inspelning av långfilm och tv-draman under sammanlagt 448 dagar. Dessutom gjordes efterarbeten, postproduktion, under 3 397 dagar (48 långfilmer eller tv-draman). Den kommande filmen Apstjärnan och andra animationer genererade arbete under 2 475 arbetsdagar.

- Med sin blandning av privat kapital och offentliga insatser genererar den växande film- och tv-dramaindustrin både sysselsättning på hög nivå och regionala kringeffekter för exempelvis hotell, catering- eller biluthyrningsfirmor. Dessutom ökar skatteunderlaget för kommuner och region, säger Mikael Fellenius.

Trots att många internationella festivaler helt ställts in eller blivit digitala var Film i Västs samproduktioner representerade på de stora festivalerna som Berlin, Cannes, Toronto, Venedig och Sundance. Dit hör filmer som spelats in i Västra Götaland som Thomas Vinterbergs En runda till, Maria Sødahls Leva på hoppet, Jon Holmbergs Sune – Best man, Ninja Thybergs Pleasure, Dag Johan Haugeruds Barn, men också Sally Potters The Roads Not Taken, Magnus von Horns Sweat och Kaouther Ben Hanias The Man Who Sold His Skin.

- Jag vill särskilt framhålla Thomas Vinterbergs En runda till och Kaouther Ben Hanias The Man Who Sold His Skin, som nu båda Oscarsnominerats som Best International Feature Film samt Thomas Vinterberg, som Oscarsnominerats för Bästa regi. Vinterbergs film har också vunnit fyra European Film Awards, en brittisk Bafta och nominerats till Golden Globe och lång rad andra priser.

Premiäråret 2020 var magert: sex svenska och sex internationella långfilmer, fyra långa dokumentärer och 18 korta format.

- Biografåret var av naturliga skäl magert. Däremot hade hela åtta tv-draman premiär, med sista säsongen Vår tid är nu – 1951, Bäckström och Bröllop begravning och dop som mest populära. Alla inspelade i Västra Götaland.

För mer info:
Mikael Fellenius, vd Film i Väst, mikael.fellenius@filmivast.se, mobil 0702- 93 88 00

Mikael Eellenius, vd Film i Väst. Bild Gus Kaage/Film i Väst
Västsvensk film & tv-drama 2020 Omslag

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Film i Väst gratulerar Thomas Vinterberg till nattens Oscar för Bästa internationella film26.4.2021 04:16:35 CEST | Pressmeddelande

- Film i Väst gratulerar Thomas Vinterberg och Zentropa till nattens Oscar för Bästa internationella film. En runda till är en gripande historia med fantastiska skådespelarprestationer. Vi är oerhört stolta och glada över att ha fått vara med som samproducenter. Särskilt roligt är det att filmen till stora delar har spelats in i Västra Götaland med ett stort västsvenskt filmteam. Det är första året med tre Oscarsnomineringar, varav två för Bästa internationella film. Detta är filmhistoria för oss, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst.

Bakgrund: Thomas Vinterbergs Oscarsnominerade En runda till spelades in i Västra Götaland21.4.2021 11:09:26 CEST | Pressmeddelande

Thomas Vinterberg är dubbelt Oscarsnominerad för sin film En Runda Till, både som Bästa internationella film och Bästa regissör. En Runda Till är en av Europas mest framgångsrika filmer såväl publikt som konstnärlig på senare år. Inspelad i Västra Götaland och samproducerad med Film i Väst och Zentropa Sweden. Här är en bakgrundsartikel inför Oscarsgalan natten till måndag 26 april.

Children of the Enemy tävlar på dokumentärfilmsfestivalen CPH:DOX 202118.3.2021 10:23:33 CET | Pressmeddelande

Göteborgsregissören Gorki Glaser-Müllers dokumentär Children of the Enemy får världspremiär på dokumentärfilmsfestivalen CPH:DOX 2021, där den tävlar i internationella huvudtävlan International Main Competition, Dox:Award. Filmen handlar om Patricio Galvez kamp för att rädda sina föräldralösa barnbarn, som i sociala medier kallas IS-barn och terroristbarn, från mardrömslägret al-Hol i Syrien. Filmen produceras av Erika Malmgren och Kristofer Henell, Cinenic Film, i samproduktion med Film i Väst.

Sanna Lenken filmatiserar Jenny Jägerfelds prisade bok Comedy Queen16.3.2021 08:30:00 CET | Pressmeddelande

4 maj startar inspelningen i Göteborg av Sanna Lenkens (Tunna blå linjen, Min lilla syster) nya film Comedy Queen. Den är baserad på Jenny Jägerfelds prisade roman med samma namn och för manus står Linn Gottfridsson (Björnstad, I taket lyser stjärnorna). Huvudrollen Sasha spelas av Sigrid Johnson, som vi tidigare sett i bland annat Maria Wern, julkalendern Tusen år till julafton och hyllade sketcher i Melodifestivalen. Sashas pappa Abbe spelas av Oscar Töringe, aktuell som Magnus i Tunna blå linjen på SVT, och i rollen som Sashas bästis Märta ser vi långfilmsdebutanten Ellen Taure. Filmen är producerad av FLX i samproduktion med Film i Väst, SVT och SF Studios, som också hanterar distributionen i Norden.