TRR och Microsoft stärker svenska tjänstemäns digitala kompetens

Flera rapporter visar på akut digital kompetensbrist i Sverige. Enligt branschorganisationen IT & Telekomföretagen saknas så många som 70 000 IT-kunniga i Sverige fram till år 2024. TRR och Microsofts samarbete syftar till att höja den digitala kompetensen genom att erbjuda kurser från Microsofts läroplattformar till de tjänstemän TRR stöttar.

- En av de största utmaningarna för svenskt näringsliv framöver är att hitta rätt kompetens. Rätt utbildning inom efterfrågade områden kommer alltid öka anställningsbarheten och stärka individens självförtroende samtidigt som det bidrar till företagens konkurrenskraft. Tillsammans med Microsoft vill vi medverka till att fler individer ska ha rätt kompetens och förmåga att möta behoven på dagens och morgondagens arbetsmarknad, säger Ulrika Wiklund, chef för verksamhets- och tjänsteutveckling på TRR.

- I en tid där ständigt lärande spelar allt större roll krävs utbildningar som snabbt aktiverar den arbetskraft som kan bygga framtidens digitala lösningar, oavsett bransch. Det är där Microsofts initiativ Skill Up Sweden och samarbetet med TRR blir viktiga byggstenar, säger Helena Kappen, affärsområdeschef på Microsoft Sverige och ansvarig för bolagets satsningar inom kompetens.

Allt fler väljer att omskola sig inom teknik
Statistik från TRR för år 2020 visar att en stor andel av de inskrivna tjänstemän som valt att studera bestämt sig för studier inom informations- och kommunikationsteknik (IKT) eller teknik och teknisk industri. Teknisk och digital kompetens efterfrågas inom flera rekryterande branscher som exempelvis; offentlig sektor, IT, handel och försäljning, samt bygg- och fastighetsbranschen.

Det är otroligt positivt att allt fler tjänstemän väljer att bygga på sin kompetens eller vidareutbilda sig. Det bidrar till att Sverige får en mer hållbar och dynamisk arbetsmarknad med ökad rörlighet. Det vinner både företag och individer på, säger Lennart Hedström, vd på TRR.

- En ny studie från Microsoft visar att 42 procent av de tillfrågade svenskarna överväger att byta jobb inom en snar framtid. Då blir det så klart extra relevant att bygga sin kompetens för att möta dagens och framtidens behov på arbetsmarknaden, säger Hélène Barnekow, vd på Microsoft Sverige.

Topp 5 utbildningar vid omskolning, år 2020

1. Hälso- och sjukvård
  2. Pedagogik och lärarutbildning
  3. Företagsekonomi, handel och administration
  4. Informations- och kommunikationsteknik (IKT)
  5. Teknik och teknisk industri

Antalet uppsagda tjänstemän nästan på samma nivåer som under finanskrisen14.1.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Pandemin har slagit hårt mot det privata näringslivet med liknande varselnivåer och uppsägningar som under finanskrisen. En summering av inflödet av antalet uppsagda tjänstemän under 2020 hos omställningsaktören TRR visar på en ökning med 62 procent jämfört med 2019. Andelen tjänstemän som går vidare till en positiv lösning är fortsatt hög. Majoriteten gick under året vidare till ny anställning och av dem som väljer studier väljer majoriteten att skola om sig till ett nytt yrke.

Omställningsmönster på den privata arbetsmarknaden 2020 – digital pressträff 14 januari23.12.2020 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Välkommen till en digital pressträff den 14 januari. Trygghetsfonden TSL och TRR presenterar omställningssiffrorna för 2020 tillsammans med en analys av arbetsmarknaden och en jämförelse med finanskrisen 2009. Tillsammans står vi för omställningsstöd till större delen av det privata näringslivet – ca 100 000 företag och närmare 3 miljoner medarbetare.