Trots tuffa restriktioner: IKEA Sverige når samma försäljning som förra året - försäljningen av heminredning fortsätter öka

IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2021* uppgick till 18 miljarder kronor – samma summa som förra året. Detta under ett år präglat av covid-19 och tuffa restriktioner för besök i varuhus och restauranger. Nya butiksformat, en ökad försäljning av heminredning och tillgänglighet på kundernas villkor ger IKEA Sverige en stark bas för framtida tillväxt.
Som ett led i att bli ännu bättre på att möta kunder där de finns och när de önskar öppnar IKEA till sommaren ett cityvaruhus på Gallerian mitt i Stockholm.

Att svenskarnatillbringatmer tid än någonsin i sina hem, har lett till ökad försäljning inom områden som kök, sovrum, hemmakontor, garderober och hemtextil.

Under året har IKEA Sverige fortsatt skapa en trygg miljö genom att styra besök från varuhus till web och click & collect. Något som minskat antal fysiska besök, men ökat det totala antalet besök till all time high – 172 miljoner. Samtidigt har tuffa restriktioner medtak för max antal besökare i varuhusoch inte minst i restauranger slagit hårt.

- Jag är stolt över årets fina resultat eftersom vi nått det under ett år präglat av pandemi och mycket tuffa restriktioner. Tack vare en fortsatt ökad försäljning av heminredning, har vi täckt det vi tappat inte minst i våra restauranger när hundratusentals kunder inte fick besöka oss, säger Lena Herder, landschef IKEA Sverige.

Den online-genererade försäljningen ökade under året med 68 procent och uppgår till 20 procent av den totala försäljningen.

En accelererad omställning av verksamheten
Omställningenatt möta våra kunder på nya sätt, har accelererat under pandemin.Idag kan våra kunder röra sig obehindrat mellan våra kanaler och använda de tjänster vi utvecklatför att knyta samman fysiskt och digitalt. De kan planera sitt kök från sin egen soffa tillsammans med en IKEA-medarbetare digitalt, men även handla i varuhuset och få varorna hemkörda samma dag eller handla online och hämta upp varorna i varuhuset.

Ett exempel på nya tjänster är click & collect drive thru som infördes bara någradagarefter att pandemin nått Sverige. Tjänsten, där kunden beställer produkten online för att hämta den utanför varuhuset, syftade till att både möta kundernas nya behov och minska antalet besökare i varuhusen.

- Vi vet att våra kunder och medarbetare uppskattat att vi under pandemin hela tiden satt tryggheten främst. Inte minst har Click & collect drive thru varit en succé med i snitt omkring12000 upphämtningar varje vecka via den tjänst som vi nu permanentar, säger LenaHerder.

Somännuett lediattöka tillgängligheten förvårakunder, harviöppnatmindre
planeringsstudios
i Norrköping, Lund, Växjö och Göteborg, samt en större i Bromma.Härkankundentillsammans mednågon av våra experterpå heminredning planeramer komplexa lösningar som kök, bad- och sovrum samt förvaring.Men ävenhjälp att beställa och hittabästa sättatt transporterahemvarorna.

Bidrartill nyakundmötetgör ävenvårt kommande nya varuhus i Kållered,vårt unikaLife atHomeExperienceCenter i Malmö och satsningarna i Stockholm med bland annat ett cityvaruhusiGallerian – ett formatsom redan finns i metropoler som Paris och London.

– Mednya butiksformat, flexiblaplanerings- ochleveranstjänsteroff- och online samt hållbara, väldesignade och prisvärda produkter, möter vi nu kunderna där de finnsoch då de önskar. Under året ökade såväl andelen nöjda kunder som våra medarbetares engagemang.Därmed har vi enstarkbasförattnå flerochgoda förutsättningarförtillväxt, säger LenaHerder.

Stor potential för 2022
Detta verksamhetsår förutservien fortsatt positiv försäljningsutveckling för kök, sovrum, badrum och vardagsrum. I takt med att kunderna återvänder
fysiskt, ökar potentialen för heminredningsaccessoarer.
 Vi ser även ett ökat behov av mer flexibla arbetsplatser såväl hemma som på kontoret – när många nu fortsätter att delvis arbeta hemifrån. Dessutom ser vi hur våra kunder uppskattar att åter få besöka våra restauranger – något som bidrar till helhetsupplevelsen i våra varuhus.

Fakta IKEA Sverige verksamhetsåret 2021

• Total försäljning: 18 miljarder SEK.
  • Totalt antal besök: 172 miljoner (jämfört med 161 miljoner föregående år).
  • Besök online: 145 miljoner (jämfört med 128 miljoner föregående år).
  • Försäljningen av ’peopleand planet positive’ produkter ökade med 10 % och stod under året för hela 33,5 %.
  • Öppnade världens första renodlade second hand-butik för IKEA möbler.
  • Lanseradecirkulärbutiker ivåravaruhus där möbler och heminredning får en andra chans, samtlanseradeett digitalt verktyg för att värdera begagnade möbler.
  • Lanserade vårt elavtal – vår första osynliga produkt; el från sol och vind.
  • Lanserade HUVUDROLLplantbulle med ett klimatavtryck som motsvarar 4 % av den klassiska IKEA-köttbullen.
  • Sålde upp emot 800 paket med solpaneler för svenska hem. Ca2,9 miljoner varmkorvar, mer än 250000 veggie hot dogs och runt 320 000 portioner plantbullar. Ca 2 miljoner RYET LED-lampor och 185 000 regnbågskassar.
  • Nästan 3,3 miljoner medlemmar i IKEAFamily.

Inter IKEA Systems B.V.,
 ägare till IKEA Konceptet och global franchisegivare för IKEA, presenterade idag en total försäljning för de 12 olika franchisetagarna som driver försäljningskanaler under varumärket IKEA. Försäljningen under verksamhetsår 2021 uppgick till 41,9 miljarder euro - en ökning med 5,8 procent. Den största franchisetagaren, Ingka Group, nådde en total försäljning på 37,4 miljarder euro en ökning med 6,3 procent från förra årets 35,2 miljarder euro.

*1 september 2020 - 31 augusti 2021

Under verksamhetsår 2021 har IKEA ökat sin försäljning av just heminredning - IKEA kök är ett område som fortsatt att växa under året som gått.
Lena Herder, landschef IKEA Sverige.
Som ännu ett led i att öka tillgängligheten för sina kunder, har vi öppnat mindre planeringsstudios i Norrköping, Lund, Växjö och Göteborg, samt en större i Bromma.
Elle Cromlidou, kommersiell chef på IKEA Sverige.
Reza Shomali, utvecklingschef på IKEA Sverige.
Nya butiksformat, en ökad försäljning av heminredning - inte minst kök - och tillgänglighet på kundernas villkor ger IKEA Sverige en stark bas för framtida tillväxt.