Trots presidentens hot om förbud – planerna för EuroPride i Serbien står fast

Den serbiske presidenten Aleksandar Vučić har nyligen meddelat att Europride i Belgrad kommer att ställas in. Civil Rights Defenders är en av huvudarrangörerna för Europride i Belgrad och arbetar aktivt med arrangemanget på plats. Vi kan kommentera händelseutvecklingen och de fortsatta planerna för evenemanget.

I dagarna har den serbiske presidenten Aleksandar Vučić vid flera tillfällen gått ut och meddelat att Europride i Belgrad kommer att ställas in, med hänvisning till säkerheten för arrangemanget och andra svårigheter i landet. Häromdagen hårdnade tonläget och presidenten talade plötsligt om ett förbud. Uttalandet har mötts av stark kritik både nationellt och internationellt. Bland annat har 145 europaparlamentariker skrivit ett öppet brev till presidenten.

-        Evenemang som hålls på stängda platser som är planerade för Europride 2022 kan inte förbjudas av Vučić. Det som kan förbjudas, men då av polisen, är själva Prideparaden. Men ett sådant beslut skulle strida mot mötesfriheten och den serbiska konstitutionen. Vi väntar på det officiella beslutet, som vi kommer att överklaga. Fram till dess pågår planerna på Europride som planerat, säger Anders L. Pettersson, Executive Director på Civil Rights Defenders.

-        Den serbiske presidenten viker sig för konservativa högerkrafter i landet. Det här är en av farorna med ett populistiskt styre. De demokratiska rättigheterna får stå åt sidan, under förespeglingen att det handlar om säkerhet och stabilitet, säger Anders L. Pettersson.

-        Serbien måste respektera de mänskliga rättigheterna, inklusive mötesfriheten. Och omvärlden behöver sätta press på Aleksandar Vučić att göra det, säger Anders L. Pettersson.

Än har inget formellt besked om förbud nått arrangörerna.

Första Europride på Balkan

Europride är en festival som ägt rum sedan 1992 och anordnas varje år av olika europeiska städer. Årets Europride är historiskt. Det är det första Europride i Balkan och ett viktigt steg för utvecklingen för hbtqi-rättigheter i regionen. Enligt en undersökning från Civil Rights Defenders från 2021 anser två av tre på västra Balkan att man bör tillåta en fredlig Pride parad i Belgrad.

Kontakta oss för en kommentar
Civil Rights Defenders Executive Director, Anders L.Pettersson, kommer själv att åka ner och medverka på Europride och finns tillgänglig för kommentarer.

Kontakta oss på +46 (0)76 576 27 62 eller press@crd.org.

Anders L. Pettersson, Executive Director, Civil Rights Defenders

Iransk medborgare döms för folkrättsbrott och mord – Civil Rights Defenders kommenterar19.12.2023 17:04:55 CET | Pressmeddelande

En iransk medborgare dömdes idag i Svea hovrätt för folkrättsbrott och 24 fall av mord för sin inblandning i massavrättningar av politiska fångar Gohardasht-fängelset i Iran 1988. Domen är historisk och en seger för brottsoffer och de många människor som påverkats av övergreppen. Civil Rights Defenders har bevakat rättegången på plats i rättssalen i över två års tid, först i tingsrätten och nu i hovrätten. – Det är en viktig dom som har stor betydelse för att kunna ställa förövare till svars. Det rör sig om oerhört allvarliga brott som ingen tidigare hållits ansvarig för. Domen från Svea hovrätt ger brottsoffer och de många som drabbats någon form av rättvisa och upprättelse, säger John Stauffer, chefsjurist på Civil Rights Defenders.

Risk för diskriminering och godtyckliga polisingripanden – kritik mot förslag om visitationszoner15.12.2023 13:02:09 CET | Pressmeddelande

Utökade befogenheter för polisen att kroppsvisitera och genomsöka fordon utan brottsmisstanke ökar risken för kränkningar av den personliga integriteten och diskriminerande etnisk profilering. Det menar Civil Rights Defenders och pekar samtidigt på regeringens skyldighet att garantera rättssäkerheten och likabehandling. Igår överlämnades utredningen om visitationszoner till regeringen och nu riktas kritik mot flera av förslagen. – Förslagen i utredningen stillar inte vår oro för att visitationszoner kommer att vara integritetskränkande och leda till diskriminering. Vi vet att polisen använder sig av diskriminerande kontroller, och förslaget om visitationszoner bör inte genomföras innan vi har en diskrimineringslag på plats som också omfattar diskriminerande åtgärder av polis, säger Aida Samani, senior jurist på Civil Rights Defenders.

Förlust i Arbetsdomstolen: Kvinna nekad arbete på grund av slöja – plagget anses provocera13.12.2023 13:50:01 CET | Pressmeddelande

I dag kom domen i fallet där Civil Rights Defenders stämt en arbetsgivare för att ha nekat en muslimsk kvinna arbete på grund av att hon bar slöja. Arbetsdomstolen gav arbetsgivaren rätt. – Vi är besvikna över domen. Policyer som förbjuder slöja är problematiska ut ett diskriminerings- och religionsperspektiv. Det drabbar muslimska kvinnor oproportionerligt och nekar dem möjligheter på arbetsmarknaden på ett sätt som vi menar står i strid med lagstiftningen, säger John Stauffer, chefsjurist på Civil Rights Defenders.

Ny rapport: Ett år med Tidöavtalet – “Det är helheten som oroar”12.12.2023 06:58:00 CET | Pressmeddelande

I dag släpper Civil Rights Defenders en rapport som granskar den utveckling som skett under ett år med Tidöavtalet utifrån ett demokrati- och rättighetsperspektiv. Rapporten släpps samtidigt som Tidöparterna presenterar Tidöavtalet 1.1. – Sveriges demokrati står än så länge stark, men i granskningen ser vi en utveckling som oroar. Ett stort antal förslag och beslut som presenterats det senaste året inskränker eller strider mot våra grundläggande fri- och rättigheter. Detta är en utveckling som riskerar att försvaga Sveriges demokrati, säger John Stauffer, chefsjurist på Civil Rights Defenders.