Specsavers Sweden ABSpecsavers Sweden AB

Trots solens skadliga UV-strålning använder fyra av tio svenskar inte solglasögon

Solens UV-strålar kan på sikt orsaka ögonsjukdomar, och bästa skyddet är CE-märkta solglasögon. Men fyra av tio svenskar använder inte solglasögon alls sommartid, och en majoritet av befolkningen är inte medvetna om solens skadliga strålning. Det visar en färsk Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Synskadades Riksförbund och Specsavers.

I Sverige älskar vi solen och tar helst varje tillfälle att vara utomhus så mycket det bara går under sommarhalvåret. Men alla är inte medvetna om att regelbunden vistelse i solljus utan solglasögon kan orsaka flera olika ögonsjukdomar.

Det överlägset bästa skyddet mot solens UV-strålar är att använda CE-märkta solglasögon med UV-skydd. Men 38 procent, nära fyra av tio svenskar har inte för vana att använda solglasögon en solig sommardag. Det visar undersökningen som Sifo har gjort på uppdrag av Synskadades Riksförbund och Specsavers.

– Undersökningen visar att det finns stor okunskap om riskerna med UV-strålningen. Om fler använder solglasögon med UV-skydd drabbas färre av ögonsjukdomar i framtiden. För att vara på säkra sidan bör man undvika att köpa solglasögon på exempelvis stranden. Det finns också solglasögon som inte är lämpliga vid bilkörning och till havs. Går man till en optiker får man professionell hjälp och råd samt vet säker att man köper CE-märkta solglasögon, säger Caroline Schiller, produktchef och optiker på Specsavers.

Grå starr och åldersförändringar i gula fläcken är de två vanligaste ögonsjukdomarna i Sverige, som en miljon svenskar har haft eller lever med. Att dessa ögonsjukdomar kan orsakas av UV-strålning är en klar majoritet svenskar, 60 procent, inte medvetna om, enligt Sifo-undersökningen

Det finns alltså ett viktigt upplysningsarbete att göra, och därför samarbetar Synskadades Riksförbund och Specsavers kring temat ”Tillsammans för en bättre ögonhälsa”.

– Kunskaperna och medvetenheten måste förbättras om att risken för ögonsjukdomar ökar när vi utsätter våra ögon för solljus och UV-strålning. Att använda solglasögon som skyddar från UV-strålning är ett effektivt skydd, säger Neven Milivojevic, intressepolitisk chef på Synskadades Riksförbund.

Att upplysa och informera om betydelsen av att skydda ögonen är ett viktigt långsiktigt arbete:

– Vi behöver lära oss att ögonen, precis som huden, behöver skydd mot solen, säger Caroline Schiller.

Sifo-undersökningen gjordes genom webbintervjuer under perioden 20-25 april 2018, totalt intervjuades 1 066 personer.

Att tänka på när det gäller skydd mot solens skadliga strålning:

1. Använd solglasögon! Extra viktigt när man är på sjön, på en sandstrand eller i andra miljöer där solens strålar reflekteras. Ögonen är som mest utsatta för UV-strålning under tidig förmiddag och sen eftermiddag.

2. CE-märkning är en garant för fullgott UV-skydd.

3. Gå till en optiker. Där kan du få professionell hjälp och får garanterat solglasögon som skyddar mot UV-strålning.

(Källa: Caroline Schiller, Specsavers)

Mer fakta om sol, solglasögon och ögonhälsa finns i bifogat dokument.

Mer resultat från Sifo-undersökningen gjord på uppdrag av Synskadades Riksförbund och Specsavers:

Var köper vi våra solglasögon?

Nära hälften, 48 procent, har köpt sina solglasögon hos en optiker.

20 procent har köpt sina solglasögon i klädbutik.

21 procent i mataffär, bensinmack, på en marknad, av strandförsäljare eller på annat inköpsställe.

7 procent uppger att de inte har solglasögon.

4 procent vet inte var de har köpt sin solglasögon.

Därför använder vi solglasögon:

91 procent använder solglasögon för att undvika att bli bländade.

18 procent för att se snygga och coola ut.

12 procent för att undvika ögonsjukdomar.

3 procent för att undvika att bli igenkänd.

3 procent för att inte visa vad de tittar på.

(Flera svarsalternativ var möjliga)

Undersökningen gjordes genom webbintervjuer under perioden 20-25 april 2018, totalt intervjuades 1 066 personer.

Åsa Nilsson
Pressansvarig, Synskadades Riksförbund
08- 39 91 75
0765- 39 91 75
asa.nilsson@srf.nu

Om Synskadades Riksförbund

Synskadades Riksförbund är en partipolitiskt och religiöst obunden organisation som tar avstånd från all form av diskriminering och som präglas av öppenhet och demokrati. Organisationen bildades 1889 och samlar synskadade.

Om Specsavers
Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1 600 optikbutiker med cirka 30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, New Zealand och Australien. Specsavers erbjuder produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers har 113 butiker i Sverige.

100 000 svenskar omedvetet drabbade av lömsk ögonsjukdom8.3.2019 08:30:00 CETPressmeddelande

100 000 svenskar vet inte om att de bär på den lömska folksjukdomen glaukom (grön starr). På söndag inleds Världsglaukomveckan och det viktigaste budskapet är att kolla ögonen i tid. Något som författaren Denise Rudberg, Specsavers ögonhälsoambassadör är i högsta grad medveten om: – Min mormor drabbades och jag märkte hur det påverkade hennes livskvalitet, jag går och kontrollerar mina ögon regelbundet, säger hon.

Inför sportlovet: 2 av 3 svenskar skyddar ej ögonen med solglasögon på vintern24.1.2019 10:34:02 CETPressmeddelande

Solens UV-strålar kan på sikt orsaka ögonsjukdomar, och vintersolen kan vara ännu mer skadlig än under sommarhalvåret. Men 2 av 3 svenskar, 65 procent, skyddar inte sina ögon med solglasögon under soliga vinterdagar. – Vi behöver lära oss att ögonen, precis som huden, behöver skydd mot solen och det gäller även vintertid, säger Caroline Schiller, produktchef och optiker på Specsavers, som också ger tips på hur man skyddar sina ögon på vintern.