Trots tuffa restriktioner: IKEA Sverige når samma försäljning som förra året - försäljningen av heminredning fortsätter öka
IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2021* uppgick till 18 miljarder kronor – samma summa som förra året. Detta under ett år präglat av covid-19 och tuffa restriktioner för besök i varuhus och restauranger. Nya butiksformat, en ökad försäljning av heminredning och tillgänglighet på kundernas villkor ger IKEA Sverige en stark bas för framtida tillväxt.

Att svenskarna tillbringat mer tid än någonsin i sina hem, har lett till ökad försäljning inom områden som kök, sovrum, hemmakontor, garderober och hemtextil.
Under året har IKEA Sverige fortsatt skapa en trygg miljö genom att styra besök från varuhus till web och click & collect. Något som minskat antal fysiska besök, men ökat det totala antalet besök till all time high – 172 miljoner. Samtidigt har tuffa restriktioner med tak för max antal besökare i varuhus och inte minst i restauranger slagit hårt.
- Jag är stolt över årets fina resultat eftersom vi nått det under ett år präglat av pandemi och mycket tuffa restriktioner. Tack vare en fortsatt ökad försäljning av heminredning, har vi täckt det vi tappat inte minst i våra restauranger när hundratusentals kunder inte fick besöka oss, säger Lena Herder, landschef IKEA Sverige.
Den online-genererade försäljningen ökade under året med 68 procent och uppgår till 20 procent av den totala försäljningen.
En accelererad omställning av verksamheten
Omställningen att möta våra kunder på nya sätt, har accelererat under pandemin. Idag kan våra kunder röra sig obehindrat mellan våra kanaler och använda de tjänster vi utvecklat för att knyta samman fysiskt och digitalt. De kan planera sitt kök från sin egen soffa tillsammans med en IKEA-medarbetare digitalt, men även handla i varuhuset och få varorna hemkörda samma dag eller handla online och hämta upp varorna i varuhuset.
Ett exempel på nya tjänster är click & collect drive thru som infördes bara några dagar efter att pandemin nått Sverige. Tjänsten, där kunden beställer produkten online för att hämta den utanför varuhuset, syftade till att både möta kundernas nya behov och minska antalet besökare i varuhusen.
- Vi vet att våra kunder och medarbetare uppskattat att vi under pandemin hela tiden satt tryggheten främst. Inte minst har Click & collect drive thru varit en succé med i snitt omkring 12 000 upphämtningar varje vecka via den tjänst som vi nu permanentar, säger Lena Herder.
Som ännu ett led i att öka tillgängligheten för våra kunder, har vi öppnat mindre
planeringsstudios i Norrköping, Lund, Växjö och Göteborg, samt en större i Bromma. Här kan kunden tillsammans med någon av våra experter på heminredning planera mer komplexa lösningar som kök, bad- och sovrum samt förvaring. Men även få hjälp att beställa och hitta bästa sätt att transportera hem varorna.
Bidrar till nya kundmötet gör även vårt kommande nya varuhus i Kållered, vårt unika Life at Home Experience Center i Malmö och satsningarna i Stockholm med bland annat ett cityvaruhus i Gallerian – ett format som redan finns i metropoler som Paris och London.
– Med nya butiksformat, flexibla planerings- och leveranstjänster off- och online samt hållbara, väldesignade och prisvärda produkter, möter vi nu kunderna där de finns och då de önskar. Under året ökade såväl andelen nöjda kunder som våra medarbetares engagemang. Därmed har vi en stark bas för att nå fler och goda förutsättningar för tillväxt, säger Lena Herder.
Stor potential för 2022
Detta verksamhetsår förutser vi en fortsatt positiv försäljningsutveckling för kök, sovrum, badrum och vardagsrum. I takt med att kunderna återvänder
fysiskt, ökar potentialen för heminredningsaccessoarer. Vi ser även ett ökat behov av mer flexibla arbetsplatser såväl hemma som på kontoret – när många nu fortsätter att delvis arbeta hemifrån. Dessutom ser vi hur våra kunder uppskattar att åter få besöka våra restauranger – något som bidrar till helhetsupplevelsen i våra varuhus.
Fakta IKEA Sverige verksamhetsåret 2021
- Total försäljning: 18 miljarder SEK.
- Totalt antal besök: 172 miljoner (jämfört med 161 miljoner föregående år).
- Besök online: 145 miljoner (jämfört med 128 miljoner föregående år).
- Försäljningen av ’people and planet positive’ produkter ökade med 10 % och stod under året för hela 33,5 %.
- Öppnade världens första renodlade second hand-butik för IKEA möbler.
- Lanserade cirkulärbutiker i våra varuhus där möbler och heminredning får en andra chans, samt lanserade ett digitalt verktyg för att värdera begagnade möbler.
- Lanserade vårt elavtal – vår första osynliga produkt; el från sol och vind.
- Lanserade HUVUDROLL – plantbulle med ett klimatavtryck som motsvarar 4 % av den klassiska IKEA-köttbullen.
- Sålde upp emot 800 paket med solpaneler för svenska hem. Ca 2,9 miljoner varmkorvar, mer än 250 000 veggie hot dogs och runt 320 000 portioner plantbullar. Ca 2 miljoner RYET LED-lampor och 185 000 regnbågskassar.
- Nästan 3,3 miljoner medlemmar i IKEA Family.
Inter IKEA Systems B.V., ägare till IKEA Konceptet och global franchisegivare för IKEA, presenterade idag en total försäljning för de 12 olika franchisetagarna som driver försäljningskanaler under varumärket IKEA. Försäljningen under verksamhetsår 2021 uppgick till 41,9 miljarder euro - en ökning med 5,8 procent. Den största franchisetagaren, Ingka Group, nådde en total försäljning på 37,4 miljarder euro en ökning med 6,3 procent från förra årets 35,2 miljarder euro.
*1 september 2020 - 31 augusti 2021
Bilder







Om
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA påbörjar kampanj för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar - bjuder in till gratis konsert med Tove Styrke, Jose Gonzales och Sabina Ddumba på World Refugee Day15.6.2022 11:08:20 CEST | Pressmeddelande
World Refugee Day, måndagen den 20 juni, blir startskottet för IKEAs globala insamlingskampanj Together For All Refugees, som sätter fokus på flyktingars situation och har som mål att samla in 200 miljoner kronor till UNHCR. Som ett led i kampanjen bjuder IKEA även in till en gratis välgörenhetskonsert med José Gonzales, Sabina Ddumba och Tove Styrke på H22 City Expo i Helsingborg.
VÅRDANDE och KRÖSAMOS – två kollektioner från IKEA15.6.2022 09:00:15 CEST | Pressmeddelande
Lite tid och rum Kollektionen VÅRDANDE är designad för avkoppling. Med fokus på det enkla, naturliga och speciella är varje sak lätt och enkel att ta med. Väskor och korgar med handtag och smarta förvaringslösningar. Textiler som är lätta och mjuka picknick-lösningar. Kollektionen är gjord i samarbete med fem sociala företag i Asien med inspiration från asiatiska traditioner – för alla som söker mindfulness, meditation eller bara en stunds paus. Ta tillvara säsongen – och dela den med dina nära och kära KRÖSAMOS Kollektion består av köksredskap, servis och andra attiraljer som gör det enkelt att förbereda, servera, ge bort och dela sommarens och höstens smaker. ”Produkternas enkla former och mönster är inspirerade av asiatisk matlagning och höstens dämpade färger.” Henrik & Ida Preutz, Designers Säljstart: VÅRDANDE den 29:e juli och KRÖSAMOS den 26:e augusti på alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se Ladda ner VÅRDANDE högupplösta bilder: Bildbanken Ladda ner KRÖSAMOS högupplösta bild
Då öppnar IKEA sitt cityvaruhus mitt i Stockholm9.6.2022 13:00:51 CEST | Pressmeddelande
IKEA tar nu nästa steg i sin storsatsning på Stockholm genom att öppna ett 8 000 kvadratmeter stort cityvaruhus som sträcker sig över totalt fyra våningsplan i köpcentret Gallerian. Öppningsdagen blir den 30 juni. Med satsningen kommer IKEA närmare människor i de mest centrala delarna av huvudstaden.
IKEA visar bord för musikproduktion, fåtölj och skivspelare från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD i samarbete med Swedish House Mafia9.6.2022 13:00:33 CEST | Pressmeddelande
Tillsammans har IKEA och artisterna Swedish House Mafia utforskat musik och kreativitet hemma för att göra vardagen enklare för de som producerar, framför, spelar eller bara älskar musik. Idag, på IKEA Festival under designveckan i Milano 2022, visade IKEA ytterligare tre produkter från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD: ett bord för musikproduktion, en fåtölj och en skivspelare. Kollektionen lanseras till hösten.
IKEA och Sabine Marcelis visar de första produkterna ur kollektionen VARMBLIXT8.6.2022 13:20:04 CEST | Pressmeddelande
IKEA och den Rotterdam-baserade designern Sabine Marcelis vill ta vara på ljusets potential hemma och dess positiva effekt på välbefinnandet. Idag, under designveckan i Milano 2022, på IKEA Festival visade IKEA och Sabine Marcelis de första produkterna: två lampor ur kollektionen VARMBLIXT som lanseras våren 2023.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum