Trots tuffa restriktioner: IKEA Sverige når samma försäljning som förra året - försäljningen av heminredning fortsätter öka
Att svenskarna tillbringat mer tid än någonsin i sina hem, har lett till ökad försäljning inom områden som kök, sovrum, hemmakontor, garderober och hemtextil.
Under året har IKEA Sverige fortsatt skapa en trygg miljö genom att styra besök från varuhus till web och click & collect. Något som minskat antal fysiska besök, men ökat det totala antalet besök till all time high – 172 miljoner. Samtidigt har tuffa restriktioner med tak för max antal besökare i varuhus och inte minst i restauranger slagit hårt.
- Jag är stolt över årets fina resultat eftersom vi nått det under ett år präglat av pandemi och mycket tuffa restriktioner. Tack vare en fortsatt ökad försäljning av heminredning, har vi täckt det vi tappat inte minst i våra restauranger när hundratusentals kunder inte fick besöka oss, säger Lena Herder, landschef IKEA Sverige.
Den online-genererade försäljningen ökade under året med 68 procent och uppgår till 20 procent av den totala försäljningen.
En accelererad omställning av verksamheten
Omställningen att möta våra kunder på nya sätt, har accelererat under pandemin. Idag kan våra kunder röra sig obehindrat mellan våra kanaler och använda de tjänster vi utvecklat för att knyta samman fysiskt och digitalt. De kan planera sitt kök från sin egen soffa tillsammans med en IKEA-medarbetare digitalt, men även handla i varuhuset och få varorna hemkörda samma dag eller handla online och hämta upp varorna i varuhuset.
Ett exempel på nya tjänster är click & collect drive thru som infördes bara några dagar efter att pandemin nått Sverige. Tjänsten, där kunden beställer produkten online för att hämta den utanför varuhuset, syftade till att både möta kundernas nya behov och minska antalet besökare i varuhusen.
- Vi vet att våra kunder och medarbetare uppskattat att vi under pandemin hela tiden satt tryggheten främst. Inte minst har Click & collect drive thru varit en succé med i snitt omkring 12 000 upphämtningar varje vecka via den tjänst som vi nu permanentar, säger Lena Herder.
Som ännu ett led i att öka tillgängligheten för våra kunder, har vi öppnat mindre
planeringsstudios i Norrköping, Lund, Växjö och Göteborg, samt en större i Bromma. Här kan kunden tillsammans med någon av våra experter på heminredning planera mer komplexa lösningar som kök, bad- och sovrum samt förvaring. Men även få hjälp att beställa och hitta bästa sätt att transportera hem varorna.
Bidrar till nya kundmötet gör även vårt kommande nya varuhus i Kållered, vårt unika Life at Home Experience Center i Malmö och satsningarna i Stockholm med bland annat ett cityvaruhus i Gallerian – ett format som redan finns i metropoler som Paris och London.
– Med nya butiksformat, flexibla planerings- och leveranstjänster off- och online samt hållbara, väldesignade och prisvärda produkter, möter vi nu kunderna där de finns och då de önskar. Under året ökade såväl andelen nöjda kunder som våra medarbetares engagemang. Därmed har vi en stark bas för att nå fler och goda förutsättningar för tillväxt, säger Lena Herder.
Stor potential för 2022
Detta verksamhetsår förutser vi en fortsatt positiv försäljningsutveckling för kök, sovrum, badrum och vardagsrum. I takt med att kunderna återvänder
fysiskt, ökar potentialen för heminredningsaccessoarer. Vi ser även ett ökat behov av mer flexibla arbetsplatser såväl hemma som på kontoret – när många nu fortsätter att delvis arbeta hemifrån. Dessutom ser vi hur våra kunder uppskattar att åter få besöka våra restauranger – något som bidrar till helhetsupplevelsen i våra varuhus.
Fakta IKEA Sverige verksamhetsåret 2021
- Total försäljning: 18 miljarder SEK.
- Totalt antal besök: 172 miljoner (jämfört med 161 miljoner föregående år).
- Besök online: 145 miljoner (jämfört med 128 miljoner föregående år).
- Försäljningen av ’people and planet positive’ produkter ökade med 10 % och stod under året för hela 33,5 %.
- Öppnade världens första renodlade second hand-butik för IKEA möbler.
- Lanserade cirkulärbutiker i våra varuhus där möbler och heminredning får en andra chans, samt lanserade ett digitalt verktyg för att värdera begagnade möbler.
- Lanserade vårt elavtal – vår första osynliga produkt; el från sol och vind.
- Lanserade HUVUDROLL – plantbulle med ett klimatavtryck som motsvarar 4 % av den klassiska IKEA-köttbullen.
- Sålde upp emot 800 paket med solpaneler för svenska hem. Ca 2,9 miljoner varmkorvar, mer än 250 000 veggie hot dogs och runt 320 000 portioner plantbullar. Ca 2 miljoner RYET LED-lampor och 185 000 regnbågskassar.
- Nästan 3,3 miljoner medlemmar i IKEA Family.
Inter IKEA Systems B.V., ägare till IKEA Konceptet och global franchisegivare för IKEA, presenterade idag en total försäljning för de 12 olika franchisetagarna som driver försäljningskanaler under varumärket IKEA. Försäljningen under verksamhetsår 2021 uppgick till 41,9 miljarder euro - en ökning med 5,8 procent. Den största franchisetagaren, Ingka Group, nådde en total försäljning på 37,4 miljarder euro en ökning med 6,3 procent från förra årets 35,2 miljarder euro.
*1 september 2020 - 31 augusti 2021
Bilder
Om
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA visar POÄNG fåtölj och KLIPPAN soffa på Milan Design Week 202415.4.2024 12:02:28 CEST | Pressmeddelande
Som en av höjdpunkterna på Milan Design Week 2024 presenterar IKEA de uppdaterade designerna av de ikoniska bästsäljarna - KLIPPAN soffa och POÄNG fåtölj. Dessa är de senaste tillskotten till kollektionen Nytillverkad, som blandar klassisk design med moderna inslag.
IKEA lanserar BRÄNNBOLL – en game-changer för gaming i hela hemmet15.4.2024 12:01:15 CEST | Pressmeddelande
IKEA lanserar kollektionen BRÄNNBOLL, inspirerad av de föränderliga och varierande behoven hos gamers och de som lever med dem. Kollektionen innehåller tjugo mångsidiga produkter som hjälper gamers att skapa en bekväm och engagerande miljö när spelet är igång – och som smälter in i hemmet när spelet är avstängt.
IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande
Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.
IKEA vill hitta Sveriges värsta garderob14.3.2024 09:20:05 CET | Pressmeddelande
Använder du en stol som garderob? Eller golvet? Eller har du bara sådan oordning i din garderob att du aldrig hittar kläderna du letar efter? Rasar kläderna ut över dig när du öppnar garderobsdörren? Nu letar IKEA Sverige efter Sveriges värsta garderob, där vinnaren belönas med en komplett PAX garderobslösning planerad tillsammans med en av våra garderobsspecialister.
IKEA hyllar 60- och 70-talens kreativitet och flower power genom den fjärde lanseringen av kollektionen Nytillverkad12.3.2024 11:00:15 CET | Pressmeddelande
IKEA fortsätter att ta fram älskad design från sitt arkiv, och förbättrar dem för dagens och morgondagens behov. Den fjärde utgåvan av kollektionen Nytillverkad är ännu en blinkning till det förflutna och hyllar 60- och 70-talens anda av flower power, djärvhet och kreativitet. Denna lansering av Nytillverkad kommer att finnas tillgänglig på IKEA i slutet av mars 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum